MINE FEM BEDSTE GULDKORN
Og du kan godt blive hængende, for alle 5 guldkorn er meget velovervejede på baggrund af de mange bryllupper, som jeg har afviklet. Det handler om, at vælge med omhu og måske vende tingene lidt på hovedet i forhold til, hvordan I lige ville gribe bryllupsdagen an sådan tidsmæssigt.
Det er råd, som med garanti vil give jer en endnu bedre bryllupsdag. Og, hvis de 5 bedste råd ikke er nok, ja så kan I få det hele serveret på et sølvfad.
Læs med nederst, og få at vide hvordan I kan få fingrene i den viden.
1. Bliv ikke viet for tidligt: Dagen bliver alt for lang, og jeres gæster bliver trætte
Der er opstået en mindre trend – eller bare en tro om, at man skal vies tidligt på dagen. Til middagstid. Eller måske allerede om formiddagen.
I don´t get it. Sorry. Nu lyder jeg måske som en rigtig skrap dame!
– Men du har sikkert en god grund, hvis du går med tankerne for en tidlig vielse –
En bedre grund, end de jeg har hørt: at dagen jo går alt for hurtigt, så vi må hellere starte tidligt.
At starte tidligt, er en rigtig dårlig idé og det er det fordi, at dagen bliver alt for lang.
Den bliver lang på to måder:
- Der vil opstå en masse ventetid for jeres gæster. Ventetid er irriterende og kan trækkes i langdrag. Måske er ventetiden så lang, at den endda kræver, at gæsterne skal køre hjem igen, inden I skal videre til festen. Og det synes jeg er rigtig ærgerligt.
- Jeres gæster bliver trætte. Når bryllupsdagen starter tidligt, så vil den naturligt også slutte tidligt. Man kan ikke forvente af gæsterne, at de har energi til at være i gang i mere end 12-14 timer, og det i sig selv er også en bedrift. Så hvis I starter før middag, så vil festen også dø omkring midnat.
Så, hvis I har en drøm om, at feste til den lyse morgen:
Så vil jeg foreslå en vielse kl. 14.00
Det er et meget passende tidspunkt – både af ovennævnte grunde – men også af denne detalje, som er værd at overveje:
Når I inviterer til vielse over middag (læs kl. 14.00) så har jeres gæster nået at spise frokost inden afgang hjemmefra. OG så skal I kun have fokus på.
D E N L Æ K R E B R Y L L U P S K A G E,
som I skal servere efter vielsen. Dvs. I skal ikke servere hapsere som mætter eller lignende.
– Og det leder mig til mit næste råd.
2. Spis bryllupskagen om eftermiddagen
Bryllupskagen egner sig absolut bedst om eftermiddagen, fordi her trænger jeres gæster til noget SØDT og KAFFE.
Ja, ja, der skal selvfølgelig også være plads til et glas bobler, men kaffe – dét skal der være.
At servere bryllupskagen om eftermiddagen er perfekt fordi:
- Kagen tager sig flot ud, når gæsterne ankommer til festlokalet
- Det er den tid på dagen, hvor man trænger til lidt sødt
- Gæsterne har plads i maven til at spise den, modsat hvis du serverer den efter en 3 retters middag
- Kagen vil være omdrejningspunktet for bryllupsreceptionen, hvilket er meget passende, for den er ikke helt billig i det store bryllupsbudget.
Og hvilken gæst glæder sig ikke til bryllupsKAGEN – og nærmest forventer den på det tidspunkt? 🙂
– Og, det leder mig igen videre til næste råd, for hvad er vigtigt at prioritere som det første, når man ankommer til feststedet efter vielsen?
3. Tag ikke billeder som det første, når I ankommer til festlokalet
Med mindre det er vinter, og I har en tidlig solnedgang imod jer, så skal I selvfølgelig tage bryllupsbillederne som det første. Men ellers vil jeg lade jer vente lidt.
Og det vil jeg, fordi at en times fotografering af brudepar ofte lader gæsterne stå tilbage i venteposition og uvished om, hvad der skal ske. Og der er ikke noget mere irriterende for bryllupsgæsterne.
Der er heller ikke noget mere ærgerligt for en lækker bryllupskage, som skal skæres for af brudeparret, før receptionen rigtig kan gå i gang. Og en tidsplan som skrider, fordi fotograferingen trækker ud.
Jeg oplever mange brudepar sige, at de gerne vil have taget billeder, så snart de ankommer til festlokalet. Don´t do it.
Hvorfor?
Fordi, jeg har en meget bedre idé.
Gør det, når jeres gæster alligevel skal indlogeres på deres værelser. På det tidspunkt har I alligevel et naturlig break i løbet af eftermiddagen, hvor I kan udnytte tiden til at få taget billeder – og faktisk nyde, at I to lige har en kort stund sammen, hvor gæsterne er godt beskæftiget med noget andet.
Og det tidspunkt er, når “receptionen” er slut.
Dvs. I skal fuldstændig nyde jeres ankomst til stedet og tiden med gæsterne. Nyd at gæsterne tager i mod jer. Nyd, at alle er samlet og byd gæsterne velkommen. Nyd champagnen og at bryllupskagen skæres for. Nyd, at I har tid til at snakke med jeres gæster.
Når receptionen er slut, så kan det gå løs med bryllupsbillederne. Og gæsterne kan fare på værelserne. Kvinderne kan skifte kjole, det er der nemlig mange der gør, og mændende kan tjekke frisuren. Det er perfekt timing.
Faktisk, er et rigtig godt tip, at lave et program for bryllupsdagen, som evt. vedlægges invitationen. Her skriver I disse informationer om, at først er der bryllupskage, så er der check in på værelserne. På den måde undgår I også et rend af gæster, som tror de skal indlogeres på værelserne ved ankomst – og det er SÅ ærgerligt, hvis gæsterne begynder på det, for så mangler der gæster. Men det vil I kunne styre på denne måde med et program.
Og til de foto-glade brudepar – som jeg da også selv ville være – så er næste råd en rigtig rigtig god detalje.
4. Billeder i solnedgang
Overkriften og billedet siger det hele.
Solnedgangsbilleder er det smukkeste og jeg fortryder SÅ meget, at jeg ikke selv tænkte på det til mit eget bryllup.
Jeg vil derfor opfordre jer til at indlægge en pause under middagen, hvor I to og fotografen lige tager 10 minutters stilhed og nyder den (forhåbentlig) smukke solnedgang.
I vil ret præcist kunne se solnedgangs-tidspunktet på jeres bryllupsdag ved en hurtig googlesøgning. Giv jeres toastmaster et prej om, at han skal indlægge en pause her og så er de mest romantiske billeder sikret.
5. Server en “dansesandwich”
Mit sidste råd synes måske ikke, at være nær så vigtigt – men faktisk, så er det jeres “Fest-forlænger”.
Og et tip om en “festforlængende natmad” er i den grad et meget vigtigt råd at tage til sig.
Forestil dig, at du skal ned og sidde med en suppeske og en tallerken. Festen den går i stå. Fuldstændig!
Nej – en dansesandwich. Den siger ALT.
En sandwich du kan danse med.
Eller, en sandwich, du kan drikke en øl med OG smådanse med IMENS du står i baren.
Ser du, dét, er den mest optimale og festvenlige natmad.
Og natmad er bestemt ikke undervurderet. Natmaden er faktisk med til, at gæsterne lige får et skud ny energi og vupti, festen varer lige yderligere 2 timer.
Det har jeg set beviser på, så det råd er hermed givet videre.
Vil du have det hele serveret på et sølvfad?
Book et rådgivningsmøde med mig
Og så til det med sølvfadet…
Det er ingen hemmelighed, at jeg har masser af erfaring med bryllupper. Jeg har de sidste 3 år afviklet mere end 50 brylluper og har gjort mig en del erfaringer. Derfor, så har jeg så mange flere guldkorn, som jeg gerne vil dele med jer.
Jeg tager ofte mig selv i at sige det samme om og om igen – men det er jo fordi, at det er et vigtigt budskab jeg vil ud med, og fordi jeg vil mine brudepar det bedste.
Hvis du booker et rådgivningsmøde med mig, så vil I få det hele serveret på et sølvfad. I kan booke mødet så snart, I har booket et lokale på Sonnerupgaard Gods. På den måde sikrer I at komme rigtig godt fra start med bryllupsplanlægningen. I kan også booke et møde efter behov midt i bryllupsplanlægningen, hvis I er gået i stå, eller I vil have inspiration til det visuelle.
På mødet gennemgår vi alt hvad der vedrører brylluppet. Tidsplaner, leverandører og anbefalinger af de leverandører, som I ikke selv kan finde. Vi gennemgår lokalet, hvad fungerer godt, og hvordan skal tingene stilles op. Vi taler om idéer til udsmykningen, materialer og mængder af blomster. Køber I selv materialerne eller vil I leje pynteting gennem mig? Vi gennemgår huskeliste og spørgsmål der ellers måtte være.
Nogle brudepar booker mig blot til et møde, hvor så de fortrækker selv at gøre planlægningen og udføre arbejdet. Andre booker både et møde med mig, hjælp til planlægningen, klargøring af lokalet samt hjælp på bryllupsdagen. Det er helt op til jer.
Og alt dette tager kun 2 timer. Efter mødet skriver jeg et detaljeret referat til jer i form af en bryllupsmappe. Bryllupsmappen er en guideline for hele brylluppet, som alle finder meget brugbar.
Jeg håber inderligt, at I har suget mine guldkorn til jer.
Alt det bedste herfra.
Love, Maria.