Sonnerupgaard Gods logo
Hotelophold
Download katalog
MENU

Festlokale til bryllup: Hvordan du vælger det helt rigtige lokale

Det første punkt i jeres bryllupsplanlægning er, at festlokalet skal udvælges. Det festlokale som I vælger til jeres bryllup, har stor betydning for jeres store dag. Der ligger mange overvejelser bag. Skal I vælge et festlokale hvor I selv står for al planlægning, eller vælger I et lokale, hvor I køber en fuld pakkeløsning? Det kommer […]


28. april 2017

Det første punkt i jeres bryllupsplanlægning er, at festlokalet skal udvælges. Det festlokale som I vælger til jeres bryllup, har stor betydning for jeres store dag. Der ligger mange overvejelser bag.

Skal I vælge et festlokale hvor I selv står for al planlægning, eller vælger I et lokale, hvor I køber en fuld pakkeløsning?

Det kommer an på hvad i ønsker jer, så hvad er det?

Luksus? Mange overnatningsmuligheder? Et lokale hvor I kan feste til den lyse morgen? Et lokale som afspejler jer, og hvor I kan sætte jeres eget præg?

Og hvor finder I en kombination som har det hele?

Her er guiden til det rigtige valg af festlokale.

Den fulde pakkeløsning

Sådan noget finder I oftest på hoteller, kroer, restauranter, slotte/ og herregårde.

Det kan være fristende bare at læne sig tilbage og købe et 8 timers arrangement med 3 retters middag, drikkevarer, bryllupskage, natmad og et lokale, som står klar med fuld borddækning, blomster, tjenere og oprydning.

Så er det eneste “bare” at sende invitationen ud, bestille kirke, købe tøj og ringe, skrive bordkort, bestille fotograf, brudebuket og evt. et band.

En fuld pakkeløsning er absolut det nemmeste at vælge, da det ikke kræver meget selvstændig planlægning. Det sparer dig for rigtig meget arbejde med at finde de rigtige tjenere og leverandører, lave en nøje plan for det hele, forberede lokalet, pynte op mv.

Men på eksempelvis et hotel er dette inkluderet i pakkeløsningen, og I får fra start en fast pris uden de store overraskelser – med mindre I går helt agurk i baren efter midnat…

Når I køber en fuld pakkeløsning, er det nemt for jer at ringe og fortælle om jeres ønsker og behov, men vær opmærksom på, at I sådanne steder ikke kan kræve den store udsmykning af lokale og borde. Det er de ikke gearet til sådanne steder.

Hvornår skal festen slutte?

De fleste bryllupsdage med pakkeløsninger slutter kl. 01.00 eller 02.00, men ønsker I det? Hvis I vælger en pakkeløsning med eks. 8 timer, så husk at undersøge hvad det koster pr. ekstra time. Ved de fleste bryllupper er man slet ikke færdig med at feste på den tid af natten.

Husk på, at denne dag er en af jeres største. Den skal have fuld gas, og så er det virkelig synd, hvis I skal lade jer begrænse af et sluttidspunkt.

Endnu en fordel ved at vælge et hotel, slot eller lignende, er den luksus som stederne byder på –  den luksus, der er i at sidde i flotte lokaler, med professionelle tjenere og en fast koordinator.

Ofte er der mulighed for at have mange overnattende gæster og en lækker morgenmad dagen derpå. Endnu en luksus er, ikke at skulle tænke på noget, men blot fortælle jeres ønsker – en luksus som er værd at overveje.

Er du planlæg-selv-typen?

Så skal du på udkig efter et forsamlingshus, fælleshus, spejderhytte, telt i haven eller andre kreative løsninger.

Drømmer du om et “DIY-bryllup” (Do-It-Yourself) med alt hvad den overhoved kan trække? Har I en bestemt kok som I foretrækker? Er du kontrolfreak og skal have en finger med i alt? Eller er der et stramt budget som peger mod kreative løsninger?  Ja, så er det denne vej I skal gå – en bryllupsfest i et lokale, hvor I kan sætte jeres præg 100%, og planlægge alt selv.

Forsamlingshus-konceptet går ud på at der ikke tages proppenge.

I må medbringe alt det, I ønsker. Her er et festlokale, et køkken og fuldt udstyr til rådighed, som man oftest lejer for en weekend. Forsamlingshuse giver ofte mulighed for fest til den lyse morgen, men tjek lige op på dette en ekstra gang – nogle steder skal man tage hensyn til naboer efter kl. 23.00.

I et lejet lokale kan man selv stå for maden, kagen, borddækningen og udsmykningen. Det er der rigtig mange fordele ved. Men der er også ulemper ved selv at skulle planlægge – det er et kæmpe arbejde.

Det kræver mange måneders nøje planlægning. Det kræver, at man kan bede familie/venner om hjælp, når det kniber. Det kræver tålmodighed, når man skal lede efter gode tilbud og gå på bryllupsmesser, for at finde den helt rigtige leverandør. Og så er der de søvnløse nætter, hvor der spekuleres på blomster og kreative DIY-projekter.

Men det er det hele værd – for I kan få det nøjagtigt som I ønsker det.

I forhold til budgettet, så kan det gøres både stort og småt. Det afhænger både af jeres lokation og jeres ønsker for festen. Telt i haven kan ofte gå hen og blive en dyr affære, da et telt kræver et festgulv, borde/stole, toiletvogne, køkkenfaciliteter og alt service.

Fælles for alle bryllupper og løsninger – så er det en rigtig god idé at starte med at lægge et budget, og lave en kort list over “need to have” og “nice to have”. Ud fra den kan I se på de forskellige løsninger, og sammenligne det med jeres behov.

Vigtigst af alt er det, at I har mulighed for at finde nogle gode tjenere. Her må man absolut ikke spare.

Jeg kan ikke sige det nok gange – det er tjenerene som bærer festen.

De får det hele til at køre på skinner. Tjenerne skal være vant til opgaven, og de må rigtig gerne være stedkendt. Så går det hele meget nemmere for alle parter.

Ønsker I en luksus kombination af det hele?

Sonnerupgaard Gods er stedet hvor I kan planlægge selv. Her finder i forsamlingshus-konceptet i luksus lokaler. Det er et sted med smukke omgivelser og fri rammer. Et sted med 170 sengepladser og fest til den lyse morgen. En fast pris – lokalelejen. Og resten er op til jer selv.

Men det er også stedet hvor I kan få hjælp fra en bryllupsarrangør til planlægningen, udsmykning af lokalet og alle de opgaver, som I ikke selv vil stå for.

Sonnerupgaard Gods har 4 forskellige lokaler – her er noget for en hver smag.

Her er forskellige stilarter og plads til både små, store og meget store selskaber. De unikke rammer tiltrækker mange, da man kan få det nøjagtig som man ønsker det. Alle lokaler er udstyret med køkken, borde og stole.

Lad mig præsentere dem:

Herskablige lokaler på Sonnerupgaard
Sonnerupgaards “Hovedbygning” og “Kavalerfløj” er to slots-lignede lokaler.

Kavalerfløjen er til selskaber på max 30 gæster. Her er tre hyggelige stuer.

Hovedbygningen består af en hall, ankomststue, spisesal, pejsestue og herreværelse. I lejer her hele huset for jer selv, hvor der er plads til 70 gæster.

Begge huse har en tilhørende terrasse og en flot park til fri afbenyttelse – her afholdes der mange udendørs vielser.

Godsets rummelige lokale til 100+ gæster

Festfløjen

Afdelingen består af to store lokaler og en fin foyer. Begge lokaler er jeres for en weekend, og her er oplagt at holde reception i det ene lokale og middag i det andet.

Her er der plads op til 100 gæster.

Stilen er meget enkel og lokalet er nemt at pynte op. Festfløjen har sin egen have med blomster, terrasse og havemøbler. Her er også plads til udendørs vielse.

Foyer i Festfløjen
Festfløjen – foto af: Julie Marguaritha Bonde
Festlokale til 100 personer
Festfløjen – foto af: Julie Marguaritha Bonde

Her kan I læse mere om Festfløjen.

1877-Laden

Laden er helt unik. Den gamle Lade er forvandlet til et fantastisk festlokale med kampestensmure og træloft med 11 meter til kip. Bjælker, lysekronerne til levende lys og den charme som laden har, gør laden helt speciel.

Laden er stor, så I skal min. være et selskab på 70 personer og derop efter. Udendørs er den gamle voldgrav og solnedgang over marken. De unikke omgivelser er oplagte til udendørs vielse og smukke bryllupsbilleder.

Ladebryllup
Laden – Foto: Carolina Segre

Her kan I læse mere om 1877-Laden.

De smukke omgivelser

Sonnerupgaard har den luksus, at godset er omringet af skøn midtsjællandsk natur. Den grønne skov byder velkommen og den blomstrede park med de to søer giver lyst til en gåtur hånd i hånd.

Har I lyst til en udendørs vielse, så er her rigtig mulighed for det.

Udendørs vielse

Foto: Carolina SegreBilledet her er fra Lone & Azrins bryllup, som jeg har skrevet et helt indlæg om.

Der kan I se mange flere billeder, og høre om hvordan kulturer samledes om kærlighed i et vidunderligt dansk-malaysisk bryllup.

Sonnerupgaards personlige bryllupsarrangør

Ønsker I selv at planlægge, så er det bare at gå i gang. Ønsker I hjælp fra en bryllupsarrangør, så har Sonnerupgaard mig som personlig bryllupsarrangør.

Jeg er frisk på at hjælpe jer med både store og små opgaver, og skaber lige præcis den fest I ønsker. Jeg arrangerer kun fester på Sonnerupgaard og kender godset 110%.

Jeg har et stort kendskab specielt til de lokale leverandører. Det er vigtigt for mig at støtte de lokale, da de leverer nogle super gode produkter, og oftest er de billigere end storbyens leverandører.

De kender godset og mine krav, og derved kan vi alle yde den bedste service. Ligeledes har jeg kontakt til professionelle og stedkendte tjenere.

Hvis I gerne vil planlægge alt selv – selv udsmykke lokalet, selv dække borde – men alligevel gerne vil have en professionel ind over, så kan jeg bookes til små opgaver som rådgivningsmøder, koordinering på bryllupsdagen, kreativ udsmykningen af lokalet, opstilling til udendørs vielse eller andre opgaver – det bestemmer I selv.

Jeg kan også hjælp med den fulde pakkeløsning af et total bryllup. Her er alle muligheder.

Festlokale med smukke omgivelser
Solnedgang over marken – Foto: Carolina Segre

Jeg håber, at min guide har sat jeres tanker i gang om, hvad det helt præcis er I ønsker af rammer for jeres store dag.

Held og lykke!

Love, Maria.

Relaterede indlæg

Download vores Bryllup&Fest-katalog

Download katalog

Signe Månsson

Selskabskoordinator

Telefon: 46 40 95 31
E-mail: sbm@sonnerupgaard.dk

Signe er vores selskabskoordinator, og står for alt der har med Bryllup&Fest at gøre. Ring eller skriv til Signe, hvis du har nogle spørgsmål til festlokaleudlejning, og hvis du gerne vil ud på en rundvisning.

”Jeg har en bachelor i Leisure Management og har været bryllupsplanlæger i 2 år, så jeg er sikker på at jeg kan hjælpe jer godt på vej med jeres festafholdelse. Giv et kald!”

Læs mere om festlokalerne her

Få overblikket med det samme

Download vores katalog og få overblik over vores udlejningsmuligheder, samt priser på lokaleleje og værelsespakker.

Download Bryllup&Fest-katalog
Download Bryllup&Fest-katalog

Kan du lide hvad du læser?

Få bryllupsreportager, gode tips og tricks til DIY og meget mere. Vi sender ca. 1 gang om ugen.

Abonnér på Bryllupsbloggen

Kan du lide hvad du læser?

Få gode tips til afholdelse af møder, planlægning, teambuilding og en masse inspiration. Vi sender ca. 2 gange om måneden.

Abonnér på Kursusbloggen