Jeg har taget en snak med Peter Bøndergaard om facilitatorrollen.
Han har arbejdet med at få folk til at samarbejde og kommunikere bedre gennem stort set hele sin karriere – og han er en meget, meget dygtig og erfaren facilitator.
Der står lidt mere om ham nede i bunden.
Lad os springe ud i det!
At “gøre det lettere”
Ordet facilitator kommer af det latinske facilis, der betyder let eller nemt. At facilitere er altså at gøre noget lettere.
En god facilitator gør det lettere at finde løsninger ved at stille spørgsmål, der får folk i gang med at tænke.
Det er svært at påtage sig den rolle, når man allerede er mødeleder. Så vil man hurtigt komme til at holde øje med for meget på én gang.
Og hvis deltagerne kender dig, vil jeres relation uundgåeligt påvirke dialogen.
Nogle gange er der bare brug for en person udefra. En neutral aktør, der kan få gruppen til at tænke over problemet uden at give dem en løftet pegefinger.
Underviser, moderator og facilitator
Peter laver den her grove skelnen:
Underviseren er specialisten i det emne, deltagerne skal lære noget om. Hun deler ud af sin viden.
Vi kommer ikke langt uden en underviser, hvis vi skal lære noget nyt.
Moderatoren kender du måske fra TV-debatter. Det er en slags ordstyrer, som sørger for, at alle får sagt noget og holder øje på tiden.
Facilitatoren er en slags mødeleder eller ordstyrer, der bistår gruppen ved at styre formen på deltagernes samtale og interaktion snarere end indholdet.
Facilitatoren guider gruppen fremad ved at fremsætte anmodninger og vejledende spørgsmål, som deltagerne accepterer at følge – i den udstrækning, de respekterer facilitator. Dette ses i kontrast til den større indholdsstyring af møder og grupper, som en leder ofte anvender sig af.
Facilitatoren er en slags coach.
Coachen har ikke svaret på det, du skal lære. En god coach hjælper dig med at forløse dit fulde potentiale, så du selv kan løse dine problemer.
Det samme gør facilitatoren – bare for grupper.
Coachen er 1 til 1. Facilitatoren er 1 til mange!
Værktøjerne
Den gode facilitator har en bred værktøjskasse, der tilgodeser forskellige persontyper, situationer og problemstillinger.
En god metafor løsner de svære samtaler op, fordi det er lettest at tale om svære ting, når man ikke taler direkte om dem, eller hvis man ser dem fra et nyt perspektiv.
Det kan fx være at beskue en bakketop som “målet” og så diskutere, hvordan man bedst kommer derop – måske endda gå lidt rundt om den for at afprøve forskellige synsvinkler.
Det kan også være små gruppeøvelser, hvor man skal nogle trin op ad en trappe med rigtig mange trin. Der er langt til toppen – men hvad skal der til for at tage de tre første eller vigtigste skridt?
Tænk også på de introverte, og tænk på magtrelationerne.
Det er langt fra alle, der tør sige deres ærlige mening højt i en kæmpestor sal fuld af folk, som de arbejder sammen med hver dag.
Kan du forestille dig, hvordan det spiller ind?
Fysiske øvelser kan gøre, at de ikke behøver at sige noget. De kan tilkendegive, hvad de mener ved at stille sig på en skala eller i en kvadrant markeret på gulvet.
Bare ved deres fysiske placering på et tov, et trappetrin eller rundt om en bakketop, har de allerede kommunikeret en holdning el. lign.
Sådan finder du en god facilitator
Undgå dem, der selv vil være i centrum og have alt opmærksomheden.
Du skal heller ikke lede efter en specialist, der har alle svarene.
Idéen med facilitatoren er jo, at få deltagerne til at finde svarene selv.
Led efter en person, der hviler i sig selv.
Den gode facilitator forstår, at det ikke handler om “mig,” men om at få gruppen i mål.
Facilitatoren skal kunne finde energi i det, der virker.
Lad os sige, at der er et problem: Chefen er ikke så lydhør.
Det synes det meste af afdelingen i hvert fald ikke.
Og det går de og snakker om i frokoststuen, når chefen ikke er der. Så bliver det “den dominerende historie”.
Men hvad er den alternative historie?
Nogle gange stirrer folk sig blinde på noget. Og så prøver de underbevidst at bekræfte det, de allerede synes.
Der er meget mere energi i at anerkende det, der virker.
Få fat i en facilitator, der kan fokusere på det og dermed alt det, de rent faktisk værdsætter hos den ikke-lyttende chef. Og find så de små greb, der kan starte dialogen, der handler om de situationer, hvor den manglende lydhørhed er en udfordring
Så bliver det mere “spiseligt” for chefen, og dermed er der større sandsynlighed for, at chefen bliver motiveret til at ændre adfærd.
Din facilitator hjælper dig med at nå dine mål
Fortæl om formålet og dine delmål.
Hvad skal du have løst?
Hvad kræver det?
Hvordan ser det ud i “den ønskede situation?”
Så kan facilitatoren tilbyde dig den bedste løsning med de mest relevante værktøjer.
Inviter evt. facilitatoren ud til at overvære et afdelingsmøde. Så kan han komme med et bud på, hvordan han ville få dialogen i gang. Det giver dig det bedste indtryk.
Jeg håber, du blev lidt klogere på, hvad en facilitator er, og hvordan sådan en kan hjælpe dig med det møde, du går og planlægger.
Hvis du er blevet lidt nysgerrig på Peter og hans evner som facilitator, så kan jeg godt forstå dig!
Læs mere om, hvad Peter tilbyder her: Facilitatorerne.dk
Peter Bøndergaard er HR-professionel, coach, facilitator, underviser, recruiter – man kan putte ham i mange kasser. Peter er specialist i at få folk til at gå i dialog, så de bedre kan løse problemerne selv – og det er netop det, en god facilitator skal kunne.”
Kristoffer Thrane – mødeblogger, kommunikationsnørd og meetovator. Jeg er på mission for at hjælpe dig med at planlægge dit livs bedste møde. Til formålet allierer jeg mig med mødebranchens bedste eksperter – heriblandt Peter.