CORONA

Vi følger nøje udviklingen med COVID-19. Hvis du har spørgsmål eller bekymringer om et kommende arrangement hos os, kan du altid skrive på info@sonnerupgaard.dk eller ringe til os på 46 40 95 31. Telefontid er 8-18 i hverdage.

Brudepar
Brudepar

Bryllup på budget: Få råd til dit drømmebryllup

Det her er guiden til dig, der vil spare lidt penge og lave kreative løsninger. Her er vores råd om pengene, som sikrer jer en vidunderlig bryllupsfest!


25. september 2020

Spar penge med en tidsplan

I skal til at starte med finde ud af, hvor mange penge, I vil bruge på brylluppet. Når I har fundet frem til jeres beløb, skal I snakke om, hvordan jeres drømmebryllup ser ud,

Hvad er nice to have, og hvad er need to have?

Der er mange muligheder. Søg inspiration og nyd processen.

Farverigt bryllup
Foto: Nevzat Basaran

Pakkeløsning eller gør-det-selv?

Brylluppet kan være på et hotel, hvor der ikke er de store økonomiske udsving,

I kan også finde en løsning, hvor I selv står for det hele. Fx som på Sonnerupgaard Gods, hvor I lejer et lokale og selv står for alt planlægning.

Fordelen ved at gøre det selv er, at I får mest mulig indflydelse på de økonomiske poster, og at I kan bestemme flere ting selv. I sparer altså penge og får frihed over festen.

Omvendt er det også et kæmpe arbejde at få sådan en fest på benene. Pakkeløsningen er god, hvis ikke orker at stå for alting.

Så hvad skal I vælge?

Få the best of both worlds!

I kan sagtens få frie tøjler uden at stresse fuldstændig over planlægningen.

Jep, jeg snakker om at hyre en bryllupsplanlægger.

Og sådan en kan hjælpe med stort og småt.

I kan få hjælp fra start til slut, et overblik over det økonomiske eller bare et enkelt møde til at kickstarte processen.

Pointen er: Det behøver ikke at være dyrt,

En bryllupsplanlægger er en investering I de rigtige beslutninger. Det gør, at I føler jer trygge og sikre i jeres valg.

Når I har et godt budget, så er I allerede rigtig godt på vej til et bryllup, som passer til jeres behov.

God tid kan spare jer for udgifter på flere måder.

Det giver jer rum til stille og roligt selv at lave noget kreativt eller for eksempel selv stå for natmaden.

I får også bedre tid til at gøre de rigtige indkøb og bookinger hos jeres leverandører.

Fx kan I tage på bryllupsmesse og få 10-20% rabat hos mange af leverandørerne, som udstiller på messen. Ved at have gjort jeres forarbejde, vil I kunne gøre jer nogle gode køb på dage som disse.

Bryllup i eller uden for sæsonen?

At være “ude i god tid” er for tiden 1,5-2 år!

Mange af de populære venues er nemlig fuldt booket flere år i forvejen.

Uden for sæsonen er det anderledes. Her er ventetiden kortere, og der er penge at spare.

julebord opstillet til at være klar til julefrokost

Bryllup uden for sæson

Find lokalet først. Så har I en dato.

Hvis I vælger en dato først, så bliver I meget fastlåste. Pludselig vil I støde på populære datoer eller udsolgte datoer.

Vær i stedet åben. og lad lokationen sætte datoen for, hvornår jeres drømmevenue er ledigt.

April-september er højsæsonen for bryllupper. Hvis I vælger en dato uden for sæsonen, så er der penge at spare på lokalelejen.

Det er ikke et mysterium, hvorfor bryllupssæsonen ligger, hvor den gør, Vejret er (nogle gange) godt, solen er længe fremme og naturen blomstrer. Jeg forstår jer godt, hvis I vælger denne løsning.

Personligt elsker jeg idéen om et bryllup i 1877-Laden på Sonnerupgaard i slut oktober måned! Når mørket falder tidligt, så kommer alle stearinlys I den gamle lade til deres ret, og den romantiske stemning er i top.

Efterårsbryllup

Efterårsbryllup

Efterårsbryllup

De tunge og de sjove poster

Stine skrev om det sidste år.

Hvis du ikke har læst hendes indlæg om budget og prioriteringer, så hop herind.

Det er vigtig, at I starter med de tunge poster. Det er dem som er essentielle for jeres bryllup. Start med lokation, middagen, servering og den slags.

De sjove poster kommer bagefter. Det er dem der giver jeres bryllup personlighed. Vælg det, der siger noget om jer. Er det måske en detalje I jeres outfit eller en bestemt form for transport til og fra kirken?

Den røde tråd

Sørg for, at I har sat jer på et design. Om det er farver, et personlig bryllupsemblem eller andet, så er den røde tråd jeres ven.

Jeres bryllup bliver taget til næste niveau, når jeres gæster kan se at designet følger samme stil. Det behøver ikke koste alverden, og I kan sagtens gøre det selv.

Hvis I selv kan lave invitationer, bordkort, menukort, takkekort og bordplaner, så vil det give et budgetvenligt og super flot udtryk, som ser professionelt ud.

Bordkort af et tørret blad

Idéer til budgetvenlige løsninger

Genbrug er guld. Find genbrugt tøj til brud og gom. Og find genbrugt pynt – der findes mange salgssider og Facebooksider, hvor I kan finde fine sager til ingen penge.

Elsker I at lave mad?

Overvej, om I selv kan stå for en let anretning til om eftermiddagen eller natmaden. Hvis det noget, som kan fryses ned, så behøver I ikke stå med hovedet i gryderne under festen.

Kagebord fra de bageglade familiemedlemmer er en genial bryllupsgave. Det er ikke en skam at ønske sig kage – det højner jeres bryllup med endnu mere personlighed.

Kagebuffet udendørs
Foto: Unni Foto

Drikkevarer kan også købes i god tid på tilbud. Jeg ved, at flere steder giver jer mulighed for at returnere uåbnede flasker og fustager, hvis I har meget tilovers.

Elsker du tørrede blomster?

Du kan genbruge eller leje tørrede blomsterbuketter. Hvis I har egen have, så kan I selv plante og høste. Planter og blomster i krukker giver flot fylde til brylluppet, og er en genial idé.

Tørrede blomster til bryllup

Genbrug blomster fra kirken. Hvis I selv skal stå for blomster i kirken, så må I gerne tage blomsterne med videre til festlokalet. Idéen er jo at genbruge så meget som muligt.

Lej så meget som muligt (i stedet for at købe).

Træer til udsmykning kan I leje hos en planteskole.

Det samme gælder service, glas, bestik, duge, borde, stole bænke, pynt. telt, toiletvogne (til havebryllupper) og så videre.

Måske I kan låne et telt i den lokale idrætsforening?

Er I ligeglade med transporten fra kirken til feststedet, så brug det, I har.

Har I egen bil, så spørg bestman, om han vil køre jer. Så kan I sidde på bagsædet og drikke champagne. Og hvis afstanden er kort, så gå eller cykel på en ladcykel, hvis det passer til jeres stil.

Kun fantasien sætter grænser, og jeg ved, at der er mange flere idéer derude.

Hvis i mangler hjælp til budget eller idégenereing, så kontakt Gitte fra A Day 2 Remember!

Xx Melanie