Sonnerupgaard Gods logo
Hotelophold
Download katalog
MENU

Skal I invitere børn med til brylluppet? Få svar på dilemmaet her

Det er ikke lutter lagkage at planlægge sit bryllup. Der er også nogle “hovedpiner” undervejs, som du og din udkårne skal vende og dreje. Jeg får ofte det her tilbagevendende samvittighedsspørgsmål: Skal børnene med til brylluppet? Mit korte svar er nej, fordi det er en voksenfest. Men det kan selvfølgelig gradbøjes, og nu fortæller jeg dig hvordan.  


1. november 2019

Hvad med jeres egne børn?

Som udgangspunkt synes jeg, at et bryllup er en voksenfest. Regel nr. 1 må være, at aftenen skal være 100% børnefri.

Hvis I som brudepar selv har børn, så kan jeg sagtens forstå, at børnene skal være en del af jeres bryllupsdag – selvfølgelig skal de det. Brylluppet forsegler jer som familie, så jeres børn skal da også være med på denne store kærlighedsdag.

Jeg synes helt bestemt, at jeres børn skal være med I kirken eller til vielsesceremonien. Det er både smukt og rørende. Og der findes ikke noget mere nuttet end brudebørn, der følger mor op til far ved alters. Efter kirken har I mulighed for at få taget billeder sammen med børnene.

Men hvad så herefter?

Er jeres børn store nok, så synes jeg, de skal med videre til receptionen. Men det er kun, hvis det passer godt ind logistikmæssigt. Receptionen skal jo også slutte på et tidspunkt, og her mener jeg, de skal hjem. Små børn, som misser middagsluren er ikke store nok. De vil være pyldrede, og så kommer I ikke kunne nyde jeres dag.

Jeg kan give et eksempel på mit eget bryllup

Vi havde planlagt, at vores børn på 8 måneder og 1,5 år skulle med i kirke og til reception.

Men sådan gik det ikke helt.

Vores barnepige, som var vores dagplejemor, skulle passe dem. Hun var med i kirken, hvor hun hjalp med børnene. Planen var, at hun skulle med videre til receptionen, for at tage dem med hjem efter en times tid.

Men efter kirken var de både trætte og generte over alle de mange gæster. Humøret var ikke det bedste. Vi fik dog taget nogle gode billeder sammen med børnene.

Du kender det sikkert, når humøret er lavt hos børn, og man bare vil have ét perfekt billede… “Please smil nu skat, så får du en is..!”

Niks, det virker ikke spor! Men vi fandt en løsning:

Nygift brudepar Maria og Kim med børn
Foto: Henriette Frausing – billede fra mit eget bryllup

Vores barnepige besluttede at tage dem med hjem herefter. Dét var den bedste beslutning. For nu kunne vi slappe af uden at skulle have børn hængende. Det var det bedste for både os og børnene. Og derfor kom de ikke med til receptionen.

Næste dag, hvor vi spiste morgenmad sammen med alle de overnattende gæster i festlokalet, kom børnene igen. Det var en rigtig fin løsning for os, at vi kunne afslutte brylluppet på en afslappet måde, hvor børnene kunne være med.

Hvad med alle gæsternes børn?

Selv når det kommer til den tætte familie, så synes jeg stadig ikke, at børnene skal med. Gæster, som har børn med, har ikke tid eller overskud til at være nærværende. De skal rende efter børn, og de skal dit og dat.

Jeg tror faktisk også, at forældre nyder at komme til en lækker fest uden børn. Og derfor skal I tage den beslutning, at børnene ikke skal med.

Så hvordan skal I melde det ud?

Der er jo den regel, at de personer, som står på invitationen, det er dem som er inviteret. Så hvis du skriver “Kære Maria & Kim”, så er det kun parret, som er inviteret, og ikke deres børn.

Skulle I tvivle på, om det står tydeligt nok, så kan I udpensle det i invitationen;

Mangler du inspiration til, hvordan I skal lave en bryllupsinvitation? Så har jeg allerede skrevet alt det, du skal vide.

Få styr på bryllupsinvitationerne her.

Kan det være en løsning med børn på værelset?

På Sonnerupgaard kan I og jeres gæster leje værelser til overnatning. Og I tænker måske, at her kan børnene være med en barnepige.

Det bliver en træls løsning, for så er I ikke 100% børnefri under festlighederne.

Jeg har set mange brude, eller gæster, skulle løbe op på værelset midt i maden eller andre vigtige øjeblikke for at amme, trøste, lægge til at sove og så videre. Det synes jeg er synd, så det anbefaler jeg ikke.

Hvad er aldersgrænsen?

Det er svært at sætte en aldersgrænse på, så her kommer gradbøjningen. For det er forståeligt, at babyer, som skal ammes, er rimeligt afhængig af deres mor. Så jeg vil sige, at børn under 6 måneder er selvskrevne på gæstelisten.

Har I selv børn under 1 år, så vil jeg anbefale at planlægge brylluppet og børnepasningen, så I ikke er 100% afhængige af hinanden. Det er nemt for mig at sige, og det er svært for jer at planlægge – jeg ved det. Men vælger I at holde et stort bryllup, så er det vigtigt, at I som hovedpersoner er til stede og kan nyde dagen i fulde drag.

Hvis I ikke kan få jeres barn passet ude, så må I kunne planlægge jer ud af det med en barnepige på værelset og tilløbende øvelse i at amme ud, og hvad I ellers kan gøre af forberedelser.

Ligeledes, så skal I nok også skrue en smule ned for forventningerne til jer selv. Forvent, at du omkring ammetid og puttetid må gå fra festen for en stund.

Den øvre aldersgrænse for, hvornår man er gammel nok til at komme med, er nok et spørgsmål om normerne i jeres familie.

Hvad plejer I at gøre?

Igen anbefaler jeg, at det kun er de absolut tætteste familiemedlemmer, som medbringer deres børn.

Og hvem ved – gider de overhovedet med?

Er I i tvivl, så spørg forældrene. Det er bedre at afstemme forventninger på forhånd, inden I beslutter noget.

Jeg håber, I er blevet klædt godt på til et både stort og småt bryllupsdilemma.

Love Maria.

Relaterede indlæg

Download vores Bryllup&Fest-katalog

Download katalog

Signe Månsson

Selskabskoordinator

Telefon: 46 40 95 31
E-mail: sbm@sonnerupgaard.dk

Signe er vores selskabskoordinator, og står for alt der har med Bryllup&Fest at gøre. Ring eller skriv til Signe, hvis du har nogle spørgsmål til festlokaleudlejning, og hvis du gerne vil ud på en rundvisning.

”Jeg har en bachelor i Leisure Management og har været bryllupsplanlæger i 2 år, så jeg er sikker på at jeg kan hjælpe jer godt på vej med jeres festafholdelse. Giv et kald!”

Læs mere om festlokalerne her

Få overblikket med det samme

Download vores katalog og få overblik over vores udlejningsmuligheder, samt priser på lokaleleje og værelsespakker.

Download Bryllup&Fest-katalog
Download Bryllup&Fest-katalog

Kan du lide hvad du læser?

Få bryllupsreportager, gode tips og tricks til DIY og meget mere. Vi sender ca. 1 gang om ugen.

Abonnér på Bryllupsbloggen

Kan du lide hvad du læser?

Få gode tips til afholdelse af møder, planlægning, teambuilding og en masse inspiration. Vi sender ca. 2 gange om måneden.

Abonnér på Kursusbloggen