Jeg har samlet mine bedste tips til et bryllupsbudget.
Det er blevet et langt indlæg. Så læs det gerne i små bidder.
Her er en oversigt over emnerne. Tryk på listen, hvis du vil frem til et bestemt emne. Så slipper du for at rulle det hele igennem.
+ 12 måneder før
9 – 11 måneder før
6 – 8 måneder før
4 – 5 måneder før
2 – 3 måneder før
1 måned før
Tal om jeres ønsker for festen
Start med en snak om jeres forventninger.
I kan skrive jeres bud på budgettet ned. Vis det til hinanden og se, om I har de samme forventninger – eller om der er noget, I lige skal blive enige om.
Snak også om nice to have og need to have.
Så finder I ud af, hvad der er vigtigst til jeres bryllup. Og hvad I kan undvære, hvis pengene ikke rækker til det.
Jeg har lavet en detaljeret tidsplan, som guider dig fra start til slut. Find den her, print den ud og hæng den op på køleskabet. Så kan du sætte et flueben, når I klarer et punkt.
Sørg for at skrive aftalen ned.
Så kan I altid finde den frem igen, hvis der opstår tvivl.
Det er selvfølgelig svært at vide, hvad I præcis kommer til at bruge. Men sæt gerne et absolut maks beløb. Så ved I nemlig, hvor meget I har råd til at bruge, uden det påvirker jeres fremtidige økonomi.
Tip: I skal helst have råd til at spise ude og tage på ferie bagefter. Så undgå at bruge hver en krone.
Hvor skal I holde festen?
Jeres venue er et af de vigtigste punkter. Det er jo her festen skal foregå!
Der er mange muligheder. Både i forhold til stil og budget.
Hyggelige og uformelle venues:
- Festtelt
- Baggård
- Spejderhytte
- Forsamlingshus
- Hos et familiemedlem – måske i en lade eller en gildesal?
Eksklusive og mere formelle venues:
- Slot
- Gods
- Hotel
- Restaurant
- Vingård i udlandet
Og der er endnu flere muligheder, som ikke er på listen. Ved de mindre formelle steder er lokalelejen oftest lavere. Så dér er penge at spare.
Sådan holder du et havebryllup ud over det sædvanlige.
Men stil og stemning spiller selvfølgelig også ind.
For hvis I drømmer om et slotsbryllup, så kan det være svært at få samme stemning frem i et forsamlingshus.
Tip: Tænk på sæsonen!
Det er billigere at blive gift uden for højsæsonen, da lokalerne er mindre efterspurgte der. Så undgå et bryllup mellem april og august, hvis et sommerbryllup ikke er et must for jer.
Tænk også på punkter som kuvertpriser, slut tidspunkt, overnatning og køretid. Det er vigtigt at kende til inden I træffer et valg, så det ikke begrænser jeres ønsker senere i planlægningen.
Bryllupsarrangør
Vi kan varmt anbefale at hyre en bryllupsarrangør.
En bryllupsarrangør kan hjælpe dig med stort og småt.
Hun kan være med fra start til slut – eller de få gange, hvor I har brug for en eksperts hjælp. Det er helt op til jer.
Vores bryllupsarrangør, Gitte, er en sand bryllupsekspert.
Hun har mange års erfaring, og hendes hjælp er udelukkende til for at gøre det lettere for dig at få dit drømmebryllup.
Gitte er enormt kreativ.
Hun kender godset ud og ind, og hun er altid frisk på at prøve nye idéer af.
Her er alle de opgaver, som Gitte kan hjælpe dig med.
Maden
Menuen er endnu et vigtigt punkt. Store dele af festen foregår under middagen – en middag varer nemlig typisk op til 6 timer.
Nogle venues har faste menuer, som I kan vælge.
Der kan I ikke være kreative med maden. Men til gengæld ved I, at menuen fungerer, da mange andre jo har bestilt den før jer.
Hvis I holder festen hos os, får I frie tøjler. I kan få lige den mad, I ønsker. For I vælger nemlig selv leverandøren.
Har I en yndlingsrestaurant? Så spørg dem, om de laver bryllupsmenuer.
I kan også bruge de lokale leverandører. De kender ofte lokalet godt, hvilket er en fordel for både jer og dem. Så kan de nemlig let udføre deres arbejde.
Tænk gerne ud af boksen.
Hvis I elsker sushi, italienske pizzaer eller burgere, så sæt det da på menuen. Det er jeres bryllup, så I kan få lige det, I elsker.
Og hvad med natmaden? Stine har samlet de bedste tips til nem og lækker natmad.
Servering
Du må endelig ikke undervurdere tjenerne.
Det er nemlig dem, som bærer festen.
Stine har skrevet et blogindlæg om budgettet for de tunge poster. Hun fortæller, hvad du kan forvente at bruge på tjenere – og hvor mange du skal hyre.
Tip: Hyr tjenere, som kender lokalet og køkkenet godt. Det vil gøre deres arbejde nemmere og jeres aften bedre.
Musik
Det er den klassiske debat. Jeg synes selv, at det er svært at vælge.
Med et band får du en fed oplevelse med live musik, som skaber en god stemning. Det kunne f.eks. være et cool jazzband eller et coverband?
En DJ er også en god idé.
For så kan I høre en masse forskelligt musik. Og de kan være gode til at sætte festen i gang.
Hvad er priserne?
- En DJ koster cirka 5.000 kr.
- En pianist koster omkring 5.000 kr.
- Et bands priser er ofte mellem 12-25.000 kr.
Tip: Spar penge på musikken og brug en playliste samt en god højtaler i stedet. Lav gerne et par forskellige playlister, som I kan skifte mellem alt efter stemningen.
Og køb gerne premium abonnement, så I slipper for reklamer. I kan sætte en gæst til at være ansvarlig for musikken, så I ikke selv skal tænke på det. Med en playliste slipper I også for, at gæsterne selv zapper rundt mellem numrene.
Fotograf
Endnu en rigtig vigtig post til brylluppet.
Nogle brudepar booker kun en fotograf til få timer. Og det er sådan en skam! En fotograf foreviger nemlig den dag, I har drømt om så længe.
Hav fotografen med hele dagen!
Helt fra starten hvor I gør jer klar, til vielsen, middagen og selvfølgelig til jeres bryllupsbilleder.
Gå ikke glip af dette magiske foto-øjeblik.
Hvis I har budget til det, så er en videograf en god idé.
Så får I en personlig video, som I kan se tilbage på. Det kan være lidt dyrt. Men det viser stemningen på en helt særlig måde, som billeder ikke kan genskabe.
Brudekørsel
Brug jeres personlighed her.
Elsker I at køre rundt i byen med jeres ladcykel? Så kør afsted i den.
En hestevogn, jeres egen bil, en helikopter eller noget helt femte er også en mulighed.
I kan også gå hånd i hånd til jeres venue, hvis det er tæt på kirken.
Bar og bartendere
I kan hyre en bartender eller lade gæsterne stå for det selv.
Hvis I lader gæsterne lege bartendere, så er der penge at spare. Så skal I kun betale for alkohol og andre drikkevarer til at blande op med.
Men det har altså klare fordele at hyre en professionel.
1) De kan lave lækre cocktails til jer.
2) De sørger for, at der er styr på det hele. Så du undgår, at der bliver tabt en halv flaske vodka på gulvet, fordi din kusine blev lidt for fuld.
Her på godset anbefaler vi NIMA Event. De kan hjælpe jer med både bar og bartendere. Du kan finde alle vores anbefalinger til leverandører her.
Bryllupskage
Der findes mange forskellige bryllupskager.
I kan vælge en klassisk kage hos en konditor, som består af mange lag. Men I kan også være mere utraditionelle og vælge noget helt andet.
Nogle brudepar serverer donuts, jordbærtærter, cheesecake eller muffins i stedet.
Tip: Server bryllupskagen som dessert. Så sparer I lidt på kage-budgettet. Jeres gæster vil alligevel være så mætte, at de ikke både kan spise dessert og bryllupskage inden midnat.
I kan evt. få en bekendt til at lave den.
Men husk, at det er en stor opgave at bage en bryllupskage selv!
Et andet godt tip er, at servere bryllupskagen om eftermiddagen til receptionen. Dine gæster har nemlig brug for lidt ny energi midt på dagen – og så kommer kagen bedre til sin ret end efter desserten, hvor alle er helt mætte.
Få inspiration fra Marias guide om bryllupskager.
Brudekjole og jakkesæt
Brudekjolen er endnu en vigtig del af budgettet.
Der findes brudekjoler i alle prisklasser. Alt fra 1.000 og op efter.
Vi har talt med fire brude, som er blevet gift her på godset. De brugte hver især mellem 10.000 – 21.000 kr. på deres brudekjole. Her er deres bedste råd til dig, som skal til at finde din drømmekjole.
Køb helst din kjole 9-11 måneder før brylluppet.
Det tager lang tid at lave en brudekjole. Og der skal jo også være tid til, at den kan blive rettet til. Gommen kan vente med at købe sit jakkesæt til 4-5 måneder før.
Du kan købe kjolen brugt og spare lidt penge.
Den har jo oftest kun været brugt én gang og fejler derfor intet. Du kan også sælge den igen efter brylluppet og få lidt af pengene retur.
Jeg har skrevet en grundig guide, som hjælper dig med at finde drømmekjolen.
Husk også at få styr på undertøj, strømpebånd og andre accessoires. Det kan du dog vente med til 2-3 måneder før brylluppet.
Invitationer
Endnu et vigtigt punkt på listen – uden invitationer får I jo ingen gæster 😉
Du kan starte med at sende Save-the-Date invitationer ud. Send dem 12 måneder før brylluppet.
Det er vildt hyggeligt at modtage en invitation med posten.
Men hvis du gerne vil spare lidt, så send dem online. Jeg synes dog, at det er lidt upersonligt med en online invitation – men det er jo helt op til jer.
Du har to muligheder med invitationerne.
Du kan enten lave dem selv eller bestille dem hos et firma. Hvis du selv laver invitationerne, så styrer du hvor mange penge, du vil bruge på papir, konvolutter og pynt.
Hvis du køber dem hos en professionel, så er priserne fastlagt på forhånd. Her er der ofte forskellige pakkeløsninger, som du kan vælge imellem.
Tip: Husk også at bestille takkekort. Du kan lige så godt bestille dem nu, så du sparer fragten.
Jeg har skrevet en guide med alt, du skal vide om invitationer.
Frisør og makeupartist
Nogle brude vælger selv at stå for hår og makeup til brylluppet.
Det vil jeg dog ikke anbefale.
Det er jo din store dag, så du skal da bare nyde at blive nusset om og læne dig helt tilbage. Men hvis du er mest tryg ved at klare det selv, så gør du selvfølgelig bare det.
Hvis du vælger at hyre en professionel, så husk at sætte lidt af i budgettet her også. Måske har du en god bekendt, som kan gøre det for dig til en god pris?
Tip: Prøv stylingen af inden brylluppet. Så er du sikker på, at I begge er enige om hvordan du skal se ud på den store dag.
Bryllupsrejse
Bryllupsrejsen kan hurtigt blive en af de dyre poster.
Så sæt gerne en god portion penge af her. Priserne afhænger selvfølgelig af, hvor I vil hen, og hvornår på sæsonen I rejser.
Nogle brudepar ønsker sig penge til bryllupsrejsen i gave.
Andre venter nogle måneder med at rejse, så de kan nå at spare pengene sammen efter brylluppet. Begge idéer er gode, hvis budgettet er lidt stramt.
Vil du gerne tage på en klimavenlig bryllupsrejse? Find vores bedste tips her.
Værelser til gæster
Nogle brudepar vil gerne betale for gæsternes værelser, mens andre lader gæsterne betale selv.
Det er helt op til jer, hvad I gør. Husk at det er helt okay, hvis I ikke har råd til at betale for overnatningen.
Giv gæsterne en lille guide over overnatningsmulighederne.
Det er helt klart fedest, hvis de kan overnatte ved jeres venue. Så kan de bare gå direkte ind på værelset, når festen er slut.
Men hvis det er lidt pebret, så hav andre alternativer klar til dem.
Så kan de selv vælge, hvor meget de vil bruge på overnatning.
Blomster og pynt
Man tænker ikke over det, men blomsterne og pynten gør en kæmpe forskel i et rum. Det bliver mere personligt og hyggeligt.
Det sætter prikken over i’et!
Vi har samlet vores bedste tips til pynt i to blogindlæg.
Få vores bud på kreative og budgetvenlige løsninger.
Og her tipper vi om bæredygtige løsninger. Du skal jo kun bruge pynten én gang, så hvorfor ikke gøre det på en klimavenlig måde?
Vielsesringe
Der findes vielsesringe i mange forskellige prisklasser.
Men de fleste bruger mellem 3.000 – 8.000 kr. for et sæt.
Tip: Brug gerne god tid på at finde ringene. De skal nemlig både matche jeres stil og budget – og den slags kan tage tid at finde.
Vil du vide mere om vielsesringe?
Her er vores guide til at finde de rigtige vielsesringe.
Drikkevarer
Nogle steder skal du betale proppenge.
Det betyder, at du skal betale for at medbringe drikkevarer. Det er ofte et bestemt beløb pr. drukket flaske.
Men det skal du ikke her. I skal nemlig selv medbringe drikkevarer.
Hvis I vil køre over grænsen til Tyskland for at købe billig alkohol, så kan I sagtens gøre det.
Men det anbefaler vi ikke.
I stedet kan I finde gode tilbud hos supermarkeder. Hos Bilka og Brugsen kan du nemlig levere hele kasser med øl, sodavand og vin tilbage igen, hvis I ikke får drukket det.
Så kan I købe stort ind, og være sikre på at have nok. Og det I ikke får drukket, kan så returneres igen. Smart, ikke?
Flere supermarkeder har taget det initiativ til sig.
Hvis du er i tvivl, om dit lokale supermarked gør det, så spørg dem endelig.
Service
Når du lejer et festlokale, så hører glas og service ofte med i prisen.
Men hvis du hellere vil have et andet design, så kan du leje det. Du kan også mixe det lejede med det i lokalet. Så smart!
Der findes mange steder, som udlejer service.
Så tjek udvalget ud og find noget der passer til jeres budget.
Tip: Undersøg om I selv skal stå for duge og servietter. Nogle steder hører det med i lokalelejen, og andre steder kan du tilkøbe det. Du kan også lede i genbrugsbutikker efter gamle, flotte duge.
Brudevals
Her har I to valgmuligheder.
I kan sætte en YouTube-video på og træne gratis hjemme i stuen.
Eller I kan tage dansetimer sammen, så I får helt styr på brudevalsen.
Begge dele kan være vildt sjove.
Så det er op til jer, om I tager den budgetvenlige løsning eller, om I vil få en lille ekstra oplevelse sammen.
Det kan være vildt hyggeligt at gå til dans sammen – særligt fordi bryllupsplanlægningen godt kan blive meget praktisk anlagt en gang imellem, og romantikken kan måske blive glemt lidt.
Babysitter
Hvis I har børn, så husk at få styr på en babysitter.
Nogle brudepar har børnene med til vielsen og til festen. Mens der er andre, som slet ikke har dem med.
Hvis I gerne vil have børnene passet, så find en babysitter i god tid. Her afhænger priserne selvfølgelig af antal timer, og hvilken timeløn I giver.
Er du i tvivl om børnene skal med?
Maria giver dig sit svar på dilemmaet her.
Gaveposer til gæsterne
Det er blevet ret populært at give sine gæster et tømmermændskit.
Men hvad er et tømmermændskit egentlig?
Det er en lille gavepose med små gaver, som gæsterne kan pleje deres tømmermænd med.
Det kan f.eks. være en cola, hovedpinepiller, en lille pose chips og andre nyttige ting. Dine gæster vil helt klart sætte pris på det!
Morgenmad
Hvis jeres gæster overnatter ved festen, så skal I selvfølgelig have en god omgang morgenmad dagen efter.
Her på godset har du to muligheder.
Vi kan forberede morgenmad til jer – eller du kan hyre et firma udefra.
Det er selvfølgelig forskelligt fra sted til sted. Så tjek med jeres venue og se, hvad mulighederne er der.
Tip: Vær realistisk om mængden af mad. Vi har før oplevet at brudepar køber alt for meget brød, som ikke bliver spist. Og det er jo en skam. Både for pengepungen og for madspildet.
Overnatning før den store dag
Traditionen tro må I ikke sove sammen natten før brylluppet.
Mange brudepar vælger at sove på hvert sit hotel med en god ven eller et familiemedlem.
Så har de nemlig en, de vågner op sammen med. Og en de kan hygge sig med, mens de gør sig klar.
Små gaver
Nogle brudepar giver hinanden en lille morgengave. Men det er langt fra alle.
Det kan være et smykke. Eller en lidt større ting. En af vores brude gav sin mand en motorcykel. Ret vildt, ikke?
Gaven skal ses som en ekstra kærlighedserklæring.
Det behøves langt fra være det helt store. Så I kan sagtens aftale et budget for gaven – for eksempel maks. 1000 kr.
Der er også nogle brudepar, som giver deres mødre en lille gave. Som tak for hjælpen med det hele.
Husk at det er helt okay, hvis budgettet ikke rækker til det.
Jeg håber, at du kan bruge mine (mange) tips.
Det kan være svært at sige, hvad et bryllup koster. For det kommer jo an på hvad I køber, og hvor det er fra. Men nu har du i hvert fald en oversigt over alt det, som du kan forvente at bruge penge på.
Har du brug for endnu mere inspiration?
Emner som budgetter er ikke altid det sjoveste. Så prøv at gør det hyggeligt med et glas vin og tag det trin for trin.
God fornøjelse!