Alt det der med bryllupsinvitationerne. Roder du også lidt rundt i det?
Så er du kommet til det rette sted!
Her får du min udførlige guide og en masse eksempler på invitationer, som du kan bruge til inspiration.
Start med at booke jeres venue
Vores bryllupsplanlægger Maria delte engang et vigtigt råd.
Start med at find jeres venue!
Mange steder bliver nemlig hurtigt booket. Jeres venue kan derfor blive ganske afgørende, når I skal finde en dato.
Leger du med idéen om et fredagsbryllup?
Save the Date!
Når du har styr på venue, så er det tid til at få styr på gæsterne.
Giv dem gerne besked hurtigst muligt. Så kan de sætte kryds i kalenderen med det samme.
Send dem et Save the Date-kort. Eller på godt gammelt dansk ‘Sæt-kryds-kort’. Så er I sikre på, at jeres nærmeste kan være med til at fejre jeres kærlighed.
Heldigvis behøver du ikke skrive særlig meget på et Save the Date-kort, så der er ingen grund stress. Bare gør det kort og simpelt.
Skriv datoen sammen med en lille tekst. Du kan også nøjes med at sende en mail eller SMS ud. Det vigtigste er, at dine gæster får sat kryds i kalenderen.
Maria har lavet et tekstforslag. Det kan du frit bruge. Så retter du selvfølgelig bare i den, så det passer til jeres bryllup.
Kære X og X
Det er med stor glæde, at vi inviterer jer til vores bryllup
Lørdag d. 17. maj 2014 kl. 14.00 i Sct. Bendts Kirke
Efterfølgende er der reception og festmiddag på
Sonnerupgaard Gods.
Vi glæder os til at se jer!
Mange kærlige hilsner
X & X
Kan du godt lide at være kreativ? Så kan du måske skrive en lille anekdote.
Det kan være lidt om jeres kærlighedshistorie. Måske historien om hvordan I mødtes.
En varm sommerdag på den franske bistro sad Søren nervøst med ringen i lommen. Anne fattede ikke mistanke, men så snart Søren røg ned på knæ, sagde hun JA. Nu er tiden snart inde til, at kirkeklokkerne skal ringe. Og I skal selvfølgelig med!
Vielsen foregår i Sct. Bendts Kirke
Lørdag d. 17 maj 2019 kl. 14.
Festen fortsætter på Sonnerupgaard Gods.
Godsejernes Save the Date
Godsejerne, Anders & Amalie, blev gift her på godset tilbage i maj 2019.
Jeg spurgte dem, om vi ikke måtte se deres invitationer. Det måtte vi heldigvis godt!
De fik dem lavet hos Cloud Celebration. Der kan du bestille de fineste invitationer!
Sådan laver du en bryllupsinvitation
Du kan lave en bryllupsinvitation på mange forskellige måder. Så det kan være svært at finde den helt rigtige.
Du skal tænke over farverne, teksten og de små detaljer. Du skal også finde ud af, hvordan de skal laves.
Vil du lave det hele fra bunden? Eller er du mere til at downloade en skabelon online?
Begge løsninger er gode!
Prøv især at tænk over detaljerne. Du kan let skabe en rød tråd, hvis det hele matcher. Det gør virkelig en stor forskel.
Prøv at forestil dig matchende invitationer, bordkort og menukort. Lyder det ikke bare pænt? Det synes jeg i hvert fald.
Husk at tænk over hvilke farver du vælger. Farver har nemlig stor betydning for det samlede resultat. Du kan vælge at bruge din yndlingsfarve. Du kan også vælge en farve, som går igen ved din venue.
Jeg har lavet en nem og brugbar farveguide til dig. Brug den endelig, hvis du ikke kan beslutte dig om farverne.
Hvilken type invitation skal du vælge?
Nu har du styr på farverne. Så er det tid til at vælge en stilart!
Der er så mange muligheder. Du kan faktisk vælge lige det du ønsker.
Tænk gerne over den røde tråd.
Og tænk gerne over jeres venue. Måske kan du få stilen derfra indover.
Hvis I skal giftes i en gammel lade, så vil det rustikke look passe godt til. Et klassisk look passer godt til et herregårdsbryllup. En hyggelig havefest passer godt til et personligt kort.
Husk, at du bestemmer. Du skal bare vælge det, som du bedst kan lide.
En invitation kan have forskellige stilarter. Men en invitation kan faktisk også have forskellige layouts.
Den kan have en enkelt side, en dobbeltside eller en fold-ud-funktion. Du kan også lave en invitation med små lommer. Det er faktisk kun din fantasi, som sætter grænsen.
Søg endelig på Pinterest og Instagram. Der kan du finde en masse gode idéer.
Vi har faktisk lavet lidt invitationer til dig. Dem kan du frit bruge til inspiration.
DIY invitationer – sådan gør du!
Jeg elsker at være kreativ og lave DIY-projekter.
Det er så hyggeligt at sidde med bordet fyldt af lim, sakse og glimmer.
Det tager selvfølgelig lidt ekstra tid, hvis du skal lave invitationerne i hånden. Men hvis du bare sætter lidt god musik på, så skal det nok blive godt.
Hvad er første skridt?
Find alle de ting, som du skal bruge. Der er mange gode ting at finde i butikker hobbybutikker. Prøv at se i Søstrene Grene, Panduro Hobby og på hjemmesider som CCHobby.
De har alt fra sakse, papir, glimmer, klistermærker og tuscher til snor, lim og perler. Det er himlen for alle os kreative.
Gør det let for dig selv
Der er ofte mange gæster til et bryllup. Så det kan godt tage lang tid, hvis du skal skrive det hele i hånden.
Men bare rolig.
Du kan sagtens lave en kreativ invitation, selvom du skriver teksten på computeren. Så laver du bare al pynten sød og personlig i stedet.
Word har jo sine begrænsninger, når det kommer til skrifttyper. Men det skal du ikke bekymre dig om.
Du kan gratis downloade forskellige skrifttyper på nettet. Dem kan du bruge i Word. Og på den måde kan du let få en fin skrifttype alligevel. Smart, ikke?
Du kan også kaste dig ud i Photoshop. Det er ikke helt let, og desværre heller ikke gratis. Men hvis du har god erfaring med programmet, så kast dig endelig ud i det!
Endnu et godt råd: Få printet invitationerne i lækkert papir. Bare hop ned i et trykkeri som fx Tryk2100, de kan printe dem for dig.
Jeg har samlet lidt inspirationsbilleder fra Pinterest af gør-det-selv invitationer.
Hvis du som jeg er vild med det rustikke look, så gå efter en invitation i brunt papir med fine hvide blonder.
Har du et sødt billede af jer? Få det printet ud, og skriv invitationen bag på.
Det bliver den mest personlige og hyggelige invitation, som dine gæster får ind af døren.
Så romantisk! Se bare her.
Hvem skal du invitere med til brylluppet?
Det er ikke altid nemt at finde ud af, men det er en vigtig beslutning.
Husk at det er jeres kærlighedsfest. Jeres bryllup – I bestemmer.
Måske vil du opleve at omstændighederne træffer beslutningen for dig. Der kan en pladsbegrænsning i jeres lokale. Eller måske har I et vist budget, som I ikke kan gå over.
Er det en udfordring for dig? Så lav to invitationer – en til festen og en til receptionen.
Til festen kan du invitere alle dem med, som I ikke kan undvære. Jeres familie og jeres gode venner.
Og til receptionen inviterer du så ‘resten’. Det kan være kollegaer eller din fars grandkusine. Alle dem, som du ser én gang om året. Og dem, som du bare ikke er særlig tæt med.
På den måde kan de nemlig komme lidt med og ønske jer tillykke. Men de kommer ikke til at tage pladsen fra en anden. Og du skal ikke regne dem med ind i budgettet.
Er der nogle gæster, som du er i tvivl om?
Det kan måske være en slægtning, som du sidst så for ti år siden. Eller måske en bekendt, som du gerne vil lære bedre at kende.
Så bare rolig. Jeg har nemlig lavet en test til dig.
Tænk på den person, som du er i tvivl om. Og stil så dig selv de forskellige spørgsmål.
De fleste bryllupper er voksenfester. Men det er ikke alle, som tænker sådan.
Skal du så skrive det i invitation?
Vi har spurgt Maria. Hun sagde nej.
Du skal blot skrive navnene på de inviterede. Så hvis du kun skriver ‘Peter og Bente’ i invitationen, så betyder det altså at lille Anna på 2 år og Carl på 5 år skal blive hjemme. Og det burde dine gæster ikke være i tvivl om.
Bare husk at gør det tydeligt på både kuverten og i invitationen.
Er du i tvivl om børnene skal med?
Hvad skal du skrive i en bryllupsinvitation?
Nu er det tid til at finde pen og papir frem.
Du skal nemlig skrive selve invitationen nu.
Skal det være en traditionel tekst, et rim eller noget helt tredje?
Du kan skrive teksten på mange måder. Der er dog nogle ting, som du helst skal have med.
Det er selvfølgelig de praktiske informationer. Ellers ved dine gæster jo ikke hvornår de skal komme.
Dette skal du have med:
- Dato og tidspunkt for brylluppet
- Vielse- og receptionsadressen
- Adressen til jeres venue
- SU og kontaktinformation
Du kan også tilføje andre ting til invitationen. De er ikke en nødvendighed. Men de kan være rare at have. Både for dig og for dine gæster.
Jeg har skrevet dem alle nedenfor. Du kan bare springe dem over, som du ikke vil bruge.
Tidsplan
Jeg har engang været til et bryllup, hvor der var meget ventetid for os gæster. Brudeparret skulle have taget billeder mens vi ventede ved deres venue. Vi vidste ikke hvornår de kom tilbage. Det var lidt øv.
Derfor er en tidsplan en god idé!
Og det er der flere grunde til.
Du kan inddrage alle gæsterne i programmet.
Så ved de, hvornår alting skal foregå. De ved, hvornår de kan tjekke ind på værelserne. Og de ved, hvad tid der er morgenmad næste dag.
En tidsplan giver alle ro i maven.
Det giver dig en ro, fordi du ved at alle har styr på tiden. Og det giver gæsterne ro, fordi de også kender programmet.
Tidsplanen kan være bag på invitationen eller som et løst ark ved siden af.
Så kan dine gæster også tage invitationen med sig på den store dag.
Du behøver selvfølgelig ikke at skrive alt på. Hvis du har en overraskelse til gæsterne, så skriv ikke den på. Du kan blot skrive de mere formelle ting.
Her er mit bud. Du kan ændre lige så tosset du vil.
- Vielsen
- Reception
- Bryllupsfotograf
- Check-in på værelser
- Middag og fest
- Morgenmad dagen efter
Maria har også delt sit forslag til en tidsplan. Den er endnu mere udførlig end min.
Bryllupshjemmeside eller begivenhed
Vi lever jo i en tid med mange digitale medier. Så selvfølgelig er bryllupper også en del af det.
Du kan lave en bryllupshjemmeside. Eller en Facebook-begivenhed.
Her kan du dele al informationen med dine gæster.
Det kan måske godt lyde lidt upersonligt. Men det er faktisk meget smart.
Så kan du nemlig lave selve invitationen forholdsvis simpel. Og til gengæld kan du skrive alle de mere praktiske ting derinde. Det kan for eksempel være information om parkering.
Du kan også bruge hjemmesiden bagefter.
Her kan du nemlig dele billederne fra fotografen. Så kan dine gæster også nyde dem. Og de kan dele deres egne billeder, hvis de tog nogle på dagen.
Det sker jo, at gæsterne fanger nogle gyldne øjeblikke på telefonerne. Og så er der den gamle onkel med spejlrefleksen, der så gerne vil være fotograf. Han kan snildt være med herinde.
Gavekoordinator
En gavekoordinator er en vildt god idé.
Med en gavekoordinator undgår du nemlig at få fem ens Lyngby vaser.
Så du skal bare nøjes med at skrive telefonnummeret til din gavekoordinator.
Så ringer gæsterne til hende, når de skal til at købe jeres gaver. Hun fortæller hvad der er ledigt. Og så køber de bare det.
Det kan måske godt lyde lidt upersonligt. Men det er faktisk ret smart. Alle dine gæster kan give jer en gave, som I med garanti bliver glade for. Og I slipper for at skulle bytte en masse ens gaver bagefter.
Mangler du inspiration til ønskelisten?
Find vej
Foregår vielsen og festen forskellige steder?
Så kan du lave en lille guide til dine gæster.
De fleste har nok GPS i dag. Enten i bilen eller på deres telefon. Men alt det elektronik virker jo ikke altid.
Du kan derfor lave en lille guide til dem. Hvis det ikke er nødvendigt, så kan du nøjes med at skrive de praktiske informationer.
Er der særlige regler i forhold til parkering? Er det gratis at parkere? Skal de sætte P-skiven? Er der nogle steder, hvor dine gæster ikke skal parkere? (Pas på p-bøderne).
Fun fact: Her på godset har hvert lokale sit eget parkeringsområde.
Overnatning
Jeres bryllupsfest bliver fantastisk. I skal fejre jeres kærlighed med familie og venner.
Men det kan være svært at nå at tale med alle på en aften. Tiden flyver nemlig afsted. Før du ser dig om, så er I allerede i gang med desserten.
Nogle af jeres gæster kommer måske også langvejs fra. Så de vil nok ikke køre alt for sent hjem – det kan jo tage hele natten at køre.
Det vil derfor blive svært for dem at nyde festen fuldt ud. For så skal de jo sidde og holde øje med tiden. Og staklen, der skal køre hjem, skal også holde sig fra vin og bobler.
Hvordan kan du undgå det?
Svaret er overnatning!
Så kan dine gæsterne give den fuld gas hele natten.
Og du får også tid til at tale med dem dagen efter. Så kan I snakke om alle de sjove ting, der skete.
I kan tale om det tidspunkt, hvor din stille tante pludselig gav den hele armen på dansegulvet. Og om de smukke taler, den lækre mad og jeg kunne blive ved.
Husk at gøre det nemt for dine gæster at booke overnatning.
Skriv i invitationen, at de har muligheden for at overnatte. Og skriv hvordan de booker værelserne.
Toastmaster
Toastmasteren er rigtig vigtig til ethvert bryllup.
Der er nemlig ofte mange, som gerne vil sige et par ord.
Så det kan være noget af et puslespil, når det hele skal koordineres.
Du kommer til at have rigeligt at se til i forvejen. Så du skal ikke selv være toastmaster. Det vil også ødelægge overraskelserne en del.
Så vælg i stedet en anden person. En som kan lide at tale foran mange mennesker. Og en som kan give en god præsentation af alle.
Du skal derfor blot skrive telefonnummeret på jeres toastmaster. Så klarer jeres gæster resten.
Dresscode
Er det virkelig nødvendigt med en dresscode? Ikke altid.
Men for nogle er det. Det kommer meget an på hvilken type bryllup I skal have.
Hvis I skal giftes i en gammel lade, så er stemningen afslappet helt fra start.
Men hvis I skal holde et stort slotsbryllup, så er sagen lidt en anden. Jeres gæster skal selvfølgelig have det tøj på, som de godt kan lide. Det er jo klart.
Det kan dog godt påvirke stemningen lidt, hvis din gamle onkel dukker op i jeans og en t-shirt. Mens I andre står der i det fineste puds.
Så hvis du ønsker en dresscode, så er det en god ide at skrive det i invitationen.
På den måde kan dine gæster heller ikke blive sure. For du har givet dem besked på forhånd. Og de ved derfor hvilke forventninger du har til festen.
Forbehold
Ordet forbehold lyder lidt voldsomt.
Men bare rolig. Det er det ikke.
Det her punkt er til dig, som har nogle specifikke ønsker for dagen.
Måske er der en særlig tradition, som I gerne vil undgå. Det kan være kysserunde, taler eller sange.
Eller måske vil du gerne holde en mobilfri bryllupsfest. Så er alle nemlig tilstede i nuet.
Husk at det er jeres bryllup. Og gæsterne vil gerne give jer den bedste dag. Så skriv det endelig i invitationen, hvis du har et særlig ønske.
#Bryllupshashtag
Det er blevet ret populært med bryllupshashtags.
Jeg forstår godt hvorfor.
Det er jo vildt hyggeligt, at have alle billederne fra jeres gæster samlet ét sted.
Ofte fanger dine gæsterne også nogle andre øjeblikke end fotografen. Så det er også en god måde til at se dagen fra gæsternes synsvinkel.
Invitation til reception
Som jeg nævnte tidligere kan du lave to invitationer.
En til receptionen og en til selve festen.
Hvis du gør det, så skal teksten selvfølgelig ikke være ens.
Til receptionen kan du nøjes med disse punkter:
- Dato og tidspunkt for brylluppet
- Vielses/receptionsadressen
- SU og kontaktinformationer
Du kan derfor holde teksten til jeres receptionsinvitation kort.
Den behøver ikke fylde mere end en side, og du kan sagtens have alt i én tekst.
Her er Marias eksempel på en tekst til en receptionsinvitation.
Kære X & X
Det er med stor glæde at vi inviterer jer til vores vielse
lørdag d. 17. maj 2014 kl. 14.00 i Sct. Bendts Kirke,
Sct. Bendtsgade 9, 4100 Ringsted.
Efterfølgende er der reception kl. 15.30-16.30 på Sonnerupgaard Gods
Tølløsevej 53, 4330 Hvalsø.
Vi glæder os til at se jer!
Mange kærlige hilsner fra
X & X
S.U. senest d. xxx til telefon eller mail.
Hvornår skal du sende invitationerne ud?
Nu er der ved at være styr på det hele.
Du har fundet den type invitation, du drømmer om. Så nu er det til at komme i gang!
Men hvornår skal du sende invitationerne ud?
Hvis du skal sende Save the Date-kort, så skal du gøre det hurtigst muligt. Bryllupsinvitationerne kan du godt vente lidt med.
Gode gamle Emma Gad sagde, at man skulle sende invitationer ud 3 måneder i forvejen.
Men jeg snakkede med Maria. Og 3 måneder før er for sent nu.
I dag skal invitationerne ud 6-9 måneder inden festen – gerne endnu tidligere!
Skal jeres gæster booke overnatning? Så er det bedst at være så tæt på de 9 måneder som muligt. Ellers kan du risikere at værelserne er booket af et andet selskab.
Det bedste er faktisk bare at sende invitationerne ud hurtigst muligt. Jo før, jo bedre.
Et lille minde
Her til sidst vil jeg gerne dele et lille tip med dig.
Sørg for at lave en ekstra invitation, som du kan gemme.
Tiden går så hurtigt. Før du ser dig om, så er det hele ovre.
Så gem en enkelt invitation. Hæng invitationen op i fin ramme eller på en anden kreativ måde.
Så bliver du glad hver gang, du ser på invitationen. Den vil minde dig om den store dag. Den vil også minde dig om alle de hyggelige timer I brugte på forberedelserne.
Jeg ønsker jer rigtig god fornøjelse med jeres invitationer.
Husk at nyde alle forberedelserne op til den store dag. Find en god flaske vin frem, og sæt jer sammen en stille aften.
Tag en snak om alt det I glæder jer til. Gør det gerne mens I laver invitationerne. Nogle gange kan man som brudepar godt blive lidt stressede op til. Og det er jo synd. Så husk at nyd tiden sammen.
Kærligheden er jo i sidste ende det vigtigste.