Her har jeg samlet alle de bedste tips til, hvordan du laver en god bordplan til dit bryllup. Når du har læst den her guide, så er du helt klar til at placere både onkler, tanter og gamle venner helt perfekt rundt om bordet, så alle får en fed fest. Og så har jeg nogle råd til, hvordan du kan lave en super fin bordplan, som du kan pynte op med til festen!
Hvorfor er bordplan til bryllup så en god idé?
Jeres bryllup er en stor og vigtig dag. Det er en dag, som du har drømt om længe. Så du fortjener selvfølgelig også, at dagen forløber helt perfekt. Derfor er det en rigtig god idé, at lave en bordplan. Så kan du nemlig styre slagets gang for festen.
I kommer til at bruge mange timer ved bordet i løbet af en aften. I skal sidde der under hele middagen og gennem alle talerne. Det er derfor din opgave at sørge for, at dine gæster hygger sig. Ingen må føle sig alene eller udenfor. En god bordplan skaber en god stemning til festen. En dårlig bordplan gør det modsatte.
Puha, den bordplan kan altså godt lyde som noget af en opgave. Hvordan starter du? Er der nogle gæster, som helst ikke skal sidde ved siden af hinanden? Nogle gæster, som skal sidde ved døren, hvis de har gangbesvær? Det vigtigste er, at alle får en god fest. Det gælder både jer og jeres gæster.
Hvordan skal bordene stå?
Et godt tip: Få styr på bordene først. Hvilke borde har jeres venue? De fleste steder har enten runde eller aflange borde. Det gør nemlig en stor forskel, når du skal i gang. De mest populære opstillinger er runde borde og hesteskoformen.
Har du valgt runde borde?
Så kan der typisk sidde mellem seks til ti ved et bord. Det kommer selvfølgelig an på størrelsen, så spørg endelig jeres venue til råds. Det gode ved runde borde er, at alle gæsterne ved bordet kan snakke sammen. Runde bord skaber et blødt look og giver en intim, hyggelig stemning.
Skal I have aflange borde til jeres bryllup?
Så er der flere måder, som I kan stille dem op på. I kan stille dem som en hestesko, vifteformen, aflange borde eller E-formen. Hesteskoen og et aflangt bord skaber en afslappet stemning, hvor det bliver mindre formelt. Det gode ved aflange borde er, at du kan se alle dine gæster i øjnene, når du skåler med dem.
Jeg har researchet rundt på nettet for at finde den bedste bordopstilling. Der er faktisk ret delte meninger. Nogle mener, at de runde borde er bedst. Andre mener, at de lange borde er bedst. Der er nemlig uenighed om hvordan, at gæsterne bedst kan snakke sammen. Det må derfor være op til jer, hvad der virker bedst. Spørg endelig jeres venue om hjælp. De har ofte god erfaring fra tidligere fester, som de kan dele ud af.
Nu er det frem med papir og blyant.
Tegn bordene på et stykke papir, så I kan begynde at placere gæsterne. Det er en god idé at bruge blyant. I kommer med garanti til at viske ud undervejs. Husk også lige, at gæsterne skal have plads til lidt albuerum.
Online bordplan
Er du ikke til papir og blyant? Så findes der mange forskellige hjemmesider og apps til at lave online bordplaner. Nogle koster penge, andre er gratis. Ellers kan du bruge gode gamle Powerpoint. Her er der nemlig en gratis skabelon, som du kan bruge. Du skal bare åbne programmet og søge på bryllup. Så skulle den gerne dukke op.
Sådan laver du en bordplan
Til et bryllup er der en del traditioner, og selvfølgelig er der også traditioner ved bordplanen. Helt traditionelt set er der et højbord, hvor brudeparret sidder i midten af bordet. Her sidder bruden så med sin far til højre og gommen til venstre. Ved siden af brudens far sidder gommens mor så. Gommen har brudens mor ved sin side, hvor gommens far sidder ved siden af hende.
Jeg har to skitser her.
De viser, hvordan I kan sidde ved højbordet efter traditionen. Den ene viser hvordan I kan sidde, hvis I har et rundt bord. Og den anden viser hvordan I kan sidde ved et langbord. Hvis I sidder ved et langbord sammen med resten af selskabet, så skal der selvfølgelig være gæster ved siden af gommens far og mor.
I dagens Danmark er der dog mange familier, hvor en anden løsning vil være bedre. Der kan være skilsmisser, nogle forældre som desværre mangler, eller der kan være nye forældre.
Her er der en god tommelfingerregel: Jo tættere i slægten, jo tættere på jer.
Men måske er der nogle andre, som du føler dig tættere med? Husk at det er jeres fest. Du kan placere gæsterne lige som du har lyst til.
Er der kommet nye stedforældre til? Så har jeg samlet lidt forslag til en bordplan fra BryllupsKlars hjemmeside. Den vil være god, hvis alle respekterer hinanden og har det godt sammen.
Brudens forældre er skilt, og faren har en ny kæreste
Brudens stedmor, goms far, brudens mor, brudgom, brud, brudens far, goms mor.
Gommens forældre er skilt, og moren har fået en ny kæreste
Goms stedfar, goms mor, brudgom, brud, brudens far, brudens mor, goms far.
Alle forældre er skilt og har fået nye kærester
Goms stedfar, bruds stedmor, goms far, bruds mor, gom, brud, bruds far, goms mor, bruds stedfar, goms stedmor.
Der er desværre nogle familier, hvor alle forældre ikke kan så godt sammen. Jeg kan godt forstå, hvis du alligevel gerne vil sidde med dine forældre. Også selvom de måske ikke kan så godt sammen. Hvis du har det sådan, så kan du følge den her opdækning. Her kan du forhåbentlig undgå gnidninger.
Brudens forældre er skilt, og faren har en ny kæreste
Goms mor, goms far, bruds mor, gom, brud, bruds far, bruds stedmor.
Gommens forældre er skilt, og moren har fået en ny kæreste
Goms far, bruds mor, gom, brud, bruds far, goms mor, goms stedfar.
Alle forældre er skilt og har fået nye kærester
Bruds stedfar, bruds mor, goms stedfar, goms mor, gom, brud, bruds far, bruds stedmor, goms far, goms stedmor.
Jeg har skrevet det mange gange snart. Men husk at det er jeres dag, og den skal være så god som muligt. Har jeres forældre og stedforældre alt for svært ved at sidde sammen? Så er det bedre at fordele dem ud blandt de andre gæster. I kan også droppe højbordet helt og sidde uden forældre, hvis det er bedst.
Hvem skal sidde hvor?
Hvad så med resten af selskabet? I gamle dage blev præsten ofte inviteret med. Det tror jeg ikke er lige så udbredt mere. Men hvis præsten skal med, så siger traditionen, at præsten skal sidde ved en forældre. Så skal forloverens plads komme, og så kommer bedsteforældrenes plads. Søskende skal mikses ud blandt resten af gæsterne.
Men der er mange brudepar, som ikke følger traditionerne mere. Jeg synes personligt, at det er hyggeligt med traditioner. Så har du også et sted at starte, når du skal i gang med at planlægge. Du kan altid tage det fra traditionerne, som du godt kan lide. Så kan du bare undlade det, som ikke passer til jeres fest.
Nogle brudepar vælger at sidde sammen med deres venner. Det er også en mulighed. Det vigtigste er, at I får en fantastisk dag med jeres gæster. Så hvis I helst vil sidde med jeres venner eller andre familiemedlemmer, så gør bare det! Glem alt om gamle traditioner, hvis de ikke gør noget godt for jeres fest.
Nu er tid til alle de andre gæster. Der er en vigtig ting, som du skal huske. Jeg har nævnt det et par gange snart – men det er simpelthen så vigtigt. Det skal være en god fest for alle. Den gode stemning kan gøre dagen helt perfekt. Men den dårlige kan ødelægge meget. Tænk over jeres gæsters ligheder, forskelle, opførsel og humør. Hav det i tankerne, når du lægger bordplanen.
Det er en god idé at mikse folk lidt. Traditionen er, at mænd og kvinder skal sidde ved siden af hinanden. Hvis der for eksempel er flere kvinder end mænd med, så kan det selvfølgelig ikke helt gå op. Men det er en meget god regel at gå ud fra, når du planlægger. En anden god regel er, at alle skal kende mindst én ved bordet. Det er ikke sjovt udelukkende at sidde med fremmede under en lang middag.
Hvor skal de gamle sidde?
De ældre gæster er ofte glade for at sidde sammen med nogle, de kender i forvejen. Så har de en masse at snakke om. Hvis din gamle farmor sidder med dine kollegaer, så kan det være et lidt sjovt match.
Singler og par
Der er delte meninger om disse gæster. En gammel tradition siger, at forlovede og ugifte par skal sidde sammen. Mens gifte par skal sidde adskilt. Bare husk at gør det, som vil være bedst for gæsterne og festen.
Skal der børn med til brylluppet?
Hvis du svarede ja her, så er det en god ide at lave et børnebord. Børn får en meget bedre aften, hvis de sidder med andre børn. Så kan de sidde og lege sammen. Det bliver kedeligt for børn, hvis de skal lytte til en masse voksensnak. Det er dog en god idé at have nogle voksne nær. Gerne børnenes forældre som hurtigt kan gribe ind, hvis det bliver nødvendigt.
Skal børnene have en separat menu? Så bliver det også lettere for tjenerne, hvis de sidder samlet. Men er børnene over 13 år? Så er de blevet så gamle, at de nok gerne vil sidde med de voksne.
Hvis du ikke har besluttet dig om børnene skal med endnu eller ej, så har Maria nogle rigtig gode råd til dig.
Få Marias råd til, om der skal børn med til brylluppet her.
Sæt gang i samtalerne
Det kan også være en idé, at alle får nye pladser undervejs. Så får jeres gæster pludselig snakket med nogle helt nye. Det er en god måde at få lidt gang i festen på. Og så har gæsterne også noget at snakke om hele tiden.
Men det er dog også noget af et puslespil. Så skal du nemlig lave to bordplaner. Medmindre gæsterne bare selv vælger pladser – men det kan hurtigt blive rodet. Det er også lidt besværligt for tjenerne, hvis alle rykker rundt. Der er mange ting at huske som tjener. Nemlig ting som hvem, der ikke spiser kød, og hvem, der er allergisk for nødder.
Hvis I skal holde et mindre bryllup med 20-30 gæster, så kan det måske lykkes. Så er der en del færre gæster at holde styr på. Jeg vil personligt synes, at det bliver lidt for stressende. Men hvis du godt kan lide idéen, så spring ud i det!
Gør brug af fun facts
Kommer dine gæster til at sidde ved borde, hvor de ikke kender så mange? Så kan du bruge lidt fun facts. Har du sat gæsterne sammen, fordi du mener, de vil have meget at snakke om? Så kan du hjælpe dem lidt på vej. Skriv små sedler med de ting, som de har til fælles eller en sjov historie. Det er en god icebreaker.
Undgå det her
Der er nogle ting, som du helst skal undgå. Til et bryllup er der ofte mange mennesker. Så der er selvfølgelig nogle personer, som matcher hinanden bedre end andre. Læs med her for at se hvad du skal undgå.
- Er der nogle gæster, som ikke rigtig kan lide hinanden? Så sæt dem ved to forskellige borde.
- Festaberne skal helst ikke sidde sammen. Det kan skabe ubalance ved resten af festen, hvis der er et bord, som stjæler fokusset. Prøv at sprede dem lidt ud, så der kommer humørbomber ved alle borde.
- Men husk, at én humørbombe ikke kan trække et helt bord op. Sørg for, at der er indadvendte og udadvendte gæster ved alle bordene.
- Undgå at sætte gæster sammen, hvis de har meget forskellige holdninger. Det sidste, du ønsker til dit bryllup, er kedelige, politiske diskussioner.
- Lad være med at samle ‘resterne’ ved ét bord. Der vil altid være nogle tilbage, som du ikke helt ved hvor du skal placere. Men lad vær med at sætte dem sammen. Forsøg i stedet at få placeret dem ved de andre borde.
Et lille tip
Til et bryllup er der ofte mange gæster. Så der er selvfølgelig også mange siddepladser. Det kan derfor være lidt forvirrende, når dine gæster skal finde deres pladser.
Vil du gerne undgå forvirrede gæster, som prøver at finde deres plads? Så lav en fin og kreativ bordplan, som du kan tage med til festen. På den måde kan de nemt få overblik over alle pladserne i lokalet.
Der er flere måder at lave en bordplan på. Her havde et par lavet den på et gammelt spejl. Er det ikke bare en fin idé? Du kan finde et lignende spejl på loppemarkeder, i antikbutikker eller på salgssider. Du kan også lave en bordplan på en akrylplade eller træ. Find inspiration på Pinterest. Der er så mange kreative idéer derude. Så det er bare med at finde en, som falder i din smag.
Kender du A Day 2 Remember? De sælger de fineste bordplaner, som passer perfekt til et bryllup. Du kan vælge mellem akryl og træ. Så fint!
Når du skal pynte op til selve festen, så print lidt ekstra tegninger af bordplanen ud. Så kan dig og dine hjælpere nemt sætte alle bordkortene på bordet. Ellers skal I alle kigge på det samme papir. Det skal være så nemt som muligt. Især i dagene op til brylluppet.
Klar, parat, planlæg!
Nu er det tid til, at du skal lave bordplanen. Jeg håber, at mine tips har hjulpet dig. Det er en stor opgave – så tag dig god tid. Du kommer sikkert til at lave ændringer undervejs, men lad det ikke irritere dig. Sæt en eftermiddag af til det og hyg dig imens. Lav lidt lækre snacks og gør det til en hyggelig opgave, som I kan lave sammen.
Nogle opgaver virker måske kedelige og uoverskuelige – men de er også en del af hele planlægningen, så prøv at få det bedste ud af det.