Hvis du er ny til DISC, så start her: Hvilken type mødeplanlægger er du? Forstå dig selv (og deltagerne).
Lad mig være hudløst ærlig.
Hvis du kender dine deltagere rigtig godt, og bruger den viden aktivt i mødet, så behøver du ikke det her værktøj. Så glem det.
Men hvis du skal planlægge møde for 20, 50 eller 200 deltagere, så er det rart med nogle værktøjer til at gisne om deres adfærd.
Når deltagerne skal beslutte noget
Du sender noget materiale ud, som deltagerne skal læse dagen i forvejen.
Hvad sker der mon så?
D’erne og I’erne kommer helt sikkert ikke til at læse det.
Derfor:
Sæt tid af til, at deltagerne kan nå at opdatere sig i starten af mødet. Så giver du D’erne og I’erne det bedste grundlag for at træffe de rigtige beslutninger.
Du kan også lade være med at sende noget ud dagen før.
Men hvad sker der så?
C’erne bliver sure og frustrerede, fordi det virker sjusket.
S’erne bliver utrygge, fordi de ikke kender planen.
Både C’ere og S’ere kommer til at synes, at mødet er useriøst. Og så stempler de lige så stille ud af det.
Derfor:
Send materialet ud til deltagerne nogle dage før, så de har mulighed for at forberede sig (ikke obligatorisk). Så får du S’erne og C’erne med.
God mødestyring med DISC
Når alle fire profiler er repræsenteret, vil du altid ende i et dilemma.
Fx vil D’erne og I’erne typisk kæfte op hele tiden. Og det får S’erne og C’erne til at lukke sig inde i stedet for at deltage.
Omvendt vil D’erne og I’erne ikke være med, hvis de ikke får lov at tale og fylde.
Det gælder også, når du selv er på – fx når du præsenterer noget:
Hvis du er for grundig i, så kommer D’erne og I’erne lynhurtigt til at kede sig. Og så tjekker de ud.
Men hvis det ikke er grundigt nok, så vil C’erne og S’erne synes, det er useriøst. Og så er de stemplet ud af mødet.
Steens geniale løsning: Tag kontrol over D’erne og I’erne!
D’erne er nemme at spotte – for de vil altid lægge arm til at starte med. ”Jeg ved altså også noget. Jeg er også dygtig.”
De siger noget højt for at markere sig selv i gruppen.
Det er ikke sikkert, at de siger noget, der er særligt relevant for oplægget. Men lad dem komme til orde.
Hvis de får lov til at udfordre og blive sat plads på en pæn måde, så vil de ikke forstyrre dig resten af mødet.
De skal lige have lov til at lægge arm og vide, at du bestemmer. Giv dem lidt plads. Anerkend dem en gang imellem i løbet af arrangementet. Giv dem ret i noget en gang imellem.
”Er det ikke også rigtigt, D’er?”
Det er lidt det samme med I’erne.
De taler for at blive anerkendt. Og du kan genkende dem ved, at det næsten altid noget positivt, hvis det kommer fra en I’er. Det er deres måde at passe ind i flokken på.
Lav lidt sjov, og giv dem opmærksomheden en gang imellem.
Giv dem afløb lidt ad gangen hele tiden. Fx med 15 minutters mellemrum.
Men hvad så med S’erne og C’erne?
Det er her, Steens tip bliver genialt…
Det klarer nemlig sig selv (næsten da)!
Hvis du får kontrol over D’erne og I’erne, så bliver der et tryggere og roligere rum.
Her trives S’erne rigtig godt, og de vil komme på banen helt af sig selv.
Lad S’erne være. Ikke noget med ”du har ikke sagt noget endnu!”. De skal nok selv komme på banen. Når rammerne er trygge, så kommer de hurtigere på.
Og C’erne?
C’erne har som regel ikke brug for at høre sig selv tale så meget. De er jo meget saglige og faglige.
Hvis de spørger om noget, er det typisk fordi, de vil forstå sammenhænge – ikke for at udfordre dig.
Tag dig tid til det – måske i en pause, da de sikkert vil mere i dybden, end D’erne og I’erne har tålmodighed til.
Bare sørg for, at du har styr på detaljer og fakta. Så er C’erne faktisk glade.
Det er god mødestyring, fordi det er alsidigt og lader alle være med.
Husk en plan B
Forestil dig, at du har et stort hold til et kursus, hvor de skal udvikle samarbejde.
Du er ret sikker på, at de alle nærmest alle sammen er C’ere, så du planlægger nogle C’er ting til dem: Et fast program uden alt for meget hurlumhej.
Men ak – du har gættet forkert, og alle på holdet havde set frem til noget uformel teambuilding.
Her foreslår Steen, at du har en plan B klar i ærmet – noget du kan korrigere på stedet.
Et indslag, en aktivitet – et eller andet.
Du kan planlægge dig til meget af det og ramme de mennesker, der er der. Og så skal du være i stand til at korrigere derfra.
Han foreslår også, at du har ting til plan A og B, der rammer bredt. Fx valgfri workshops, så deltagerne selv kan placere sig.
Og hvis du planlægger teambuilding, så sørg for, at aktiviteterne varierer og udfordrer alle fire DISC-profiler.
Styr mødet med stilhed
Her er endnu en god måde til at få både S’erne og C’erne mere ind i diskussionerne – koordiner noget stilhed!
Det kan være svært at komme til tale, hvis der er overflod af D’ere og I’ere. Men hvis du koordinerer en kort tænkepause, så kan de bedre nå at tænke sig om, inden D’erne og I’erne overdøver talerummet.
Bastian Overgaard taler om at bruge strategisk stilhed til at styrke møderne.
Han kalder det for Silent Co-creation.
Det er et genialt værktøj, der får flere i tale, danner bedre beslutninger og reducerer mødetiden med op til 50%!
Lyder det spændende?
Så smag på Silent Co-creation lige her