Anette & Johnny skulle holde bryllup. Den travle familie med 3 børn var knappe på tid, men de ville heller ikke vente for længe. Da de så et ledigt hul i kalenderen lørdag d. 10. august i Hestestalden på Sonnerupgaard Gods, så slog de til og tog kontakt til mig.
5 måneder var præcis den tid, jeg fik til at planlægge deres bryllup. Jeg skulle planlægge hele brylluppet fra a-z ud fra de få ønsker og rammer, de selv havde for festen. Og så havde jeg ellers rimelig frie tøjler.
Det er præcis dét, som jeg vil fortælle dig om. For hvordan i alverden kan man stable et stort bryllup på benene på bare 5 måneder? Hvordan vil jeg pynte op i den gamle stald, når jeg får frie tøjler?
Here we go!
De lokale leverandører er mine bedste venner
Jeg har sagt det mange gange før – jeg er kæmpe fan af de lokale leverandører. De kan deres kram, og det giver mig en stor sikkerhed for et godt bryllup. Vi kender hinanden, de ved, hvad jeg vil have, og de kender godset ind og ud. Tilmed har de også gode priser.
Og så ser jeg det lidt som min pligt – i hvert fald min mærkesag – at støtte de lokale iværksættere. Jeg elsker især, når det kommer til den lokale kok. Han bruger lokale råvarer, og det er godt for lokalsamfundet og for miljøet – jatak!
5 måneder til at planlægge et bryllup i højsæson er ikke længe, men det kan godt lade sig gøre. Jeg plejer jo at have en planlægningsliste, som både du og jeg kan tage udgangspunkt i, når bryllupsplanlægningen starter op 12-18 måneder før.
Vil du se listen? Jeg vil gerne sende den til dig, hvis du ikke allerede har den – bare send mig en mail på info@mlyng.dk. Ellers får du den også udleveret, når du er på rundvisning på Sonnerupgaard Gods.
Når der kun er 5 måneder til brylluppet, så skal alle sejl sættes til fra start. Men som udgangspunkt har jeg en vigtig regel, når der styr på venue og dato:
Regel #1: Book altid tjenere først, og book de lokale tjenere, så er du sikker på en succesfuld fest!
Stedkendte og erfarne tjenere er så vigtigt! Jeg kan ikke sige det nok gange – alt går bare meget nemmere, og I skal ikke bekymre jer om noget som helst. Gå aldrig ned på tjenere. Det er dem, der bærer festen hjem.
Skulle du sidde og tænke, om I mon har booket nok tjenere til jeres fest, så er hovedreglen 12 gæster pr. tjener. Så hvis I har 85 gæster, skal I bruge 7 tjenere.
Tilbage til planlægningen af alle leverandører til dette bryllup.
Jeg booker mine bedste venner – de lokale bryllupsleverandører – 5 måneder før bylluppet:
- Lokale tjenere til at servere, samt morgenmad og oprydning dagen derpå
- Hos den lokale Restaurant Skoemagerkroen bestiller jeg en skøn sæsonmenu med tilføjelser
- Min lokale og faste blomsterdekoratør Diana Rose skal levere alle blomster til kirke og festlokalet
- Min yndlings konditor, den lokale Kjærs Kager, laver en lækker bryllupskage
- Jeg bestiller den lokale bryllupsfotograf Unni Foto til en 12 timers fotografering
- Den søde og lokale DJ Black Stars står altid klar, og jeg ved med garanti, at det bliver en festlig nat
- Pølsevogn er altid et hit til natmad, og Eventeksperten har været her på godset hundredvis af gange. Ham bookede jeg naturligvis også.
I sidste øjeblik med pianisten
Unden hele planlægningen kommer jeg løbende med idéer til brudeparret. Jeg opdeler mine forslag på to lister: “nice to have” og “need to have”. MIne forslag er baseret på deres ønsker og mine erfaringer. Så kan de nå at overveje alle de bedste muligheder for en genial fest.
Jeg foreslår blandt andet en musiker under receptionen og maden. Denne idé lægger længe og bliver overvejet – er den “nice to have” eller “need to have”?
9 dage før brylluppet beslutter de sig for, at de faktisk gerne vil have en pianist.
Den fikser jeg selvfølgelig! Det blev til 24 timer i telefonen for mit vedkommende. Jeg måtte afsøge alle muligheder i mit netværk for en dygtig dinnerpianist. Det lykkedes mig dagen efter at skaffe dem en meget dygtig pianist, der også passede til deres budget.
Pianisten var ovenikøbet velkendt for mig – han spillede nemlig til mit eget bryllup tilbage i 2014. Den dygtige Gorm har tidligere har været kapelmester på det Kongelige Teater, og han var simpelhen så sød og så glad for min henvendelse, at han straks takkede ja.
Brudeparret blev så glade for ham på aftenen, at de forlængede hans spilletid med en ekstra time.
Jeg vil lige tilføje noget. Gorm havde en super hyggelig aften, og jeg skulle hilse fra ham og sige, at han ikke bor langt væk fra godset og gerne vil komme igen en anden gang.
Den røde tråd i designet starter allerede i invitationen
Jeg synes, det er super lækkert og gennemført, når du vælger at lave en rød tråd gennem alt det kreative – lige fra bryllupsinvitationen til farverne på blomsterne og den måde, du udsmykker lokalet på.
Nøgleordene var her et gennemgående rustikt look med grønne eukalyptusblade. Men stadig med et meget enkelt og traditionelt look.
Min praktikant Stine og jeg lavede et oplæg til invitationen. Det var vigtigt, at alle informationer kunne komme ned i invitationen, og så skulle den jo se flot ud.
Vil du være sikker på at have alle informationer i dine invitationer?
Så læs med her, og få styr på bryllupsinvitationerne.
Vi fandt en type invitation, der passede perfekt til formålet.
Et foldet kort, der kunne rumme de mange informationer, og hvor vi kunne skrive på flere sider. Den havde også et ekstra løst ark inden i selve invitationen.
På OptimalPrint fandt vi smukke designs til rimelige priser, så her kunne vi give brudeparret 3 valgmuligeder til designet.
Valget faldt på en enkel, hvid invitation med grønne blade på. I kan se et billede af bordkortet her, som er i samme design, og som er håndskrevet af Stine.
Et stilfuldt og gennemført look i Hestestalden
Med nøgleordene: “Et rusikt og stilfuldt bryllup uden de store udskejelser”, så kan jeg ikke gå helt galt i byen.
Henover de sidste 2 år har Hestestalden fået en renovering og et nyt lækkert udseende, som jeg er blevet ret vild med. Det nye look viser den gamle hestestald frem. Det er nemt at arbejde med, og det kræver ikke så meget, hvis I godt kan lide det enkelt.
Her har jeg skrevet et helt blogindlæg om Hestestaldens nye, rustikke look.
Sådan pyntede jeg op
Trælofterne og de rå brud af kampestensvægge kalder på noget grønt. Jeg elsker at få naturen ind, og derfor bruger jeg ofte træer i lokalerne. Det ser lækkert ud. Det giver bare de rustikke rum så meget liv.
Jeg lejede 14 træer fra den lokale planteskole for 3.000 kr. inkl. levering og afhentning.
Derudover har jeg altid drømt om at sætte vintønder i Hestestaldens foyer, hvor man kommer ind. Jeg synes, det klæder trappen rigtig godt. Her skabte jeg et blikfang med en bordplan på et gammelt staldvindue, blomster og lanterner på trækasser.
Du kan leje alle pynteting gennem mig. Vintønderne kan du leje for 350 kr. stykket. Bordplan også for 350 kr. Lanterner og trækasser for 40 kr. stykket. Vaser har jeg et større udvalg af fra 10 kr. stykket.
Buketten på vintønden er faktisk alterbuketten fra vielsen, som brudeparret selv havde bestilt til kirken. Og da buketten var deres, så kunne de sagtens tage den med fra kirken. Genialt! Hvorfor ikke gøre det?
Sådan en buket er stor og flot, og du kan sagtens genbruge den i festlokalet. Det er et fikst lille “sparetip” fra mig til dig.
Bordene dækkede vi med service fra Hestestaldens køkken. Jeg synes, man får en meget simpel og stilfuld borddækning med få elementer på bordet, og derfor faldt valget på en vase med guld låg og to messingstager med høje lys.
Du kan leje vaser med guldlåg af mig for 40 kr. per styk. Messingstager koster 7 kr. stykket. Servietterne er engangsservietter af god kvalitet i mærket Dunilin. Dem finder vi til cirka. 5 kr. stykket på nettet.
Regn betyder rigdom
Desværre var d. 10. august 2019 en rigtig regnfuld lørdag – ja, faktisk med skybrud. Men heldigvis skinnede solen på de helt rigtige tidspunker.
Da brudeparret kom ud af kirken, holdt vejret tørt. Og mens receptionen stod på, var der skybrud. Men da receptionen var slut, kom solen frem og skinnede så smukt, så brudeparret kunne få taget bryllupsbilleder rundt omkring i Sonnerupgaards smukke natur.
En gammel overtro siger, at regn på brudeparret betyder rigdom.
Det blev en rigtig smuk dag. Brudeparret og gæsterne var glade, og cirka 40 af gæsterne overnattede i Sonnerupgaards værelser. Det giver den mest fantastiske fest, når jeres gæster kan overnatte. Og det giver jer en mulighed for at slutte jeres bryllupsdag perfekt af med morgenmad og et ordentlig farvel og tak til gæsterne.
Alt det bedste til det nygifte par – det har været en kæmpe fornøjelse! Og så håber jeg, at du – kære læser – er bedre rustet på til, hvordan du kan planlægge dit drømmebryllup, selvom tiden er knap.
Love, Maria.