Sonnerupgaard Gods logo
Hotelophold
Download katalog
MENU

Bad i bifald: Sådan finpudser du din præsentation til konferencen

Der er ingen pauseknap. Man kan ikke spole tilbage. Din præsentation er live, og deltagerne skal både kunne forstå og huske det, du siger. Og det kan de meget bedre, hvis du har givet dig tid til at finpudse din præsentation.


19. juli 2019

Du har fået styr på, hvordan du strukturer din præsentation (hvis ikke, så læs med her). Nu skal vi lege med sproget.

Storytelling gør pointen nem at huske

Det er egentlig bare et fancy amerikansk udtryk for at gøre ting til historier. Så det er meget nemt – du skal bare tage alle de bedste ting med fra din yndlingsserie: Karakterer, konflikter, cliffhangers og morale.

Du kan ikke bruge storytelling i hele præsentationen – så bliver den i hvert fald rigtig lang. De bedste steder at bruge storytelling er der, hvor du virkelig skal tydeliggøre noget for deltagerne. Det kunne f.eks. være:

  • Hvorfor er I her i dag?
  • Hvad er det for nogle udfordringer, I står overfor?
  • Hvorfor giver dagens indslag mening?

Det vigtigste med storytelling er at fortælle en god historie. Og hvad er det så? Det er sådan en, der passer til målgruppen.

Målgruppe

Min yndlingsfilm er Monty Python and the Holy Grail. Jeg kan citere hele filmen fra start til slut, baglæns og på hovedet – det er det sjoveste jeg overhovedet ved. Og det kribler i mine fingre, for jeg vil virkelig gerne referere den for dig. Lige nu. Her i teksten.

Men er det også din yndlingsfilm? Kender du den overhovedet?

Vores favorithistorier er sjældent de samme. Sådan er det også med storytelling. Derfor skal du vælge en historie, der passer til din målgruppe. Tænk over, hvad den fælles referenceramme er. F.eks. indenfor humor.

Hvad synes folk er sjovt?

  • Er det stille og indforstået humor, eller er det kækt og direkte?
  • Er det plat farhumor, eller er det begavet og intellektuelt?

Du kan altid trække på ting, som chefen/kollegerne har sagt – kreditere dem for noget, de har budt ind med. Det taler jo direkte ind i jeres hverdag.

Hovedperson

Hvem handler din historie om? Det kan være dig selv, en kollega, en chef, en kunde eller det kan være nogen fra privatlivet – bare det er noget, folk kan relatere til.

Konflikter

Hvilken konflikt står din hovedperson overfor? Det er måske samarbejdet med kollegerne, misforståelser med kunder eller udfordringer ved noget teknisk.

Cliffhanger

Selvom du skal holde dig til én historie, kan du jo godt dele historien op. Gerne lige ved klimakset. Altså lige inden hovedpersonen får løst konflikten.

En velplaceret cliffhanger skaber spænding. Husk, at der skal være payoff. Det skal give forløsning – det må ikke være utilfredsstillende.

Morale

Show it, don’t tell it siger man altid. Men pas på det ikke bliver for subtilt. Tiøren skal helst falde ret hurtigt, når 300 mennesker sidder stille og lytter – ellers bliver folk trætte og utålmodige.

Udpensl moralen. Afslør til sidst, hvad din historie skulle fortælle.

Giv de svage sider en vaccine

Vacciner i præsentationen

Kom kritikken i forkøbet ved at adressere de kritiske spørgsmål, de vil stille, inden de stiller dem.

Vacciner kun mod det, som du forventer at få kritik på. Der er ingen grund til at fremhæve noget, som folk alligevel ikke lægger mærke til.

Du kan altid forberede dig på kritik, ved at have nogle modargumenter klar – men der er ingen grund til at skyde dig selv i foden et sted, hvor du alligevel ikke var blevet skudt.

Jo, én! For selvkritik er godt. Du kan skyde dig selv i foden, hvis ingen andre gør det. Det viser nemlig, at du har angrebet din egen idé, og det giver troværdighed.

Vej det af engang. Ømme emner skal du nok få kritik på – så hold dig til at vaccinere mod det sværeste.

Vil du have guf på toppen?

Her er lidt ekstra småfif. Du kender dem helt sikkert i forvejen, men det er godt at genopfriske dem en gang imellem.

Kontraster

Alt bliver tydeligere overfor sin modsætning. Er hovedtaleren ekspert i salg og marketing? Så introducer hende ved at snakke om udfordringerne ved salg og marketing.

Bogstavrim

Bennys busker brændte.
Fem flade flødeboller.
Malermester Madsen maler mange malerier.

De kan let virke lidt platte, så brug dem med et glimt i øjet. F.eks. når du præsenterer dig selv eller personer, som deltagerne kender meget godt – selvironi og venlige drillerier er altid godt.

Slå op i Halfdan Rasmussens ABC, hvis du savner inspiration.

Tretrinsraketten

Det virkede i de gamle eventyr, og det virker stadig. Af en eller anden grund er vi bedre til at huske ting 3 ad gangen.

Jeg håber, du kan bruge mine råd. God fornøjelse med finpudsningen!

Relaterede indlæg

Download vores Møde&Konference-katalog

Download katalog

Julie Ferm

Kursuskoordinator

Telefon: 46 40 95 31
E-mail: jf@sonnerupgaard.dk

Julie er vores kursuskoordinator, og står for alt der har med Kursus&Konference at gøre. Ring eller skriv til Julie, hvis du har nogle spørgsmål til kursus- og konferenceafholdelse, og hvis du gerne vil ud på en rundvisning eller have et tilbud kursus, møde eller konference.

”Jeg er uddannet administrationsøkonom, og har arbejdet på godset i 4 år. Jeg elsker at hjælpe til i planlægningen af kurserne og konference på godset, og giver med glæde et godt råd eller to med på vejen.”

Læs mere om kursuscenteret her

Få overblikket med det samme

Download vores katalog og få overblik over vores udlejningsmuligheder, samt priser på lokaleleje og værelsespakker.

Download Bryllup&Fest-katalog
Download Bryllup&Fest-katalog

Kan du lide hvad du læser?

Få bryllupsreportager, gode tips og tricks til DIY og meget mere. Vi sender ca. 1 gang om ugen.

Abonnér på Bryllupsbloggen

Kan du lide hvad du læser?

Få gode tips til afholdelse af møder, planlægning, teambuilding og en masse inspiration. Vi sender ca. 2 gange om måneden.

Abonnér på Kursusbloggen