Brudeparret Jeanette & Daniel
Brudeparret Jeanette & Daniel

Bryllup i en coronatid

Det er en ganske særlig tid, som vi lever i. Virussen COVID-19 har påvirket os alle. Det har ikke været nemt. Men heldigvis går vi bedre tider i møde, og vi kan nu afholde bryllupper igen. Så vi har samlet vores bedste tips til dig, som snart skal fejre kærligheden.


13. maj 2021

Jeg har taget en snak med vores selskabskoordinator Marianne og vores bryllupsarrangør Gitte. Gennem det seneste år har de gjort sig en masse erfaringer om, hvordan man holder en corona-venlig fest.

Her er deres 10 bedste råd!

Skær ned på gæstelisten

Fra den 21. maj må I højest være 50 personer til et bryllup ifølge coronasmitte.dk. Hvis alt går efter planen, må I være 100 fra den 11. juni!

Det betyder, at nogle af jer må skære gæstelisten ned, hvis I ikke allerede har gjort det. Men I kan stadig få et fantastisk bryllup med de nærmeste.

Nu er mange ældre og sårbare heldigvis også blevet vaccineret!

Så det skal I ikke bekymre jer om længere.

Tip: Hold receptionen i den frie natur. Så kan I nemlig få flere gæster med, da I jo må være flere personer udendørs.

Mange brudepar inviterer ofte gæster med til receptionen, som ikke skal med til selve middagen. Selv når der ikke er corona. Så kan gæsterne der skal med til middagen trække ind i lokalet, når receptionen er slut.

Husk at en mindre gæsteliste ikke nødvendigvis er en dårlig ting.

Tiden flyver afsted til et bryllup. Så det kan være svært at nå, at få talt med alle gæster. Så jo færre gæster, jo mere tid til nærvær.

Pyntede træborde til bryllup i 1877-Laden
Fotograf: Jonas Schmidt

Bliv viet ved jeres venue

Nogle kirker har stadig en begrænsning på af antal gæster – især i de små landsbykirker, som ikke har så meget plads. Men det er op til det enkelte sogn. Så sørg for at tjekke din kirkes retningslinjer.

Har du overvejet at blive viet ved jeres venue i stedet?

Så kan alle gæsterne komme med.

Vi har rigtig mange vielser her på godset. Året rundt. De er alle utrolig smukke og magiske. Så vi har rigtig god erfaring med det her punkt.

Her på godset er der både plads til indendørs og udendørs vielser. Så lad endelig jeres venue danne rammerne om jeres vielse.

Vielsesportal med stof og blomster i 1877-Laden. Lyskæder og rispapirslamper i loftet

I vores gamle lade er der god plads til en vielse. Jeres gæster kan trygt sidde med god afstand til hinanden.

Sofie og Knuds vielse i telt
Fotograf: Gammelgaard Gram Foto

I kan også blive viet i den frie natur.

Under åben himmel eller i vores festtelt. Uanset hvad vil jeres vielse blive en smuk og mindeværdig oplevelse.

Er du i tvivl om reglerne for vielse uden for kirken?

Så læs Stines blogindlæg med 3 gode bud på vielse uden for kirken.

Hav færre gæster om bordene

Det er jo vigtigt at holde god afstand til hinanden.

Heldigvis er der rigtig god plads i både Hestestalden og 1877-Laden. Så her har I rigeligt med rum til at sprede gæsterne ud.

Normalt sidder der omkring 10 gæster ved vores runde borde.

Prøv at lav bordplanen om, så der er færre gæster ved bordene. Sæt i stedet 6-8 personer ved hvert bord. Så får alle gæsterne mere plads om sig.

Håndsprit i fin flakon
Fotograf: Gammelgaard Gram Foto

Sæt håndsprit klar

Gennem det seneste år har vi alle lært, hvor vigtig håndsprit er. Så sørg for at have det klar til jeres gæster.

På den måde skal de ikke bekymre sig om selv at huske det. Og de kan bruge det lige så tit, som de ønsker.

Bare rolig.

Du behøver ikke at have en grim plastikflaske fra apoteket stående fremme. Put håndspritten ned i fine flakoner, som passer ind til borddækningen. Du kan købe flakoner selv eller leje dem hos vores bryllupsarrangør Gitte.

Mad til bryllup
Fotograf: Sofia Karlsen

Server portionsanrettet middag

Undgå så vidt muligt buffet.

Server i stedet en portionsanrettet middag med tallerkenservering. Så slipper jeres gæster for at stå i kø foran maden og røre ved det samme bestik.

Samtidig mindsker I også chancen for madspild. For med portionsanretninger er maden jo anrettet til hver gæst på forhånd.

Win, win!

Grønt bryllup i 1877-Laden
Fotograf: Jonas Schmidt

Skab hyggelige rammer

Vi anbefaler normalt, at I er mindst 70 personer i 1877-Laden. For det er et stort lokale med masser af plads. Men her for tiden er virkeligheden jo lidt en anden end normalt.

Vores bryllupsarrangør Gitte har fundet en fin løsning på det.

Med lidt kreativitet kan lokalet nemlig stadig gøres rigtig hyggeligt, selvom I ikke er så mange til at fylde pladsen ud.

Det kan være svært at se.

Men her på billedet ovenfor er bagvæggen rykket frem, så lokalet virker mindre. Det er nemlig en trævæg med hjul, som man nemt kan rykke ud. Smart, ikke?

Telt klar til fest og bryllup med borde, stole og pynt
Fotograf: Kim K. Sørensen

Hold fest i naturen

Skal I giftes her i forår- eller sommermånederne?

Så er idéen om et bryllup i naturen måske lige jer.

Her på godset kan I leje vores festtelt, som fås i flere størrelser. I kan leje en stor version, så der bliver rigeligt med plads.

Åben siderne op på teltet.

Så får I lidt frisk luft ind i teltet. Og I får samtidig bragt naturen helt tæt på jer.

Se bare hvor smukt Gitte og hendes team pyntede vores telt op forrige oktober. De rustikke træborde og de grønne grene passer perfekt ind.

Kontakt endelig Gitte, hvis du har brug for hjælp eller inspiration.

Hun er fuld af gode idéer!

Corona bryllup med bryllupskage
Fotograf: Joanna Egeberg

Lad tjenerne bære mundbind

Jeres tjenere kommer jo til at gå rundt mellem jer.

Så sørg for at hyre et team, som bruger mundbind eller visir under serveringen. På den måde får I mindsket smitterisikoen.

I kan jo også hyre nogle af jeres bekendte som tjenere.

Det kan f.eks. være naboens teenagere eller venner af familien. Så bliver det mere personligt, og samtidig er det jo nogle tjenere, som I ser i hverdagen.

Bed jeres gæster om at blive testet

Det her punkt er rigtig vigtigt.

Det er ikke et krav, at I skal testes inden brylluppet. Men vi opfordrer bestemt til, at I alle bliver testet inden for en sikkerheds skyld.

Hvis jeres gæster bliver testet, så er chancerne for smittespredning meget mindre. Og samtidig vil det give ro for både jer og jeres gæster.

Papirsservietter til bryllup
Fotograf: Jonas Schmidt

Sæt papirservietter frem på toilettet

Undgå håndklæder på toiletterne.

Sæt i stedet papirservietter frem til dine gæster. Og husk evt. en skraldespand, som I kan smide papiret ud i, hvis der ikke er en i forvejen.

Her på godset har vi allerede gjort det klart for jer i lokalet.

Men sådan er det ikke alle steder. Så husk at tjek op på det inden den store dag.

Brudepar går hånd i hånd
Foto: Wedding Day Films

Vi håber, at det her blogindlæg har givet dig lidt ro i maven.

Det er en svær tid vi står midt i. Men med disse råd er vi sikre på, at I stadig får et fantastisk bryllup.

Husk også, at I altid er velkomne til at kontakte os. Både med spørgsmål, bekymringer og gode forslag.

BLOGGEREN

Suzanne Crooy Kristensen - blogger, Marketing & SoMe koordinator og stor fan af at fejre livet. Jeg samler inspiration, tips og deler ud af de bedste guides til dig, som er i gang med at planlægge dit drømmebryllup. Sammen med Gitte, vores bryllups-& festarrangør, finder vi de bedste råd til dig.

Sonnerupgaards Instagram

Gitte bryllupsarrangør
BRYLLUPSARRANGØREN

Gitte Andersen er Sonnerupgaard Gods' bryllupsarrangør. Hun har mange års erfaringer med at hjælpe brudepar med store og små opgaver. Gitte har også en onlineshop, hvor hun udlejer pynt og træskilte til fester og bryllupper.

Gittes Instagram