Sonnerupgaard Gods logo
Hotelophold
Download katalog
MENU

Godsejerne skal giftes!

Den 25. maj bliver en STOR festdag på Sonnerupgaard Gods, for godsejerparret Amalie & Anders skal giftes, og jeg er arrangør på brylluppet! Her er første fortælling ud af to, hvor jeg vil løfte sløret for planlægningen og tankerne bag. Vi starter i Las Vegas.


3. maj 2019

En overraskelse i Las Vegas

Det er lørdag aften i Las Vegas. Det er efterår – helt præcist d. 19. oktober 2014 klokken lidt over 19:00. Amalie og Anders går rundt på The Strip (hovedgaden med alle casinoerne). Anders er typen, der godt kan li’ de der storslåede ting, og han har selvfølgelig forberedt en overraskelse  til Amalie.

Kæmpe high five til Anders. Det kræver sit mandsmod at både planlægge og udføre dette. What a man!

Der er et stort show igang ved lige siden af, så der er rigtig, rigtig mange mennesker over det hele. Der sker altså rigtig meget lige i øjeblikket. Amalie står og kigger rundt, og hun er lige ved at snuble over sin knælende bejler.

Amalie får et kæmpe sug i maven. Alle kigger på dem, der er ufattelig meget opmærksomhed, og Amalie var ved at dø 😆

Hvad sker der? Hvad laver han dernede på jorden?

Det var en meget simpel ring med en lillebitte diamant i – ikke specielt imponerende. Men to be fair så var de 23 og 24 år og studerende, så de havde ikke så mange penge. Og hvad skulle Anders gøre med en dyr diamantring, hvis han fik et nej?

Løsningen hed en bytteserie. Det går ud på, at guldsmeden lader dig opgradere ringen inden for to år, hvor du bare betaler differencen. Nemt!

Amalie gav sidenhen Anders en del hints om at opgradere den, men da han var længe om det, tog hun bare selv affære. Hun har fået opgraderet den to gange, og er rigtig glad for løsningen.

Som den opmærksomme læser nok vil tænke, så er vi helt tilbage i 2014. Ja, det er jo 4,5 år før brylluppet, at forlovelsen sker. Uha, det er jo slet ikke efter normen, set med mine øjne som bryllupsarrangør – man bliver normalt gift inden for et år efter forlovelsen.

Amalie fortæller, at hun er rigtig glad for, at de blev forlovede dengang, og at hun på ingen måde er ked af, at brylluppet først bliver nu.

Og så har de det jo bare ligesom alle os andre. Man kan planlægge og have nok så mange ønsker for fremtiden, men pludselig kommer der børn, karriere eller noget helt tredje til, og så bliver brylluppet skubbet.

Hver en ting til sin tid. Enhver fest afhænger jo af, hvem der holder den. Og for Amalie & Anders handler det om kærlighed – ikke formaliteter.

10 facts om godsejerparret

1. Anders, godsejer, 28 år, civiløkonom

2. Amalie, tvilling, 27 år, administrationsøkonom

3. De har kendt hinanden i 9 år

4. De har to skønne unger. Vincent på 3 år og Emely på 1,5 år

5. De har, lige som os andre med små børn, en meget travl hverdag

6. De arbejder begge to på Sonnerupgaard Gods

7. De har et nyrenoveret hus tæt på godset

8. Amalie nyder at nusse om hjemmet, og Anders elsker at nusse i haven

9. Amalie er A-menneske, og Anders er B-menneske

10. Anders er lillebror til min mand, Kim. Så det er min svoger og hans forlovede, som jeg arrangerer bryllup for!

Og så en lille bonus fact!

Godsejerparret er også med i DR2 programmet “Virkelighedens arvinger” – en hudløst ærlig fortælling om, hvordan det var for Anders at overtage et gods som 25-årig fra sin stressramte mor, og hvordan det var på sidelinien for Amalie at skulle acceptere de vilkår, som fulgte med. Det er en rigtig fin og ærlig historie, og den varer ca. 30 minutter.

Du kan se den herinde på DR’s hjemmeside. 

Sonnerupgaard Gods
Foto: Unni Foto

På samme vilkår som alle andre

Den store bryllupsfest skal stå i Sonnerupgaards gamle 1877-Lade, hvor 108 gæster er inviteret.

Parret har valgt en bryllupsdato i maj – en populær bryllupsmåned, men også en travl måned med mange firmaarrangementer på godset. Parret har altså rigeligt at se til.

Men når nu parret skulle holde bryllup på deres eget gods, var det vigtigt for dem, at de holdt fest under de samme vilkår, som de tilbyder deres gæster i højsæsonen. Derfor valgte de at benytte Laden efter en “model 2”.

Det vil altså sige, at de først overtager lokalet på bryllupsdagen. Mit team og jeg får rigtig travlt med at gøre alt klar til festen, men sådan er det jo i højsæsonen mellem maj og september. Der er rift om godsets lokaler – især Laden – så man kan ikke overtage lokalet dagen før. Heldigvis er vi gode til at pynte Laden op (det har vi prøvet mange gange før).

Men sådan havde Amalie slet ikke tænkt på det. Hun er slet ikke til alt det pynt og lir, så det kan jeg godt pakke sammen igen. Amalie ønsker blot en god fest, og at gæsterne er godt tilpas – så det bakker jeg fuldstændig op om.

Ønsker for brylluppet

Som bryllupsarrangør er det min fornemmeste opgave at lytte til ønsker og vejlede efter mine mange erfaringer. Derfor har Gitte (min partner i firmaet), og jeg inviteret Amalie & Anders på bryllupsmøde. Et møde over en kop kaffe i godsets herskabelige herreværelse.

Desværre må den travle godsejer passe sine forpligtelser, så han melder fra til en times snak om romantik. Det er tydeligt på Amalie, at hun også har travlt. Telefonen ringer undervejs med spørgsmål fra de ansatte – ja, butikken skal holdes i gang, og det har vi fuld forståelse for.

Men, der er ingen panik at spore, her er styr på det meste. Alle bryllupsleveandørerne er booket, dagen er planlagt og gæsterne er inviteret. Vi mangler blot det visuelle.

En moderne og lækker borddækning uden for mange forstyrrelser i centerpieces. Bordmidten skal blot bestå af 2 høje lys i messingstager og en let og luftig buket blomster. Amalie har valgt at sætte et ekstra touch på vinglassene ved at leje krystalglas fra A Table Story. Servietten skal være af stof, og den skal rulles med en lille grøn eukalyptuskvist på.

Laden skal naturligvis lyses op med alle de 80 bloklys, som Ladens mange lysekroner og lysestager kan bære. Og så skal der være endnu mere lys med rispapirslamper hængende ned over dansegulvet i lysnettet.

Udendørs giver vi en gas! Så vi krydser fingre for godt vejr. Under det store gamle træ laver vi den flotteste Morten Korch-lounge: Halmballesofa, vintønder, træstubbe med levende lys, zinkbaljer med drikkevarer og en fed amerikanertruck som serveringsvogn. Det store gamle træ skal pyntes med lyskæder, og voldgraven skal lyses op med spots.

Det bliver så mega flot!

Er der ikke plads nok i halmballesofaen, så kan man sætte sig på bord-bænke sættene, som er pyntet med hynder og stof for at skabe endnu mere hygge og landlig idyl. Så kan det ikke gå galt.

Sådan kommer brylluppet til at forløbe

Bryllupsdagen skal forløbe meget traditionelt med kirkelig vielse kl. 14.00. Efterfølgende reception for ca. 120 gæster med bryllupskage og bobler. Om aftenen står den på bryllupsmiddag for 108 gæster og så fest til den lyse morgen med overnatning og morgenmad til alle.

Det kan kun blive godt!

Amalie havde en bekymring om, hvordan hun skulle invitere receptionsgæsterne uden at få dem til at tro, at de også var inviteret til bryllupsfesten bagefter. Receptionen og festen er nemlig det samme sted.

Så hvordan melder man det rigtigt ud?

Det er der heldigvis en god løsning på. Amalie lavede en særskilt bryllupsinvitation til receptionsgæsterne, hvor hun skrev et sluttidspunkt for receptionen. Det vil jeg varmt anbefale dig at gøre, hvis du står i samme situation.

F.eks. kan du skrive: “Vi inviterer jer til vielse og efterfølgende reception fra kl. 15-17.00.” På den måde er gæsterne ikke i tvivl om, hvornår de skal gå hjem.

Og med et godt råd givet videre, vil jeg sige tak fordi du læste med. Jeg er tilbage med en reportage fra Amalie & Anders´ bryllup sidst på måneden, hvor jeg lover dig en masse lækre billeder.

Ha´en dejlig solskinsdag! Jeg glæder mig til at fortælle dig mere om godsejerparrets bryllup!

Love, Maria.

 

Relaterede indlæg

Download vores Bryllup&Fest-katalog

Download katalog

Signe Månsson

Selskabskoordinator

Telefon: 46 40 95 31
E-mail: sbm@sonnerupgaard.dk

Signe er vores selskabskoordinator, og står for alt der har med Bryllup&Fest at gøre. Ring eller skriv til Signe, hvis du har nogle spørgsmål til festlokaleudlejning, og hvis du gerne vil ud på en rundvisning.

”Jeg har en bachelor i Leisure Management og har været bryllupsplanlæger i 2 år, så jeg er sikker på at jeg kan hjælpe jer godt på vej med jeres festafholdelse. Giv et kald!”

Læs mere om festlokalerne her

Få overblikket med det samme

Download vores katalog og få overblik over vores udlejningsmuligheder, samt priser på lokaleleje og værelsespakker.

Download Bryllup&Fest-katalog
Download Bryllup&Fest-katalog

Kan du lide hvad du læser?

Få bryllupsreportager, gode tips og tricks til DIY og meget mere. Vi sender ca. 1 gang om ugen.

Abonnér på Bryllupsbloggen

Kan du lide hvad du læser?

Få gode tips til afholdelse af møder, planlægning, teambuilding og en masse inspiration. Vi sender ca. 2 gange om måneden.

Abonnér på Kursusbloggen