CORONA

Vi følger nøje udviklingen med COVID-19. Hvis du har spørgsmål eller bekymringer om et kommende arrangement hos os, kan du altid skrive på info@sonnerupgaard.dk eller ringe til os på 46 40 95 31. Telefonen er åben fra kl. 8-18 mandag-torsdag, fredag 8-16.

En pallet af den ultimative guide til din bryllupsplanlægning
En pallet af den ultimative guide til din bryllupsplanlægning

Få den ultimative tidsplan til dit bryllup – lige til at hænge op på køleskabet

Gæsteliste, venue, kirke, mad, kjole – her får du hele overblikket, når du planlægger!


10. marts 2020

Jeg samler hele processen op, så det bliver lidt langt.

Start med at downloade tidsplanen i printvenlig version. Hæng den op på køleskabet og kryds et punkt af, når det er klaret.

Værsgo! Her er vores tidsplan i printvenlig version

Brug guiden her som opslagsværk, når du vil have uddybet noget fra tidsplanen.

+12 måneder før 

 

Tidsplan til bryllup - 12 måneder før

Annoncér forlovelsen

Selvfølgelig er det det første punkt! 

Det er en helt særlig tid at være forlovet. Kærligheden sprudler for fulde blus. Jeg kan godt forstå, hvis I ikke kan vente med at dele nyheden.

Men prøv at nyde romantikken i noget tid bare for jer selv som par.

 

Læg et budget

Det er vigtigt, at du er enig om budgettet med den, du gifter dig med!

Hvor mange penge vil I bruge?

Sid ned og snak med din kommende ægtefælle om jeres forventninger.

I kan f.eks. lave en liste hver med ‘need to have’ og ‘nice to have’. Sammenlign så jeres lister. Det er en nem måde at italesætte forventningerne på.

Maria og Stine har masser af gode råd til dig om budgettet lige her:

De tunge poster (mad, drikke, venue osv.)

De sjove poster (brudekørsel, bryllupskage, pynt osv.)

 

Tal om stil og stemning

Hvad drømmer du om?

Rustikt ladebryllup? Herregårdsbryllup? En intim middag med de nærmeste?

Snak ‘need to have’ og ‘nice to have’ igen. Skel mellem uundværlige ting og fede detaljer. 

 

Book venue & bryllupsplanlægger

Du kan sagtens få et vidunderligt bryllup uden en bryllupsplanlægger. Men overvej lige, hvor meget ro og overskud du vil få i processen. Og på selve dagen kan bryllupsplanlæggeren holde overblikket, så du kan nyde din fest med ro i maven.

Det er en rigtig god idé at booke venue og bryllupsplanlægger hurtigst muligt. Og det skriver jeg ikke bare, fordi vi selv er et venue med fast bryllupsplanlægger.

Mange gode steder og planlæggere er booket 1-2 år frem. Book i god tid – det kan kun gavne jer.

Ellers kan du overveje at holde bryllup udenfor højsæsonen (lørdage i maj-september). 

Maria har haft masser af smukke vinterbryllupper – her er lidt inspiration:

2 vidunderlige vinterbryllupper

Og så er fredage altså også en mulighed. Hvem vil ikke tage fri en fredag for at komme til bryllup?

Her er alle fordelene ved et fredagsbryllup.

 

Book kirke

Kirkerne bliver hurtigt bookede.

Hvis du drømmer om at blive gift i en særlig kirke, så kontakt dem hurtigst muligt. Det er svært at finde dagen, hvor både drømmekirke og drømmevenue er ledigt, så vær altid i god tid. 

Ellers er der jo andre måde at blive viet på. Lige præcis det har Marias praktikant Stine skrevet om i et blogindlæg.

3 bud på geniale vielser uden for kirken.

 

Book fotograf

Fotografer bliver også booket i rigtig god tid. Hvis du gerne vil have en god fotograf, så skal du være hurtig.

Det er lidt øv, at du skal være så hurtig ude med mange ting. Men det er også virkelig vigtigt, at I får gode billeder som I kan se tilbage på.

En fotograf kan være dyr – men jeg har kun hørt fra brudepar, at det er alle pengene værd. 

Overvej, om du også vil have en videograf.

Det er virkelig magisk at få en videograf ud, som optager de særlige øjeblikke. En videograf kan fange nogle momenter, som en fotograf ikke kan.

Jeg kan anbefale dig at tjekke Storybook Studio og Wedding Day Films ud.

 

Book mad og tjenere 

I kommer til at bruge mange timer af festen på at spise, så maden er selvfølgelig vigtig!

Hvad skal der på menuen?

Måske kender du en god kok. Eller måske gør nogle af dine venner.

Du kan også spørge dit venue til råds!

Gode venues har altid et godt netværk af kontakter, som de stoler på og kan anbefale til dig. 

Og serveringspersonale?

Venuet kender garanteret også sådan nogle. Du kan også høre dine bekendte ad, om de kender et par unge mennesker, som vil tjene en skilling.

 

Book band eller DJ

Ingen fest uden musik. Det er jo den, der sætter gang i dansegulvet!

Overvej mulighederne med band eller DJ til dit bryllup (og book det i god tid).

Du kan også vælge noget lidt anderledes som en pianist eller guitarist, der kan spille under middagen.

Mulighederne er mange! Se det sidste punkt i Marias artikel her:

10 must haves til dit bryllup

 

Send Save-the-Date ud

Hvis du vil have gæster, så få dem til at reservere dagen.

Et Save-the-Date kort er smart, fordi I ikke behøver gøre noget stort ud af det. I skal bare have en dato og en gæsteliste (den formelle invitation kommer jo senere). 

9-11 måneder før 

huskeliste til bryllup 9-11 måneder før

 

Vælg toastmaster

Hvem vil ikke sige et par ord til dit bryllup?

Taler, sange, indslag – der er pludselig meget at holde styr på! Og mange af dem handler nok om dig og din udkårne, så det er jo bedst, hvis det er lidt hemmeligt.

Alle har en gammel onkel, der sagtens kan fylde en halv time af middagen.

Derfor er en toastmaster en vildt god idé.

En toastmaster holder nemlig styr på det hele – hvem, der skal tale, hvornår og hvor længe. 

Alle har en gammel onkel, der sagtens kan fylde en halv time af middagen.

Og det er bare ikke fedt til et bryllup!

Toastmasteren holder overblik og er god til at tale foran mange mennesker. Og en god toastmaster er god til at præsentere talerne på en måde, der får dine gæster til at grine.

Maria har delt råd om toastmaster i flere omgange. Her er de bedste af dem:

2 vigtige råd til toastmasteren.

 

Vælg gavekoordinator

Du kan godt glæde dig til at blive dekoreret i gaver fra venner og familie!

Men det bliver hurtigt træls, hvis I får fem ens, lyseblå Lyngbyvaser. Derfor er gavekoordinatoren en rigtig god idé.

Det kan være noget af en opgave, så vælg en med et godt overblik. Maria har mange gode råd om gaver til et bryllupper. 

Undgå dobbeltgaver og andet gavekaos (se nederst i artiklen)

 

Vælg brudepiger- og svende

Skal du have brudepiger til dit bryllup?

Det er en amerikansk tradition, som ikke er så udbredt herhjemme. 

Men det er på vej!

Og med god grund…

Forestil dig lige at dele alle de særlige oplevelser på dit bryllup med dine bedste veninder!

Hvis du vil overraske dine brudepiger med nyheden, så kan Stine klart anbefale BeMy. Det er en dansk virksomhed, som specialiserer sig i at lave små gaveæsker til øjeblikke som dette.

Overrask din brudepige med en personlig gaveæske.

 

Bestil din brudekjole

Den du skal have på hele dagen. Den du skal sige “Ja” i. Den du skal feste i gennem hele natten!

Vi har skrevet rigtig, rigtig meget om brudekjoler. Vi har så mange gode råd, at de ikke kan være her på en gang.

Her er de bedste udpluk;

Den nye: De 3 bedste brudekjoler i 2020 

Den hurtige: Jagten på drømmekjolen: Sådan finder du den (og prisen)

Den grundige: Find din brudekjole: Alt, du skal vide ét sted 

 

Find en konditor til jeres bryllupskage

Nu er det tid til at du skal vælge din bryllupskage.

Vil du have en traditionel kage i flere lag? Eller er du måske mere til et sjovt alternativ? Tag din forlovede under armen, og smag jer igennem mulighederne.

Snak med en dygtig konditor. Du kan også bare kagen selv, men tænk dig om – det er en stor opgave.

Få alle Marias bedste råd om bryllupskagen her:

Den ultimative bryllupskage-guide.

 

Find frisør og makeup-artist 

På den store dag skal dit hår og makeup selvfølgelig sidde lige i skabet.

Hvis du er vildt god til alt det med makeup og hår, så kan du klare det selv. Så kan du også spare lidt penge.

Men hvis hår og makeup ikke er din stærke side, så behøver du ikke at være nervøs. Du kan nemlig hyre en professionel, som kan guide og hjælpe dig med det hele. Det er din store dag, så husk at du gerne må forkæle dig selv med lidt professionel hjælp.

Stine har delt ekspert Helle Bagges gode råd i et indlæg. Hvis du har brug for god inspiration, så læs med.

Ekspertråd til hår og makeup fra Helle Bagge.

 

Find bartender

Dine gæster vil elske dig (endnu mere), hvis du hyrer en bartender.

Så kan I drikke kolde cocktails natten lang. Og dem som ikke skal have alkohol kan selvfølgelig få en lækker mocktail.

Med en bartender undgår du også, at din lidt for fulde kusine får spildt en flaske vodka på gulvet, fordi hun lige skulle blande drinks til hele selskabet.

Og hvis din bartender først ankommer, når I skal ud på dansegulvet, så kan du sagtens selv stå for velkomstdrinken.

Sådan laver du en lækker velkomstdrink.

 

Bestil brudekørsel

Skal I køre til kirke i en retrobil med dåser raslende bagpå? Hvad med en romantisk hestevognstur? Eller måske en tur i limosine?

Mulighederne er mange! Du kan også gøre som godsejerinden gjorde.

Sådan ser det ud, når bruden overrasker sin man med en tur i helikopter.

 

Bestil natmad

Det her er et af de bedste tips: Bestil natmad til jeres bryllup!

Efter et par timer på dansegulvet, bliver du og dine gæster sultne. Også selvom I har spist en lækker tre-retters.

Natmad er en genial festforlænger! Se den tredje overskrift i Stines blogindlæg her:

Pølsevogn eller dansesandwich?

6-8 måneder før 

huskeliste til bryllup 6-8 måneder før

 

Send invitationer ud

Dit bryllup nærmer sig med hastige skridt. Det er altså ret vildt.

Husk at nyde tiden med planlægningen. Hyg jer med at skrive invitationerne, og hyg jer med hinanden.

Maria har skrevet to gode blogindlæg om alt det, du skal vide om invitationer.

Sådan får du styr på bryllupsinvitationerne.

Skal I invitere børn med til brylluppet?

 

Start på ønskelisten

Hvad ønsker du dig egentlig til et bryllup? Det er jo lidt noget andet end den årlige fødselsdagsønskeliste.

Jeg gentager lige et af Marias bedste tips: Vælg en gavekoordinator! Så bliver det lettere for alle.

Dine gæster kan alle købe unikke gaver, så I ikke får fem ens Lyngbyvaser. Og du slipper for at skulle bytte gaverne efter brylluppet.

Endnu et tip: Lad vær med at sende ønskelisten med i invitationen.

Det kan godt komme til at virke lidt som en bestillingsliste. Og så kan din gavekoordinator ikke holde styr på, hvem der køber hvad.

Hvad skal du ønske dig? Hvornår skal du åbne gaverne?

Få Marias 10 gode råd til ønskelisten.

 

Book bryllupsrejsen 

Tag en snak med din forlovede om jeres bryllupsrejse.

Skal det være hvide sandstrande og kolde cocktails eller vandretur i smuk natur?

Snak om jeres forventninger og drømme.

Og få bestilt jeres bryllupsrejse nu. Også selvom I måske ikke skal rejse lige efter brylluppet. Så kan I nemlig gå rundt og glæde jer til en rejse bare jer to.

 

Tal menu med din caterer 

Du har jo allerede valgt din caterer, så du har nok også en idé om menuen. Måske har du endda besluttet hvad den skal indebære.

Men hvis du ikke har, så er det tid til det nu! Find de løse bukser frem, og smag løs på mulighederne.

 

Book værelser 

Hvis dine gæster overnatter til festen, så kan I feste meget længere.

Så er der ingen, som behøver at køre hjem midt om natten. Og I kan hygge jer sammen næste morgen over morgenmaden.

Nogle steder skal brudeparret stå for at booke værelser. Andre steder er det gæsterne selv. Tag en snak med dit venue og spørg dem til råds.

4 – 5 måneder før

Tidsplan og huskeliste for bryllup 4-5 måneder før

 

Book service etc. til receptionen 

Nogle venues har et smukt udvalg af service i forvejen. Men der er altså også nogle steder, hvor udvalget er lidt kedeligt.

Servicen gør virkelig et stort indtryk på et bord. Med smukke glas, fint bestik og tallerkener kan du få et helt unikt bord, så overvej, om du skal leje noget.

Prøv at tjek A Table Story eller Tablesetting ud. De har begge et smukt udvalg!

Du kan også læse Marias to indlæg. Her deler hun god inspiration til en smuk borddækning.

Få inspiration til borddækningen fra et smukt forårsbryllup i Laden.

Sådan dækker du et bryllupsbord.

 

Tjek pas til bryllupsrejsen

Husk at tjekke gyldigheden på dit pas! Det vil være så surt, hvis det når at udløbe inden bryllupsrejsen.

 

Køb drikkevarer

Uanset om I skal drikke dyr eller billig vin, så køb det nu.

Drikkevarerne er nemlig en stor del af et bryllup. Der skal både være lidt at drikke til receptionen, under middagen og på dansegulvet.

Hvis du ikke har plads til at opbevare det, så spørg familie og venner om hjælp. De har sikkert en kælder, det kan stå i.

Både Maria og Stine har delt en masse råd her på bryllupsbloggen til køb af drikkevarer. Find deres gode råd i de to blogindlæg. Begge råd finder du øverst i indlæggene.

Følg Marias tip og spørg din kok til råds.

Køb drikkevarer på budget med dette råd.

 

Bestil blomster

Du kan både pynte op med blomster i lokalet, i kirken og udenfor.

Vær endelig ude i god tid. Så er du sikret, at din blomsterhandler har alle dine yndlingsblomster på lager til den store dag.

Traditionen tro skal gommen bestille brudens buket. Og bruden må ikke se buketten før den store dag.

Hvis I vil følge den tradition, så er det også med at bestille nu.

Maria har skrevet to gode indlæg med en masse blomsterinspiration.

Inspiration til et forårsbryllup.

En budgetvenlig løsning til smukke blomster.

 

Køb gommens tøj 

Mange tror, at gommen ikke har så mange valgmuligheder. Men det er faktisk ikke helt sandt.

Som gom kan du vælge mellem jaket, smoking, kjole og hvidt samt festhabitten.

Det kan faktisk tage op til 10-12 uger, hvis et jakkesæt skal specialsyes. Så det er helt klart bedst at være ude i god tid, uanset hvad du vælger.

Kunne du godt bruge lidt inspiration? Så tjek de her to indlæg ud. Jeg er især vild med Marias gode tip i indlæg nr. 2. Her deler hun nemlig et tip til hvordan I kan matche.

Få inspiration til gommens tøj her.

Sådan matcher du med din brud på den store dag.

 

Køb ringene 

Der er mange steder, hvor du kan finde smukke ringe. Så måske kan du få svært ved at beslutte dig.

Du kan også designe den selv. Uanset hvad tager det lang tid at lave en ring.

Så kom endelig i gang!

 

Book underviser til brudevals

Vil du gerne lære alle trinene til perfektion? Så kan du booke en underviser.

I kan også bare øve hjemme på stuegulvet. Det er helt op til dig. I skal nok få det sjovt sammen, mens I øver.

 

Køb pynt til festen

Til et bryllup skal der selvfølgelig pyntes flot op. Med blomster, levende lys, rispapirslamper og andet godt.

Det kan hurtigt blive en dyr omgang. Men du kan heldigvis vælge mellem forskellige løsninger. Du kan leje det, købe brugt eller lave det selv.

Maria elsker bryllupspynt. Så det har hun selvfølgelig skrevet en del om. Her er tre af hendes indlæg om pynt.

God læselyst!

Få inspiration til simpel og æstetisk pynt.

Inspiration til kreative og budgetvenlige løsninger.

Sådan kan du pynte til et smukt vinterbryllup.

 

Udfyld jeres ægteskabserklæring

Det her punkt er et af de mere praktiske. Nu skal du udfylde jeres ægteskabserklæring.

Når den er blevet godkendt, så bliver der udstedt en prøvelsesattest. Den skal du så sende ind til kommunen. Og den kan du tidligst indsende 4 måneder før vielsen.

2 – 3 måneder før

Huskeliste og tidsplan til bryllupper 2-3 måneder før

 

Planlæg gaveposer til gæsterne 

Det er de små detaljer, som gør en forskel.

Hvis du har tid og lyst, så kan du give dine gæster en lille gave.

Det kan for eksempel være et tømmermænds-kit, som de kan bruge næste morgen. Put lidt cola, hovedpinepiller og chips i. Det vil dine gæster helt sikkert sætte pris på!

 

Lav en playliste til backup

De fleste booker enten et band eller en DJ. Og det fungerer super godt.

Men ting kan jo gå galt.

Lav en backup playliste. Bare for at være på den sikre side. Hvis nu din DJ sidder fast i en trafikprop, eller bliver ramt af sygdom.

Her på bloggen deler Maria jo mange gode tips. Et af dem er til dig, som har booket et band. Det kan du finde under punkt nr. 10.

Et godt råd til jer, som har booket et band.

 

Book transport til gæsterne

Har du tænkt på hvordan dine gæster kommer hen til festen? Det er jo ikke alle, som har en bil til rådighed. Måske bor nogle af gæsterne endda meget langt væk.

Hvis det er tilfældet, så book transporten for dem.

Du kan leje en bus, så alle kører samlet. Smart, ikke? Hvis det skal være lidt vildt, så kan du leje en partybus. Så kommer der med garanti gang i stemningen.

 

Book babysitter

De kære, små børn. Skal de med til brylluppet?

Maria har skrevet et helt blogindlæg om det. For det er ikke altid en let beslutning. Hvis du er i tvivl, så læs med her.

Få Marias gode råd til dilemmaet her.

Hvis I skal holde en voksenfest uden børn, så husk at find en babysitter. Jo før, jo bedre.

Måske synes du det er lidt hårdt at være uden børnene hele dagen. Det kan jeg godt forstå. Heldigvis har Maria delt et godt tip. Find det i starten af Marias blogindlæg her:

Et lille tip til dig, som let vil kunne ringe til babysitteren på selve dagen.

 

Øv brudevals

Sæt brudevalsen til at spille gennem højtaleren. Og træn trinene sammen med din forlovede.

Det er nemlig ret sejt, hvis I bare har helt styr på det til festen.

Men skide være med, om I glemmer et par trin. Det er jo bare en dans.

 

Få styr på sidste kjolefitting

Du kommer til at ligne en million i din brudekjole.

Især hvis du husker at få en sidste kjolefitting. Så kan din skrædder også nå at rette de sidste ting.

 

Få styr på undertøj, strømper og alt det der

Dit bryllupslook er meget mere end blot din brudekjole. Det er også dit undertøj, dine strømper og alle dine smykker.

Sørg for, at dit undertøj er behageligt. Du skal trods alt have det på hele dagen.

Marias praktikant Stine har skrevet et blogindlæg om brudekjoler og accessories. Og i Marias indlæg finder du svaret på hvordan komfort og elegance spiller sammen.

Her kan du købe fine accessories til den store dag.

Sådan sikrer du dig, at dit outfit er behageligt hele dagen.

 

Få styr på brudetraditionerne

Noget gammelt, noget nyt, noget lånt og noget blåt.

Sådan lyder traditionen.

Ifølge de gamle traditioner, så skal du have en af hver ting på til din bryllupsdag. Det vil nemlig bringe dig held. Du behøver selvfølgelig ikke følge traditionen, hvis du ikke har lyst.

Maria har et smart tip i et af sine blogindlæg. Find det lige over billedet med brudeskoene.

En smart løsning til dig, som mangler ‘noget blåt’.

 

Forbered så småt jeres takkekort

Der er mange forberedelser, som skal klares inden brylluppet.

Men der er faktisk også en ting til tiden efter brylluppet. Det er nemlig jeres takkekort.

Du kan selvfølgelig først skrive selve teksten efter festen. Men du kan altså godt begynde at designe og få dem lavet nu.

Så er det nemlig klaret. Du vil takke dig selv bagefter. For efterfølgende er du sikker helt mættet med indtryk. Også kan du måske ikke helt overskue opgaven.  

Maria tipper om en sjov idé til bryllup.

Læs tip nummer 4 og find det gode råd. Du kan også blive inspireret af Marias egne takkekort.

Send et sjovt og anderledes takkekort til dine gæster.

Få inspiration fra Marias takkekort.

1 måned før 

Huskeliste og tidsplan til bryllupper 1 måned før

 

Lav en tidsplan for dagen

Du må endelig ikke stresse rundt på bryllupsdagen, så lav en tidsplan.

Det vil give dig ro i maven, når du ved, at der er styr på dagens forløb.

Samtidig bliver det også en del lettere for dine hjælpere. Så ved de nemlig, hvornår de forskellige ting skal ske. Og på den måde kan de meget bedre hjælpe dig. Både før og under festen.

Maria har god erfaring med tidsplaner. Derfor har hun delt sine gode råd i tre indlæg.

Det er en god idé at lave en tidsplan til kokken og til jeres toastmaster.

Sæt ikke fotografering øverst på tidsplanen.

Tag i stedet jeres bryllupsbilleder på det her tidspunkt.

 

Arranger tasting af menu og vin

Det her er en af de sjovere opgaver ved forberedelserne.

Nu skal I nemlig prøvesmage jeres menu.

I har sikkert allerede prøvesmagt den, da I aftalte menuen med jeres caterer. Men nu nærmer tiden sig. Og I skal jo være helt sikre på, at det hele stadig smager som I ønsker.

Lav en lille date ud af det, og nyd den gode mad.

 

Hold møde med præsten eller repræsentanten 

Vielsen er en vigtig del af brylluppet. Det er her I siger ja til hinanden.

Har du nogle særlige ønsker til vielsen? Måske skal der være en akustisk musiker? Eller måske vil du gerne have en masse blomster i kirken. Tag en snak med den, som skal vie jer.

Fortæl om dine drømme for vielsen. Så er du nemlig sikker på, at du får dit drømmebryllup.

Få en personlig vielse med en livsceremoni.

3 bud på drømmevielsen uden for kirken.

Vil du gerne have et sjovt og anderledes bryllup?

Snyd dine gæster med en falsk præst.

 

Bestil morgenmad

Morgenmaden er jo dagens vigtigste måltid – især efter en lang nat med fest og farver. Så hvorfor ikke nyde den sammen med alle dem du har kær?

Hvis dine gæster skal overnatte ved jeres venue, så husk at bestil morgenmad til dem.

 

Book overnatning inden brylluppet

Til et bryllup er der mange traditioner.

En af dem er, at det kommende brudepar skal sove hver for sig natten inden.

Det bringer nemlig uheld, hvis I forlader det samme hus på selve dagen.

Spørg din mor, søster eller veninde, om de ikke vil sove med dig natten inden. Så kan I hygge jer sammen, imens I bliver klar. Og så kan du glæde dig endnu mere til at se din forlovede.

 

Aflever prøvelsesattest hos præsten

Skal I giftes i en kirke?

Så er det tid til at aflevere prøvelsesattesten hos jeres præst.

Hvis I skal giftes på rådhuset eller have en udendørs vielse, så spring over det her punkt.

 

Køb gaver til mor

Tid til endnu en hyggelig, lille tradition.

Det er dog langt fra alle, som følger den. Der er jo i forvejen mange udgifter til et bryllup. Så det er helt okay, hvis du ikke vil følge det her punkt.

Formålet med gaven er at sige tak for al den hjælp, som jeres mødre har givet jer.

Du kan derfor sagtens nøjes med at købe en symbolsk lille gave for at vise, at du tænker på hende. Du kan finde god inspiration i Stines blogindlæg. 

Giv en personlig gaveæske, som tak for alt.

 

Lav bordplan og bordkort

Frygter du lidt at lave bordplanen? Det forstår jeg godt. Det kan være noget af et puslespil.

Men bare rolig. Jeg har nemlig lavet den ultimative guide til dig!

Sådan laver du den perfekte bordplan.

Når du har fået styr på bordplanen, så er det tid til at lave bordkort.

Få min ultimative guide til bordkort.

 

Gennemgå huskeliste

Nu er der kun én måned til jeres bryllup!

Nyd tiden med det sidste planlægning. Og husk at gennemgå huskelisten. Det kan jo ske, at du har glemt noget.

Ugen op til

Huskeliste og tidsplan for bryllupper ugen op til

 

Hent brudekjole hos skrædderen

Der er kun én uge til dit bryllup. Hvor vildt er det ikke lige?

Det betyder, at du kan hente din brudekjole hos skrædderen nu.

Nu skulle alting gerne være fikset, så den sidder helt perfekt. Men prøv den lige efter for en sikkerheds skyld. Bare så du ved, at den stadig passer.

Jeg har skrevet et laaangt indlæg om at finde den perfekte brudekjole. Et af mine sidste råd handler om hvordan du opbevarer din brudekjole. Så rul ned i bunden og find svaret.

Sådan opbevarer du bedst din brudekjole før og efter brylluppet.

 

Gå skoene til 

Det sidste, du ønsker på din bryllupsdag, er vabler og ømme fødder.

Så husk endelig at gå dine sko til.

Det giver dig også en undskyldning for at rende rundt i dine drømmesko derhjemme. Og det er jo ikke helt skidt, vel?

 

Øv brudevals igen

Kridt danseskoene og tage en sidste svingom derhjemme. Så er I sikre på, at brudevalsen sidder helt i skabet! Og hvis nu den ikke gør, så er det også helt okay. Nogle af os er desværre ikke født med rytme i kroppen.

Det vigtigste er jo, at I får en skøn aften og kan danse sammen ind i jeres ny liv som ægtefolk.

 

Følg op på fotografen

Fotografen er en vigtig del af jeres store dag.

For det er jo fotografen, som skal fange alle øjeblikkene med smil og glædestårer.

Har fotografen styr på hvilken stil I ønsker? Hvornår skal I tage billederne? Og hvad gør I, hvis det regner helt vildt?

Du kan få Marias bedste tips til fotograferingen lige her.

Et magisk øjeblik, du ikke må gå glip af på bryllupsdagen.

Få alle Marias bedste råd til bryllupsfotografering.

 

Skriv din tale

Ifølge de gamle traditioner skal bruden ikke holde en tale. Men det er altså ikke sådan længere. Så du kan sagtens holde en tale.

Det kan være en sjov tale. Eller måske en mere følelsesladet tale. Det er helt op til dig.

Du kan også lave et andet kreativt indslag, hvis det mere er dig. Uanset hvad du vælger, så er det tid til at gå i gang. Det kan nemlig være sværere end du lige regner med, så tag dig gerne god tid.

 

Få styr på morgengaverne

Det er en gave, som brudeparret giver hinanden om morgenen på den store dag. Nogle gange er det en stor gave. Andre gange er det en simpel gave.

Godsejerinden gav sin mand en ret vild morgengave. Hun gav en overraskelse i ægte James Bond stil.

Godsejeren blev overrasket med en tur i helikopter.

 

Følg op på alle leverandører 

Er der styr på maden og alle blomsterne?

Alt skal bare gå som smurt på den store dag. Så sørg for at alle leverandører kender tidsplanen, og at de har den nødvendige information.

Ellers ender du måske med at kagen pludselig er blevet leveret til en anden venue. Og det går jo ikke.

 

Få ansigtsbehandling, bliv vokset, få ordnet bryn og få evt. spraytan 

Din bryllupsdag er ganske særlig. Så du skal selvfølgelig føle dig som den bedste udgave af dig selv.

Så forkæl dig selv med lidt skønhedsbehandlinger en uge op til. Du kan jo lave en hel spadag med en veninde. Så kommer du helt ned i gear og bliver klar til det hele. Lyder det ikke meget godt?

Du skal bare huske en ting. Du må helst ikke udskyde din spadag alt for længe!

Hvis det er for tæt på din store dag, kan din spraytan smitte af på kjolen. Og du risikerer, at din hud stadig er lidt irritabel efter voksen. Det vil være synd.

 

Fold servietter

Det er en lidt kedelig opgave, som kan tage lang tid. Sæt noget god musik på, og fold løs.

Maria har delt to gode råd om servietter. Begge råd finder du i midten af hvert indlæg. 

Sådan undgår du at tallerkenerne ‘klirrer’ op af hinanden med en serviet.

Her finder du fine engangsservietter.

 

Dagen før dagen

Så er du færdig med alle opgaverne. Du klarede det.

Husk at ros dig selv. For det er altså en stor opgave at planlægge et bryllup. Det kræver blod, sved og tårer som man siger. Så nu må du altså gerne forkæle dig selv med lidt chokolade eller et glas vin. 

Jeg håber, at du har nydt tiden, og at du har kunne bruge min guide.

Nu er der kun den store dag tilbage. Så husk at nyd det hele. For tiden kommer til at flyve afsted.

Mit bedste råd er, at du skal gå tidligt i seng aftenen inden den store dag. Du kan sikkert ikke sove af bare spænding. Men forsøg at få lidt søvn alligevel. Du kan sætte lidt meditation på. Det hjælper for mig, når jeg ikke kan sove. 

Og hvis der er nogle ting på dagen, som går lidt galt, så går det nok.

Det vigtigste er jo, at I har hinanden.

 


 

Så nu vil jeg blot sige held og lykke med det hele. Husk at nyde det.

Og stort tillykke!