Sonnerupgaard Gods logo
Hotelophold
Download katalog
MENU

Få forsamlingens opmærksomhed på 6 forskellige måder

Folk sidder småsnakker. Det er der sådan set ikke noget galt i. Det er skønt, at folk snakker med hinanden – nok endda et sundhedstegn på en engageret forsamling. Men det larmer. Og hvordan skærer du igennem uden at ødelægge stemningen?


3. juni 2019

Det er lidt af en kunst at få opmærksomheden til de store forsamlinger. Det skal gå hurtigt, men der skal også være en eller anden form for motivation eller gejst. Noget der giver folk lyst til at lytte. Jeg har samlet lidt inspiration, så du kan finde noget der passer til dig og din forsamling.

1. HOLD SÅ KÆÆÆFT!

Klap hænderne højlydt sammen, pift og råb bagefter rigtig højt: ”TI STILLE! VI STARTER FAKTISK NU!”. Måske har du et tågehorn med, som du kan trykke lidt på. Eller hvad med at skyde hul i loftet med et skarpladt haglgevær?

arbejd og adlyd propaganda
Arbejd. Adlyd. Sæt ikke spørgsmålstegn ved autoritet

Der er kæmpe forskel på at pifte, klappe og råbe og så på at skyde med våben. Men budskabet er nogenlunde det samme. Du signalerer til forsamlingen, at du er en totalitær autoritet, og at folk bare har at makke ret.

Det er rigtig effektivt, hvis man er diktator og vil tvinge sin dagsorden ned over folk. Men hvis man have folk til at engagere sig og deltage aktivt i et møde, så er det bedst at droppe diktatorstilen.

Lad os prøve noget andet 😁

2. Stilhedens næve

Nu dykker jeg ned i det coverbillede, du så øverst i indlægget.

I min tid som rusvejleder på RUC, havde vi en del systemer, der gjorde det nemt at arbejde sammen (har du hørt om klemmesystemet?).

Vi havde også en aftale om, hvordan vi fik hinanden til at indstille småsnakkeriet. Taleren løftede bare en næve i vejret. Alle, der lagde mærke til det, gjorde det samme og holdt straks op med at snakke. Så gik vi i gang, når der var stille. Det tog som regel 5 sekunder, og der var ingen, der fik hæse stemmer.

Introducerer den som det første på dagen, når alle er samlede. Stil dig med næven i vejret og mikrofonen i hånden. Folk kommer til at undre sig over, hvad det nu går ud på. Nu har du deres opmærksomhed – forklar, hvordan det fungerer. Du kan sige noget i retningen af:

”Ja, mange af jer sidder nok og undrer jer over, hvorfor jeg står her med næven i vejret. Men det er ikke en hvilken som helst næve. Det er stilhedens næve, og den skal vi bruge i dag. Når I ser andre løfte næven, så gør det samme og ret opmærksomheden herop – så er vi klar til at gå i gang.”

Stilhedens næve er nem at lære og meget effektiv, og den er særlig god til store forsamlinger.

3. Slå på glasset

Ib Ravn (mødeforsker på Århus Universitet) foreslår, at du slår et par vinglas sammen – præcis som når du skal holde en tale til et fint selskab. Det er en lyd, som folk kender, og derfor er den effektiv. Husk dog at teste glassene inden, siger Ib:

”Afprøv glassene på forhånd, så du ved, hvor præcist de skal slås sammen; det kan lyde meget forskelligt. Høje, slanke krystalglas er bedst; tandkrus klinger ikke.”
(Ib Ravn – Møder der kommer os i møde – side 36)

Det er nok mest egnet til mindre forsamlinger, hvor alle kan høre glassene klinge. Eller hvis du har et stativ til mikrofonen. Men den kan virke rigtig godt, hvis man forbereder sig lidt.

4. Den royale entré

Jeg prøvede også at tænke lidt ud af boksen for at finde på noget nyt og anderledes. Undskyld.

Trumpeter, garder og en dansende bjørn

3 troubadourer blæser en fanfare, imens en dansende bjørn indtager scenen. Alle klapper med. Når bjørnen er færdig med sine dansetrin, så er det den kongelige livgarders tur. Han stamper i gulvet tre gange og siger dit fulde navn og titel.

Så går du op og tager ordet – men først når klapsalverne har lagt sig, for den her entré er der nok ingen, der har set før.

5. Sig det med et slide

Hvis er glad for PowerPoint, Prezi eller Google Slides, så er det her fuldstændig oplagt.

Lav et diskret slide med en nedtælling på – måske med en lille klokke, når tiden udløber. Den kan også køre på skærmen i pauserne.

Hvis du er en haj til PowerPoint, så kan du sikkert selv lave en fin nedtælling. Ellers kan du google dig til det. Der findes masser af gratis timere til powerpoint – det er bare at søge på dem.

Fordelen med slidet er, at det er synligt, informerende og diskret. Alle kan nu følge med i, hvor lang tid de har til at småsnakke, tisse, strække ben osv. Det giver dig også en god anledning til at komme til orde, så snart nedtællingen er slut.

Udfordringen er punktlighed, for du skal overholde din egen tid. Du giver så at sige magten til slidet, og så bliver det sværere at rykke rundt i dit program. Du kan ikke starte 2 minutter før eller efter, når slidet er igang. Du bliver nødt til at lade folk snakke, mens tiden tæller ned, og du skal være klar så snart nedtællingen er slut.

Men hvis du kan mestre slidet, så kan du vinde stor respekt hos deltagerne.  Punktligheden og gennemsigtigheden med slidet viser dem, at du har fuldstændig styr på programmet.

Og så en ekstra god idé..!

En af vores gæster her på godset havde også en rigtig god ide til at bruge slidet. Jeg hørte om ideen til vores netværks- og inspirationsdag tilbage i maj, og ideen er genial. Det går ud på at quizze.

Smæk et spørgsmål op på skærmen. Hvis man er tilbage til tiden, kan man række en hånd op for at svare. Du vælger tilfældigt iblandt dem, og vinderen får en chokoladebar, en tegning eller noget andet nemt.

Gevinsten behøver ikke være noget særligt – alle vil gerne quizze, og alle vil gerne vinde. Første gang du bruger den, kommer folk måske sløsende tilbage. Men anden gang – når alle har set, at man kan vinde chokolade – så strømmer de til.

Genialt!

6. Temasangen

Det her er nok min favorit – også en af de store hits i rusvejledningen på RUC, når vi skulle adressere 2.000 mennesker på én gang.

Aftal en temasang eller lyd, der betyder, at mødet/præsentationen/indslaget starter nu. På RUC havde vi stor succes med Rick Astleys ”Never gonna give you up” – det er noget alle kender, og som alle nok synes er lidt sjovt.

Hvad ville du selv vælge? Tænk lidt over, hvem deltagerne er. Find noget, som du synes passer til anledningen.

Her er lidt mere alsidig inspiration fra YouTube til, som du altid kan smække på anlægget.

Vælg noget, der passer til forsamlingen

Der er egentlig ikke én måde, der er bedre end de andre. Undtagen diktatorstilen – alt er bedre end diktatorstilen. Men de 5 andre er alle sammen gode. Alt afhænger af, hvem deltagerne er, og hvilken slags møde, du gerne vil holde. Hvis du har styr på det, så er det nemmest af finde ud af, hvad der er passende.

Men nogle gange er det også rigtig fedt at blive overrasket. Og hvis du nogensinde kaster dig ud i troubadourer, livgarde og en dansende bjørn, så må du meget, meget gerne fortælle mig hvordan det gik!

Faktisk må du altid gerne kontakte mig. Det kunne f.eks. være, at du havde spørgsmål, kritik, idéer, erfaringer eller sjove anekdoter med at få opmærksomheden i store forsamlinger, som du ville dele med mig.

Hvordan ville du få opmærksomheden til en konference med 500 gæster?

Send din idé til mig på min mail: kristoffer.thrane@sonnerupgaard.dk – så kan jeg tage det op her på bloggen.

Tak fordi du læste med! Jeg glæder mig til at læse dine idéer.

De bedste hilsner
Kristoffer

Relaterede indlæg

Download vores Møde&Konference-katalog

Download katalog

Julie Ferm

Kursuskoordinator

Telefon: 46 40 95 31
E-mail: jf@sonnerupgaard.dk

Julie er vores kursuskoordinator, og står for alt der har med Kursus&Konference at gøre. Ring eller skriv til Julie, hvis du har nogle spørgsmål til kursus- og konferenceafholdelse, og hvis du gerne vil ud på en rundvisning eller have et tilbud kursus, møde eller konference.

”Jeg er uddannet administrationsøkonom, og har arbejdet på godset i 4 år. Jeg elsker at hjælpe til i planlægningen af kurserne og konference på godset, og giver med glæde et godt råd eller to med på vejen.”

Læs mere om kursuscenteret her

Få overblikket med det samme

Download vores katalog og få overblik over vores udlejningsmuligheder, samt priser på lokaleleje og værelsespakker.

Download Bryllup&Fest-katalog
Download Bryllup&Fest-katalog

Kan du lide hvad du læser?

Få bryllupsreportager, gode tips og tricks til DIY og meget mere. Vi sender ca. 1 gang om ugen.

Abonnér på Bryllupsbloggen

Kan du lide hvad du læser?

Få gode tips til afholdelse af møder, planlægning, teambuilding og en masse inspiration. Vi sender ca. 2 gange om måneden.

Abonnér på Kursusbloggen