Computer, telefon, noter og kaffe på et bord
Computer, telefon, noter og kaffe på et bord

Få styr på bryllupsbudgettet: De tunge poster til festen

Dit bryllup er ikke en hvilken som helst fest. Det er en helt speciel dag – en drøm, der bliver til virkelighed. Du skal træffe store beslutninger, og alt skal være planlagt ned til mindste detalje. Men hvad skal brylluppet koste?

Her får du indsigt i de største pengeposter, når du skal planlægge dit bryllup. Jeg har taget udgangspunkt i bryllupper på Sonnerupgaard Gods, men du kan bruge mine råd til at lægge budget for ethvert bryllup.


23. august 2019

Mad

Jeg vil til hver en tid råde brudepar til at prioritere maden i forhold til budgettet, idet en bryllupsmiddag typisk varer op til 6 timer. Det er mange timer at sidde samlet om et bord, så hvorfor ikke sætte maden i fokus og skabe en kulinarisk oplevelse?

En 3-retters bryllupsmenu koster fra 250 kr. pr. pers. og opefter eksklusiv vin. En sådan menu ligger i den lave ende af kuvertpriser, men fungerer ganske udmærket.

Ønsker du en større middag, vil jeg foreslå dig at budgettere 400 – 500 kr. per person. Så er du garanteret kvalitetsråvarer, god ekspertise og en oplevelse ud over det sædvanelige. 

Drikkevarer 

centerpiece på bryllupsbord
Foto: Carolina Segre

Du er selv velkommen til at medbringe alt, hvad der hedder drikkevarer, når du holder fest på Sonnerupgaard Gods – også vin. Men uanset hvor du holder dit bryllup, så vil jeg anbefale at snakke med din kok. Så er du sikker på, at vinen og maden passer sammen.

Mange kokke har selv en vinmand, som de går til. Ellers findes der sikkert en vinentusiast i din vennekreds 😉

Servering

Enhver stor fest skal bruge dygtige tjenere. Jeg anbefaler, at du ikke sparer på denne post, da det er tjenerne, som bærer middagen. Tjenerpriserne ligger mellem kr. 170-220,-/time pr. tjener.

Det er også en mulighed, at kokken selv tager tjenere med. Men jeg vil anbefale jer at gøre brug af tjenere, der kender lokalet og køkkenet særdeles godt. Har I brug for en kontakt til de lokale og stedkendte tjenere, så er Maria klar til at hjælpe.

Man beregner 12 gæster pr. tjener. Det vil sige 7 tjenere til 85 gæster ved en almindelig tallerkenservering. Tjenerne er typisk på i 10-12 timer.

Fri bar med professionelle bartendere

Udsmykning til bryllup Sonnerupgaard
Fotograf Kim K Sørensen

Festen efter brudevalsen er for mange et vigtigt element til brylluppet. Det er her, at dine gæster kan slå sig løs efter en lang middag. Og det er nu, at DJ’en eller bandet sætter gang i festen.

For at sikre den helt rette stemning, er det værd at overveje at leje en bar med professionelle bartendere. Forkæl dine gæster med et bredt udvalg af lækre drinks (særligt udvalgt af dig og din udkårne).

Jeg garanterer dig for, at dine gæster vil danse til den lyse morgen. 

Maria Lyng står altid klar til at anbefale jer de bedste inde for feltet. Hun arbejder kun sammen med professionelle bartendere. Efter aftale kan du overlade alt, hvad der hedder barmodul, indkøb med mere til dem. Det er meget normalt at hyre bartendere til at betjene en fri bar i 4 timer – typisk med 8 forskellige cocktails. Alt sammen til en pris af 250 kr. pr. pers. Prisen kan variere alt afhængigt af drinksmenu og tidsomfang.

Musik

På Sonnerupgaard er der efterhånden mange musikere, der har optrådt, og ikke én musikoplevelse har været den samme. Maria har kendskab til en bred vifte af dygtige musikere, der både indeholder hyggelig stemningsmusik, afslappet dinner-musik, Dj, band eller kendte sangere.

Ønsker du dinner-musik, så vil prisen på en pianist lægge på cirka 5.000 kr. Er du mere til et band, så vil priserene typisk ligge i omegnen af 12-15.000 kr.

Bands varierer dog meget i pris, alt afhængigt af stil og kunstner.
En DJ varierer mindre i pris og koster som oftest 5.000 kr. 
Alt kan lade sig gøre, men prisen er naturligvis herefter. 

Fotograf

Når det kommer til fotograf, vil jeg uden tvivl anbefale dig at hyre en dygtig heldags-fotograf til at forevige jeres store dag fra start til slut. De findes i flere prisklasser, men man skal som minimum regne med at slippe et sted mellem 10.000 – 20.000 kr. 

Ved en heldags-fotograf vil de første billeder, som oftest blive taget under dine forberedelser sammen med dine brudepiger. Her vil fotografen forevige jeres forberedelser inden kirken, mens du får lagt makeup, sat hår og ifører dig brudekjolen. Det giver et helt særligt indblik i dig og dine nærmestes følelser i tiden lige op til dit ”JA”. 

De sidste billeder bliver taget under brudevalsen. Herefter er det ikke nødvendigt at hyre en fotograf til at tage billeder af dine fulde gæster på dansegulvet.

Jeg vil i stedet foreslå dig at købe et polaroidkamera eller gøre brug af en photobooth. På den måde kan du stadig forevige din fest uden, at du skal kaste dyre fotografpenge efter det. 

Blomster

Markblomster til bryllup
Foto: Carolina Segre

Der er oftest mange der bliver overrasket over, hvor dyr en post blomster er. Er du også en af dem, der tænker, at I kan spare en masse penge her, så overvej det lige en ekstra gang.

Blomster er en væsentlig del af pynten og er tit og ofte det, der giver liv til lokalet. Dertil kommer en brudebuket, alterbuket, blomster i kirken og brystbuketter. Sæt derfor mellem 5.000 – 10.000 kr. af til blomster.

Hvad koster et bryllup på Sonnerupgaard Gods?

Når du holder dit bryllup på Sonnerupgaard Gods, er du selv herre over festen. Du er ikke tvunget til at købe dyre kuvertpriser gennem dem, og du skal ikke betale dem nogen penge i gebyr, hvis du selv tager mad og vin med. Med andre ord skal du ikke betale nogen proppenge. De har en masse gode kontakter i deres netværk, hvis du er interesseret, men du bestemmer fuldstændig selv over din bryllupsfest.

Sonnerupgaard har 4 festlokaler: Kavalerfløjen, Hovedbygningen, Hestestalden og Laden. Prisen på lokalerne afhænger af sæsonen, året og tidspunktet for, hvornår du vil overtage lokalet.

Mulighederne er mange og du får virkelig noget for pengene, når du lejer dig ind på Sonnerupgaard Gods. Henvend dig direkte til Sonnerupgaard og de vil stå klar med informationer om lokaler, overnatningsmuligheder, morgenmad med mere. 

Hvis du vil have lidt mere indblik i godsets priser, så kan du downloade deres prisblade og kataloger herinde (led efter download-knappen).

Bryllupsarrangør

En bryllupsfest kræver mange timers planlægning. Det har mine erfaringer og oplevelser under mit praktikforløb bekræftet mig i. Dertil skal man bruge en god portion tålmodighed og ikke mindst et overblik i verdensklasse.

Jeg vil til hver en tid anbefale dig at hyre en bryllupsarrangør. Ikke kun fordi, at jeg selv drømmer om at arbejde som én. Nej, det er fordi, at jeg virkelig har fået øjnene op for, hvor meget forberedelse det kræver at planlægge et bryllup. 

Maria og Gitte er uden tvivl et godt match, når det kommer til planlægningen af bryllupper på godset. De har i årenes løb arrangeret godt 100 fester derude, hvilket giver dem en unik know-how.   

Bryllup Sonnerupgaard
Maria & Gitte
Fotograf Kim K Sørensen

Så hvad koster denne uvurderlige erfaring?

Det afhænger først og fremmest af, hvor meget hjælp du står og mangler.

Ønsker du udelukkende hjælp til planlægningen af din fest og udsmykningen af lokalet? Så er det bedst at leje dem på timebasis. Deres timepriser starter fra 500 kr./timen. 

Hvis du derimod gerne vil slippe for alt, hvad der hedder praktiske forberedelser i lokalet dagen før, så får du mest ud af en pakkeløsning. Her forvandler Maria og Gitte lokalet og tager sig af alle praktiske forberedelser op til dagen. Priserne her ligger på 12.500 kr. – 16.000 kr.

Skulle du have lyst til en skræddersyet løsning, så er Maria i hopla! Det er nemlig vigtigt for Maria, at du får nøjagtig det bryllup, som du ønsker.

Er du typen, som selv ønsker at planlægge, men gerne vil komme godt fra start? Så kan jeg anbefale dig at booke et rådgivningsmøde med Maria & Gitte. Et møde, hvor I gennemgår bryllupet fra a-z; tidsplaner, leverandører, udsmykningen, materialer, gennemgang af lokalet og dets opstilling, samt huskelister.

Efter mødet får I tilsendt en bryllupsmappe, der fungerer som en guide for alle jeres forberedelser. Hver en detalje vil blive gennemgået på mødet. Mødet varer ca. 2 timer og koster 2.500 kr.

Bryllupsbudgettet part 2

Du er nu blevet præsenteret for de ”tungere” poster i et bryllupsbudget. Jeg håber, at du har fået bedre indblik i, hvad det koster at holde et bryllup.

I mit næste indlæg vil jeg fortsætte snakken om budget og priser, men i stedet rette fokus på de mindre omkostningstunge poster. Jeg vil desuden introducere dig for en række tilføjelser, som vil få dine gæster til at tænke tilbage på lige netop dit bryllup. 

Få styr på de sjoveste poster i budgettet her.

Til vi ses igen, 
// Stine Dunsø