Cloud Celebration x Bryllupsbloggen: Bryllupsinvitationer 2025

Trends for bryllupsinvitationer i 2025 – det skal I holde øje med 💌 Datoen er sat – bryllupslokale og kirke booket. Nu skal gæsterne inviteres. Bryllupsinvitationen er ikke bare et stykke pap – men jeres gæsters første glimt af den store dag. Her har I chancen for at sætte tonen, vække forventningsglæde og til at […]

Trends for bryllupsinvitationer i 2025 – det skal I holde øje med 💌

Datoen er sat – bryllupslokale og kirke booket. Nu skal gæsterne inviteres.
Bryllupsinvitationen er ikke bare et stykke pap – men jeres gæsters første glimt af den store dag. Her har I chancen for at sætte tonen, vække forventningsglæde og til at fortælle gæsterne, hvad der er i vente, når kirkeklokkerne ringer.

I 2025 er mulighederne større end nogensinde før – fra eksklusivt folieprint til digitale video invitationer.

Jeg har spurgt eksperterne fra Cloud Celebration om deres bedste bryllupsinvitationer inspiration, trends, do’s and don’ts, de 3 typiske fejl I let kan undgå – og gode råd til, bryllupsinvitationer tekst: såsom hvordan man frabeder sig børn (på en pæn måde!). Vi kommer omkring hvordan man sætter en dresscode og giver gæsterne informationer, som er særligt nyttige, når I holder bryllup på Sonnerupgaard Gods. 🖋

Bryllupsinvitation og Save the Date

2025 byder på nye trends – her er de 4 vigtigste! 

Trend 1: Pocketfolds og kalkeromslag er det nye sort


De klassiske portefals invitationer har længe været en favorit, men i 2025 er det ‘pocketfolds’, der vinder frem. Her får I plads til flere kort (læs: informationer!) i én eksklusiv pakke, der kombineret med kalkeromslag, satinbånd og måske et laksegl eller personligt klistermærke udgør en invitation, der føles som en gave i sig selv og giver gæsterne en ‘unboxing’ fornemmelse. Ligesom til jul!

Foto: Cloud Celebration


‘’Unboxing oplevelsen’’ bliver en større og større trend. Invitationen må gerne være en lille fest i sig selv og løfte sløret for, hvad der er i vente. Forventningsglæden er mindst lige så sjov, som selve festen!

Kalkeromslaget kan styles med botaniske prints eller jeres monogrammer og giver en elegant og luksuriøs men moderne look til invitationen. Klassiske firkantede kort får konkurrence af runde, buede og asymmetriske designs, som fint kommer til udtryk i en pocket fold som en helhed.

Foto: Cloud Celebration

Trend 2: Matchende serier og grønne nuancer – en rød tråd gennem hele festen

Invitationen giver gæsterne den første glimt af, hvordan brylluppet kommer til at se ud og flere par ønsker at æstetikken følger en rød tråd gennem hele brylluppet. Flere par vælger derfor at bestille invitation, bordkort, menukort og takkekort i én samlet designserie, der giver et gennemført udtryk.

Foto: Cloud Celebration

I Danmark er det stadig den kølige men naturlige skandinaviske designstil der går igen, der kommer til udtryk i grønne toner, eucalyptusgrene med hvide og gulddetaljer, som kombineres let og elegant med brylluppet.  Det er kun et små skridt til festdekorationerne, der tilsammen kan skabe et sammenhængende look, der understøtter temaet i romantiske og naturlige omgivelser og giver plads til at vælge enten et minimalistisk udtryk eller til at gå helt ‘’all-in’’ på romantikken.

Trend 3: Folie og akryl – eksklusive detaljer, der løfter helhedsindtrykket

Folieprint i guld, sølv eller rosaguld fremhæver navne, monogrammer og overskrifter med et metallisk skær. Og akryl? Det bruges særligt til bordkort og skilte – og skaber et moderne og luksuriøst look.

Foto: Cloud Celebration


Akryl er et dyrere materiale og bliver derfor oftest brugt i mindre elementer, hvor forskellen findes i detaljerne. 

Om I vælger folie eller akryl – eller begge -, det er et perfekt valg for par, der ønsker at skabe et stærkt indtryk, der oser eksklusivitet og stil.

Foto: Cloud Celebration

Trend 4: Digitalt er ikke længere kedeligt – og god for både økonomi og klima

Videoinvitationer, ‘’Save the Date’’ med animation og elegante e-kort vinder frem, og det er godt for både pengepung, bæredygtighed og bekvemmelighedens skyld.

Selv et Save the Date kort kan nu fås i digital version og giver jer mulighed for at spare både tid og penge, da der hverken er behov for tryk eller porto. Find bryllupsinvitationer skabelon gratis eller lad dig inspirere af udvalget.

Foto: Cloud Celebration

Gæsterne får samtidig lettere adgang til selve invitationen, og det bliver nemt at dele information hurtigt fremover. Så er I moderne, teknologiske bryllupsplanlæggere, er det her man nu kan designe sit personlige og festlige digitale e-kort.

Tænk QR-koder til RSVP/SU, deling af billeder til selve bryllupsfesten og bryllupshjemmesider for en fuld online oplevelse og tilstedeværelse.

🌿 Cloud Celebration understreger, at de godt ved at brudepar i stigende grad ønsker at materialerne er miljøvenlige. Derfor tilbydes der FSC-certificeret papir, bæredygtige trykmetoder og muligheden for at anvende restmaterialer til kreative DIY-projekter, hvis I ikke vælger en digital invitation, men vælger en papirversion.

Tips til at skrive det rigtige, det rette tidspunkt

Man er blevet forlovet, kirken eller bryllupslokalerne er booket, og nu skal alle dem, man holder af, samles til jeres bryllup. Men hvornår er egentlig det bedste tidspunkt til at sende information? Og hvad skal der stå? Vi har samlet nogle af de vigtigste elementer, så I får sagt det rigtige på rette tidspunkt.

Save the Date

En ‘’Save the Date’’ eller ‘’Sæt Kryds i Kalenderen’’ sendes næsten så tidligt som muligt, og oftest mellem 8-15 måneder før brylluppet, især hvis brylluppet holdes i sommermånederne eller som en destination wedding. 

Invitationen

Selve invitationen sendes mellem 3 måneder før brylluppet for de modige til op til 6-8 måneder før brylluppet til dem, der kan lide at være i god tid. 

Hvis gæsterne skal rejse for jeres bryllup, skal de have god tid til at planlægge – alt fra transport til pasning af børn, fridage fra arbejde m.v.

SU – dato

En god tommelfingerregel for svarfristen er 6-8 uger før brylluppet. Hvis jeres venue har begrænset plads til overnatning eller jeres catering har en deadline, kan det være en fordel at sætte svarfristen lidt tidligere, så I har tid til at koordinere.

Vidste du, at…

RSVP er fransk for ‘’Répondez, S’il Vous Plaît’’ – oversat: ‘’svar venligst’’ 👍
Man ser det oftest brugt i international sammenhæng i stedet for det danske ‘’SU’’ – Svar Udbedes.

Her er hvad der skal stå i invitationen

En bryllupsinvitation skal både være smuk og informativ. Johanne har tidligere skrevet en Ultimativ Guide til bryllupsinvitationer, som du kan læse her.

Her er de vigtigste elementer, I skal huske at skrive i jeres invitation:

  • Jeres navne og dato for jeres bryllup
  • Gæsternes navne – hvem er det, I inviterer?
  • Sted og tidspunkt for vielse og fest
  • Svarfrist (SU)
  • Kontaktperson ved spørgsmål (og der kommer mange!)Og så kan I vælge at tilføje:
  • Adgangs- og parkeringsinformation
  • Ønskeseddel eller gaveinformation
  • Kontaktdetaljer til toastmasteren
  • Dresscode, hvis I har en
  • Tidslinje/program
Foto: Shutterstock

Fra os på Sonnerupgaard Gods: Det må I ikke glemme

Når I holder jeres bryllup på Sonnerupgaard Gods, er der nogle praktiske ting, som jeres gæster vil sætte stor pris på at få at vide:

Adresse og vejbeskrivelse
Nogle GPS’er sender gæster ad kringlende veje. Vi elsker at bo på landet, men hjælp dem lidt på vej!

Parkering:
Skriv, hvor der kan parkeres. På Sonnerupgaard Gods er der gratis parkering både på hele matriklen og tæt på jeres festlokale.

Tidslinje/program:
Gør det overskueligt for gæsterne, f.eks.:

kl. 15.00 Vielse i parken
kl. 16.00 Reception i parken
kl. 18.00 Middag og fest i Hovedbygningen

Indtjekningstid:
Skriv for eksempel: ‘’ Fra kl. 16.00 er der adgang til jeres værelser’’ eller ‘’Check – ind på værelserne er muligt fra kl. 16.00’’.

Bryllupsinvitationer
Foto fra Spring Calligraphy

Sådan siger man de ting, der er svære at sige:
Bryllupsinvitationer tekst skabelon


Sæt stilen og tonen med en dresscode


Hvis brylluppet skal holdes på et slot, skal der måske en lidt mere elegant stil til, end hvis man holder festen på stranden eller i baggården en varm sommerdag. Gæsterne vil helt sikkert sætte pris på, at blive klædt ordentligt på til jeres bryllupsfest, og det er derfor man kan tillade sig at sætte en dresscode.

Johanne har tidligere samlet nogle gode råd til gæsternes påklædning i et blogindlæg, der er nemt at dele. Find det her🙂

Foto: Jonas Schmidt, Schmidt Photo

Hvis I ønsker en bestemt dresscode, og det kan være alt fra farvepaletten til længden af kjolerne, så er det en fordel at nævne det allerede i invitationen. Nogle klassiske eksempler kan være:

  • Black tie: Herrer i smoking, Damer i lange aftenkjoler
  • Formal/Galla: Mænd i (helst mørkt) jakkesæt eller smoking, kvinter i lange eller elegante kjoler, der ikke er helt korte
  • Cocktail: Mænd i jakkesæt, kvinder i cocktailkjoler, der nu gerne må være korte
  • Smart Casual: Pænt, men afslappet. Kjoler, nederdele, pæne bukser og skjorter. Her kan polo-skjorter, chinos og hørbukser fint indgå for herrene.

For at gøre det endnu mere personligt, kan man inkludere en fotostribe med den farvepalet, I ønsker at gæsterne skal forsøge at ramme, eller inkludere en sætning der sætter den rette stemning:

‘’ Dresscode: Cocktail – kom festligt klædt, men vigtigst af alt, kom som jer selv’’.

Se hvordan Morten & Frederik gjorde, for at skabe det helt rigtige pastelfarvede tema for deres fest.

Foto: Krestine Havemann, havemannphoto

Har du hørt om ‘’ Morning suit’’?
En morning suit er netop IKKE Black tie, men en klassisk sæt til gommen og sine groomsmen, som bæres indtil klokken er cirka 15, hvorefter der skiftes til smoking, jakkesæt eller kjolesæt.

En morning suit sammensættes af en grå eller sort jakke med hale, stribede bukser og en flot skjorte med fransk krave.

Foto: Shutterstock

Skal man invitere børn med til brylluppet?

Har I selv børn eller er der nogle niecer og nevøer, man bare ikke kan forestille sig at feste uden? Så kan det være, at I ønsker at invitere børn med til brylluppet. Men det er helt i orden at ønske sig en voksenfest, især efter et bestemt tidspunkt. 

Uanset om jeres begrundelse er på grund af stemningen, pladsen, budget eller bare jeres behov for en voksen fest, så skal jeres gæster være forberedt.

Her er nogle formuleringer der virker, når man frabeder sig børn til brylluppet, mens man holder den varme og respektfulde tone.

Den direkte

  • ‘’ Vi ser frem til at fejre dagen med jer voksne. Vi håber, I har mulighed for at finde børnepasning denne aften’’.
  •  ‘’ Børn er velkommen til vielse og reception. Middag og fest er forbeholdt voksne’’.
  • ‘’Vi ser frem til at nyde jeres selskab uden forældreansvar for en aften – festen er kun for voksne’’.

Den med lidt humor:

  • ‘’Giv de små en fridag, og kom til en aften med voksenfest!’’

Eller den praktiske:

  • “Vi ønsker at skabe en afslappet atmosfære for vores gæster og har derfor valgt, at festen bliver for voksne.”
  • “For at sikre plads og en særlig oplevelse for alle, har vi valgt at holde festen uden børn.”
  • ‘’Vi har desværre ikke mulighed for at invitere børn med denne gang. Tak for jeres forståelse’’.

Det bedste er altid at være tydelig, men ikke dømmende i jeres udmelding.

Er I stadig I tvivl om I ønsker at børn er med til brylluppet? Få svar på dillemaet her, i Marias tidligere blogindlæg.

Foto: Unni Foto

Undgå disse 3 fejl og forglemmelser

Både vi på Bryllupsbloggen og Cloud Celebrations har set en del invitationer og har samlet nogle ting, mange glemmer at skrive i invitationen.
Her er de 3 mest almindelige fejl – og hvordan I undgår dem.

1: Uklar modtager

Har I husket at skrive, hvem invitationen gælder for? For at undgå misforståelser, kan I skrive gæsternes navne både på konvolutten, på invitationen eller formulere det tydeligt i teksten.

Foto: Cloud Celebration

2: Glemte gaveønsker

Nævn, hvor gæsterne kan finde en ønskeseddel. Evt. med link eller QR-kode. En kort sætning kan også være en god løsning, for eksempel: ‘’ Ønsker du at give os en gave, vil vi blive glade for et bidrag til vores bryllupsrejse. Se mere her: (link)’’ eller vælg en gavekoordinator.

3: Mangelfuld information om bryllupslocation

Især når brylluppet fejres som en destination wedding, er det vigtigt med information om overnatning, transport og tidsplaner. Uanset, skal gæsterne kunne finde vej og der er en adresse ikke altid nok. Hvis brylluppet holdes et sted, der er lidt sværere at finde, eller hvis parkering kan være en udfordring, så tilføj en beskrivelse eller parkeringsinfo.

OBS! Har i reserveret overnatning eller hotelværelser hos Sonnerupgaard Gods? Tjek, hvem der står for bookingen og hvornår I senest skal afbestille værelser, hvis de ikke bliver afsat til jeres gæster.

Fra os til jer

Hos os på Bryllupsbloggen/ Sonnerupgaard Gods er invitationen mere end blot information – det er det første kapitel af jeres bryllupseventyr, som jeres gæster får lov at læse. Når vi ser de smukke kort lande hos gæsterne, mærker vi, hvordan spændingen og glæden begynder at bygge sig op. Så brug tid og tanker på jeres invitationer – og sørg for at de giver Jer og jeres gæster mest mulig ro i maven, samtidig med at I kan gribe chancen for at få afspejlet jeres personligheder.

Husk, vi hjælper jer gerne med at finde det helt rigtige tidspunkt og lokale til vielsen og fest, så I kan få lavet invitationerne i god tid.

Vil du have flere tips til bryllupsplanlægningen? Så tilmeld dig Bryllupsbloggens nyhedsbrev og få inspiration direkte i din indbakke.

Bag dette blogindlæg…

Cloud Celebration tilbyder hele designlinjer, fra invitationer til takkekort,
med bæredygtige materialer, eksklusive detaljer, fantastisk kundeservice
og en nem bestillingsproces. Amanda og Celias iværksættereventyr startede i 2017, og der er sket rigtig meget siden. 

Hjemmeside: Cloud Celebration
Instagram: Cloudcelebration

Happy planning!

Suzanne