Dit bryllup og det absolut vigtigste: Lyt med og kom bedst fra start!

Jeg er stolt over at være gæst i podcasten The Nordic Wedding Report! Vi vender de vigtigste emner: Hvor skal du starte med at planlægge? Hvordan undgår du at stresse? Lyt med i linket. Og så har jeg endnu flere tricks her i blogindlægget, hvor du kan få min nyttige planlægningsguide.


7. februar 2020

The Nordic Wedding Report – jeg er fan!

Podcasten er en guide til jer, som skal giftes. Jeg kan varmt at følge med.

Der er mange gode ting i vente!

Den søde vært, Jessica, skal selv giftes. Hendes idé med podcasten er at dykke ned i de mange emner og spørgsmål, som opstår i bryllupsplanlægningen.

Jessica har ladet mig fortælle, at hun vil interviewe mange eksperter inden for bryllupskategorien. Hun vil bl.a. tale med en makeup-artist og en kosmetolog om, hvordan man gør sin hud klar til brylluppet.

Hun vil også tale med eksperter omkring bryllupskagen, brudekjolen og belyse det hotte emne: “Et bæredygtigt bryllup”.

Selv er jeg rigtig spændt på at lytte med, da jeg synes det er en cool og nem måde at få ny viden og ny inspiration på.

Du kan lytte til podcasten her.

Episoderne varer 15-20 minutter. Det er da til at overskue!

Hvis du har travlt, så kan du få en hurtig gennemgang af afsnittet med mig lige her.

Og så får du min planlægningsguide!

Computer, telefon, noter og kaffe på et bord

Hvor skal I starte bryllupsplanlægningen?

I podcasten fortæller jeg om, hvordan I kommer i gang. Hvor skal man egentlig starte? Dato? Lokation? Gæsteliste? Budget? Eller hvad med kirken?

Jeg kan sagtens forstå tvivlen!

Den typiske “fejl”, jeg ser mange lave, er at starte med en fast dato. Det låser jer fast. Så bliver jeres muligheder meget snævre.

Start med at tale om jeres drømme og ønsker. Så kan I finde en fælles retning.

  • Hvilken stil forestiller I jer?
  • Hvor meget plads skal I bruge?
  • Leder I efter en nem og pakkeløsning?
  • Eller er I interesserede I planlæg-det-selv-konceptet?

Derfra er det ud at kigge på forskellige lokationer. Det skal være noget, der har de rammer, I søger.

I jeres søgen efter den perfekte lokation, kommer I unægtelig uden om at lægge et nogenlunde budget. Gør det. Så ved I, hvor meget I har at råde over.

Det endelige budget med de helt små detaljer kan vente til lokationen er fundet.

Samtidig skal I også nå frem til et cirka antal gæster. Så ved I, hvor stort et festlokale I skal booke.

Først her, når I har fundet den rette lokation, skal I sammen med stedet finde en dato for, hvornår de har ledigt. Og hernæst skal I undersøge, om kirken er ledig, før I endeligt bekræfter datoen hos festlokalet.

Alt i alt kan den første del af planlægningen godt føles som en længere proces med mange beslutninger, før I endeligt kan se en sammenhæng.

Roskilde Domkirke
Foto: Carolina Segre

Her er min planlægningsguide!

I podcasten kan du også høre om, hvor svært det kan være ikke at stresse over bryllupsplanlægningen.

Det kan let føles uoverskueligt med de mange uanede punkter, du skal beslutte dig om.

Frygt ej!

Jeg har lavet en guide til jer, og den skal I selvfølgelig have.

Så tidligt som muligt

  • Bestil festlokalet
  • Bestil kirken
  • Lav et budget og gør jeres overvejelser: Need to have & nice to have
  • Lav en gæsteliste
  • Send save-the date-kort ud
  • Book en fotograf (de bedste er bookede langt fremme)

12-18 måneder før

Søg inspiration for stilen til jeres bryllup: Hvordan vil I udsmykke lokalet? Hvilke blomster ønsker I? Hvordan skal invitationerne se ud?

Måske kan du finde noget inspiration her på bloggen?

Book følgende:

  • Maden
  • Serveringspersonale
  • Musik (f.eks. i kirken, til receptionen og under middagen)

Skal I have band eller DJ efter midnat?

9-12 måneder før

  • Book blomsterdekoratøren (detaljer kan komme på senere)
  • Book borde/stole/service (hvis I skal have dette udefra)
  • Køb brudekjole
  • Bestil brudekørsel
  • Bestil bartendere
  • Bestil frisør / makeupartist
  • Udvælg forlover, toastmaster og gavekoordinator.

3-6 måneder før

Send invitationer ud – evt. tidligere hvis det er nødvendigt i forhold til deadlines ved lokationen.

Tjek op på overnattende gæster – har I det antal værelser, som I har behov for?

  • Køb ringene
  • Køb gommens tøj
  • Bestil bryllupskagen
  • Bestil natmad
  • Bestil / indkøb drikkevarer
  • Indkøb pynten til jeres bryllup
  • Tidligst 4 måneder før skal I udfylde ægteskabserklæring ved kommunen, for at få prøvelsesattest

30 dage før

  • Møde med præsten – tjek også op på, hvem der står for blomster i kirken
  • Bestilling af duge (hvis I skal have dem udefra)
  • Bestil morgenmad
  • Lav bordplan
  • Udform bordkort

14 dage før

  • Skriv en køreplan til køkken- og serveringspersonale
  • Tjek igen op på overnattende gæster
  • Koordiner hjælp til oprydningen, og hvordan I får gaverne med hjem
  • Tjek op på aftaler

Husk at give diverse leverandører den præcise adresse, og fortæl dem, hvilket lokale I skal være i på stedet (hvis der er flere lokaler).

7 dage før

  • Fold servietter og forberede de sidste detaljer
  • Og glæd jer!

Efter brylluppet

  • Send takkekort
  • Søg om navneændring – det er gratis op til 3 måneder efter vielsen

Med planlægningsguiden kan det ikke gå helt galt for jer. Så mangler I bare at sikre jer, at I begge bliver hørt og får jeres drømme i opfyldelse.

Lets get the party started!

Lyt til podcasten her.

Love, Maria.

Signe Månsson
Festkoordinator

Katalog/Kontakt

Få overblik over hele vores koncept

I vores Bryllup&Fest-katalog kan du se hele vores koncept. Du kan også downloade vores priser for de kommende år.

Alternativt kan du ringe til os hverdage mellem 8 og 18.

Download Bryllup&Fest-katalog
Download Bryllup&Fest-katalog

Telefonerne åbner igen på mandag kl. 8.
I mellemtiden kan du skrive til os her.

Andet fra bloggen