Vores bryllupsarrangør, Gitte, er en vaskeægte bryllupsekspert.
Hun har arrangeret mere end 200 bryllupper, så hun har rigtig meget erfaring. Og så er Gitte altid på udkig efter nye idéer, så du kan få et unikt bryllup.
Her er Gittes 15 bedste råd til dig!
1. Start i rigtig god tid
Jeres valg af lokale er et af de vigtigste punkter på to do-listen. For jeres venue skaber rammerne om den fest, I vil tænke tilbage på resten af jeres liv.
Så det skal selvfølgelig være lige, som I drømmer om. Eller i hvert fald have potentiale til at blive det med den rette pynt 😉
Et år inden brylluppet er ikke god tid.
Mange af de populære festlokaler er booket langt ud i fremtiden. Derfor er det en god idé at starte så tidligt som muligt med at finde jeres lokation.
2. Lås jer ikke fast på én dato
Nogle datoer er mere populære end andre. Det er ofte de dage, der lyder godt, og som ser flotte ud på papiret. Se bare d. 22.02.22.
Andre datoer, som årsdage, har måske en speciel betydning for jer.
Men det kan være en ulempe at låse jer fast. For når først I har sat jer fast på en bestemt dag, så kan det være svært at acceptere en ny dato. Så gå ind til mødet med en åben kalender og et åbent sind.
3. Send Save-the-Date ud
Save-the-Date er en uformel invitation, så jeres gæster kan sætte kryds i kalenderen. Du kan sende den over SMS, med posten eller oprette en Facebook-begivenhed. Det er helt op til dig, dit budget og din tid.
Planlægger I et sommerbryllup?
Så er Save-the-Date invitationer en god idé. Sommerperioden er for mange lig med rejser. Med en Save-the-Date invitation er du sikker på, at alle dine yndlingsmennesker kan deltage til brylluppet.
Her er 7 gode råd til dig, der skal giftes til sommer.
4. Læg et budget
Få styr på budgettet tidligt. Gerne inden I ser på lokaler.
Et budget er enormt individuelt. Så der findes ikke et rigtigt svar for, hvor meget et bryllup skal koste. Det er op til jer og jeres mavefornemmelser.
For nogle brudepar skal budgettet ikke være en forhindring. Andre vil gerne undgå at bruge hele deres opsparing på én fest.
Tal det igennem og læg en realistisk plan.
Hvor meget kan I bruge uden, at det påvirker jeres hverdagsliv? I skal også have råd til caféture, ferier og andet sjov efter brylluppet ♥
Sådan får du råd til dit drømmebryllup.
5. Få styr på gæstelisten
Hvem skal fejre kærligheden med jer?
Lav en gæsteliste tidligt i processen. Mange venues vil spørge efter antallet, for det kan afgøre, hvilket lokale I kan booke.
Og så påvirker gæstelisten jeres budget. Jo flere gæster, jo højere skal jeres budget være. Hver gæst betyder nemlig mere mad, flere drikkevarer og flere stole.
Husk: Det er jer, der laver gæstelisten. I skal ikke invitere jeres forældres gamle folkeskolevenner med, hvis I ikke vil have dem med. Det er okay at sætte en grænse.
6. Find ud af, hvor meget I vil stå for
Vi er nu halvvejs med Gittes bedste råd. Og det her er endnu et vigtigt punkt.
I skal nemlig gøre op med jer selv, hvor meget I selv ønsker at planlægge. Nogle steder har nemlig en fast pakkeløsning, hvor det meste er valgt for jer.
Og så er der steder som Sonnerupgaard Gods, hvor du står for alting selv.
Her kan du vælge lige det, du drømmer om. Og det, der passer til dit budget. Du står nemlig selv for at vælge leverandører, pynte op og alt andet.
Få dine drømme opfyldt på Sonnerupgaard Gods.
Uanset hvad I foretrækker, så påvirker det jeres muligheder.
Hvis I vil stå for alting selv, så kan I udelukke festlokaler med pakkeløsninger. Og omvendt, hvis I helst vil undgå planlægningen og de mange beslutninger.
7. Book en bryllupsarrangør
En bryllupsarrangør er altid en god idé. Selvom I gerne vil planlægge alting selv, så kan en hjælpende hånd være guld værd.
I skal huske og have styr på mange ting!
Det er ikke altid ligetil at planlægge en fest med middag, underholdning og overnatning for 100-200 gæster. En bryllupsarrangør hjælper jer fra start til slut. Også på selve dagen, så I kan nyde hvert et øjeblik.
Der er mange faldgruber, som I kan undgå med en bryllupsarrangør.
Hvad kan Gitte hjælpe dig med? Få svaret her.
8. Vælg leverandører i god tid
Så snart der er styr på lokalet, så er det tid til at booke leverandører.
Gitte anbefaler, at du har styr på alle aftaler 6 måneder før brylluppet. Det giver ro i maven og et bedre overblik over budgettet. Hvad blev dyrere end forventet? Og hvor fik I sparet lidt?
Når du er ude i god tid, så kan du være heldig at få en god deal.
Jo kortere varsel en leverandør får, jo sværere bliver det for dem at skaffe råvarer, medarbejdere og et hul i kalenderen.
9. Forventningsafstem med hinanden
Lav hver jeres liste med ønsker og drømme til brylluppet. Så kan I se, hvad I begge har i tankerne. For dig er 100 gæster måske mange, men for din forlovede er en gæsteliste på under 200 måske kun de nærmeste.
Tal om store og små poster.
Hvem skal med? Hvor skal I vies? Hvornår skal brylluppet stå? Og hvordan skal festen være?
Tip: Gennemgå listerne inden mødet med jeres bryllupsarrangør, så I er enige om, hvad I går efter. Så bliver planlægningen lettere for jer alle.
10. Lav en liste over need og nice to have
Det er let at drømme sig væk på Pinterest og Instagram, der bugner med flotte, inspirerende billeder. Alt fra candyfloss maskiner til 10-retters menuer og weekendbryllupper kan virke nødvendigt. Men er det nu også det?
Sæt jer sammen og skriv alt det ned, som I ikke kan undvære.
Og lav en liste med de ting, som kan være sjove at tilføje. Er der penge tilovers og masser af tid, så tag fat i nice to have-listen.
11. Besøg de store bryllupsmesser
Her får du en masse inspiration til store og små poster. Du møder leverandører, som du måske ikke kendte. Og du kan få smagsprøver og suge stemningen til dig.
Med lidt held kan du også få gode tilbud.
Det er forskelligt, hvad du kan se på messerne. Ofte er det brudekjoler, mad, borddækning og blomster.
12. Sæt god tid af til brudekjolejagten
Det tager tid at finde den rette brudekjole.
Begynd at lede et år inden kirkeklokkerne ringer. Tag gerne et par weekender ud af kalenderen, hvor du og dine nærmeste kan se på brudekjoler.
Kom godt fra start med vores guide til brudekjoler.
Der er to råd, som altid går igen hos brudekjoledesignere.
For det første skal du lytte til din mavefornemmelse. Bliv ikke påvirket af andres meninger. Det er dig, der skal bære kjolen. Så den skal selvfølgelig være lige, som du gerne vil have den.
Og så skal du kun tage få med, som du kan stole på.
Det kan være din mor, dine tætteste veninder, søster eller kusine. Du skal føle dig tryg i deres selskab. Og du skal være sikker på, at de fortæller dig sandheden, hvis kjolen ikke sidder godt.
13. Husk at hygge jer imens
Bryllupsplanlægningen er til tider stressende. Derfor skal I huske at hygge jer. Nyd tiden, for før I har set jer om, er det blevet den store dag.
Læg en klar plan.
I kan planlægge en periode, hvor I går all in på bryllupsforberedelser og taler om det hele tiden. Bagefter sætter I det på hylden for en stund.
På den måde er I ‘samme sted’ i processen. I kan fordybe jer sammen og bagefter fokusere på hverdagens øjeblikke samtidig. Ellers kan det måske føles som om, at I ikke er lige investeret i brylluppet.
14. Lav en køreplan for planlægningen
Vi elsker lister. Hvem gør ikke det? 😉
Med en liste får du nemt overblik over de opgaver, du har klaret og dem, du stadig mangler at løse.
Sørg for at skrive ALLE opgaver ned. Store som små. Find et godt system, der virker for jer. I skal føle jer sikre i planlægningen, så I ikke bliver stressede.
Har du ikke overblik over alle opgaverne? Bare rolig. Her er den ultimative tidsplan – lige til at printe ud!
15. Tag fri ugen op til brylluppet
Undervurder ikke Gittes sidste råd.
I ugen op til den store dag er der en masse opgaver, du skal klare. Med et arbejde kan det være stressende at nå det hele. Så prioriter dit velvære og fokuser på dit bryllup. Med overskud og ro i maven kan du bedre nyde dagen.
Sådan får du lokalet klar til tiden.
Det var Gittes 15 bedste råd til dig, der skal giftes. Vi håber, du nu føler dig parat til at planlægge dit livs fedeste fest!
Rigtig god fornøjelse ♥