CORONA

Vi følger nøje udviklingen med COVID-19. Hvis du har spørgsmål eller bekymringer om et kommende arrangement hos os, kan du altid skrive på info@sonnerupgaard.dk eller ringe til os på 46 40 95 31. Telefonen er åben fra kl. 8-18 mandag-torsdag, fredag 8-16.

Bastian Overgaard: Derfor skal I være stille på lederseminaret

”Forestil dig et museum, som har indrettet sine værker på samme måde, som vi indretter vores møder. Der er ikke spildt en eneste centimeters vægplads. Alle vægge er fyldt op med malerier, der hænger som klistret op ad hinanden uden mellemrum. Hvad får vi så? En stor støjende mosaik af værker, som selv den største Picasso ville drukne i.”
 – Bastian Overgaard


30. juli 2019

Seminarer går let op i snak – også når lederne er med. Nogle kan snakke rigtig længe uden at bremse op. Nogle er bedre til at snakke end andre. Og imens nogen snakker, sidder resten og tænker på, hvad de vil sige, så snart det bliver deres tur.

Men når vi tier stille et øjeblik, så får vi ro til at tænke, før vi snakker. Så bliver det nemmere for alle at byde ind, lytte og give respons. Lederseminaret bliver simpelthen meget bedre, hvis vi holder nogle pauser fra snakken.

Du har måske hørt om ham før. Stilhedens mester. Støjens banemand. Opfinderen af Silent co-creation. Han hedder Bastian Overgaard, og hans lille niche har taget landet med storm. Her på bloggen har jeg fået mange opfordringer om at lave noget med ham. Så her er det!

Bastian gav mig et interview. Vi snakkede om stilhed til de store møder ud af huset. Hvordan du rent praktisk faciliterer stilhed som mødeansvarlig til et lederseminar. Hvordan du får præsenteret stilheden rigtigt. Hvordan du holder styr på den. Og hvornår du skal bruge den.

Men vi snakkede også om, hvorfor du skal bruge stilhed. Og det vil jeg starte ud med. Så kan du bedre få din chef, dine kunder eller dine kolleger med på idéen. Det er det, indlægget her handler om. Alt det praktiske får du i næste omgang.

Du kan frit dele indlægget. Jeg har endda lavet et printvenligt cue card med argumenter til dig, som du kan diskret kan smyge ind på din skeptiske kollegas skrivebord. Den finder du nederst i artiklen.

Halo-effekten er med på seminaret

Halo-effekt på lederseminar

Personprofiler – er det også noget, I bruger meget?

Hvis jeg stiller dig det spørgsmål, så sidder du højest sandsynligt og tænker på persontyper, DiSC og andre HR-værktøjer. Gør du ikke?

Det gjorde jeg. Tilbage på uni for nogle år siden var jeg med i noget gruppearbejde, hvor der var en person i gruppen, der stillede netop det spørgsmål om personprofilerne. Og det kom hurtigt til at fyldte rigtig meget. Vi udvekslede vores erfaringer med det, diskuterede værktøjer og snakkede om, hvordan moderne konsulenthuse i Amerika brugte det indenfor rekruttering. Det var vildt interessant!

Men så snakkede vi ikke rigtig om andet. Og det var ærgerligt, for vi skulle arbejde med det her spørgsmål:

Hvordan vil I styrke samarbejdet i jeres gruppe?

Vi kunne have snakket om vores forventninger til gruppearbejdet. Vores kompetencer. Vores interesser. Alt muligt andet end personprofiler. Men det gjorde vi ikke. For ham, der ville snakke om det, stillede altid vildt gode spørgsmål til forelæsningerne. Og så fik han kun 12-taller. Han måtte jo vide, hvad han snakkede om!

I fagsprog kalder man det for Halo-effekten. Den går i korte træk ud på, at vi glorificerer dem, der virker kloge. Det kan være humor, et godt ry eller bare at, man har en pæn skjorte på. Og så glemmer vi lynhurtigt alt andet, end det, den glorificerede siger.

Halo-effekten er i den grad også til stede, når vi er på lederseminar. Bastian sætter det på spidsen:

”Vores hjerner er påvirkelige. Der skal ganske få ord til at starte en retning. Pludselig sidder hele gruppen og fokuserer på én ting. Én idé. Ét input. I stedet for at give plads til flere. Og hvis der sidder 20 mennesker til et lederseminar, så kan man let gå glip af mange input. Det er jo uhensigtsmæssigt. Og det er et kæmpe tab af den mangfoldighed og begavelse der er tilstede.”

Hjernen skal have fri en gang imellem

Det virke paradoksalt, men hjernen arbejder bedst, når vi giver den en pause.

Bastian fortalte mig om faren ved multitasking. Når vi holder møde uden stilhed, så tvinger vi faktisk hjernen til at multitaske. Vi skal pludselig lytte til, hvad andre siger, imens vi tænker på, hvad vi selv vil til at sige. Vi skal altså lytte til én ting og tænke på en anden – samtidigt. Seminaret bliver hurtigt meget ufokuseret.

Vi kan ikke lytte og tænke på vidt forskellige ting særlig længe ad gangen. Vi sætter vores hjerner på overarbejde. Alle bliver udmattede, og det rammer os hårdt og pludseligt.

Men hvis vi bare er stille i et par minutter, inden vi skal til at snakke, så får vi plads i hovedet. Vi kan nå at tænke vores egne tanker, inden den første åbner munden. Vi kan endda nå at skrive dem ned på et stykke papir, hvis vi har lyst.

Med faciliteret stilhed undgår du Halo-effekten, og du får flere idéer i spil. Og alle kan fokusere i meget længere tid, fordi de kun skal fokusere på en ting ad gangen.

Return on investment

Chefen præsenterer en stigende graf

Det er svært at være chef i dag uden at måle alting i kroner og ører. Så hvad skal du sige til din chef?

Sig, at du kan korte møder ned fra 2 timer til 1 time og stadig få mere udbytte ud af det. Bastians rekord er 50% reduceret mødetid. Det er selvfølgelig på grund af stilheden. Deltagernes input bliver mere gennemtænkte og præcise, så der ikke er så meget ligegyldig støj. Dialogen bliver langt mere konstruktiv. I får et enormt mentalt overskud. Og alle bliver involverede i seminaret – også dem, der normalt ikke siger så meget.

Sig, at I slipper for alt det kedelige, der typisk følger med. I slipper for, at folk bliver trætte. At I ikke kan forholde sig til, hvad hinanden siger. At det kun er de samme få, der kommer til orde hele tiden. At deltagerne misforstår hinanden. At videndelingen går tabt. At pengene ikke vælter ud ad vinduet.

ROI på stilhed bliver kort sagt, at I får den ultimative kommunikation til mødet. I får kommunikeret det, I skal. Og I får fokuseret på det, I vil mødes om.

Og hvis din chef er lidt kæk, så foreslår Bastian, at du spørger sådan her:

Hvad har dit Return on investment været på alle de møder, hvor tingene er gået op i støj og i snak? Der hvor alle er blevet trætte og udkørte. Der hvor mange er gået frustrerede derfra, fordi de ikke er blevet hørt. Hvad er ROI på det? 😎

Er det ikke spild af tid?

Og så var det mig, der var lidt kæk. Jeg har fulgt Bastian i noget tid, og jeg havde en god idé om, hvilken knap, jeg skulle trykke på. Så jeg spurgte ham: Alt det der stilhed. Er det ikke bare spild af tid?

Svaret kan du selv bedømme:

”Er det spild af tid for formel 1-raceren at køre i pitstoppet for at bruge nogle sekunder på at fylde nyt brændstof på og få skiftet dæk for at vinde løbet? Er det spild af tid at have pauser imellem tonerne, når man spiller musik? Er det spild af tid at trykke på mellemrumstasten, når man skriver en bog? Det er så absurd, at vi tillader så ekstremt dårlig kommunikation på vores ledelsesmøder. Vores seminarer. Vores strategimøder. Vi spilder så mange timer, fordi vi undervurderer mellemrummets betydning. Og det må du meget gerne citere mig for! [Værsgo]”

Jeg håber, du føler dig godt rustet på til at forklare vigtigheden af faciliteret stilhed, næste gang du skal planlægge et lederseminar. Eller et hvilket som helst andet møde.

Du kan jo bruge cue carded her.

Og hvis du synes, den stille mødeform lyder interessant, så har Bastian hjulpet mig med at skitsere, hvordan du rent praktisk faciliterer stilheden.

Læs videre her: Sådan bruger du Silent Co-creation som mødeværktøj.

Julie Ferm
Kursuskoordinator

Skriv til os

Klar til at forespørge?

Kontakt os og fortæl os om dit arrangement, så hjælper en af vores koordinatorer dig på vej.

Du kan også ringe til os i hverdage mellem 8 og 18.

Skriv til os
Skriv til os

Vi svarer indenfor 1 arbejdsdag

Andet fra bloggen

Tak for en fantastisk messe

af Kristoffer Thrane
Sonnerupgaard Gods har været med på Kursuslexs mødemesser helt fra starten af, og Nordic Meeting and Events Expo 2019 var ingen undtagelse. Her mødte ... Læs mere