Sømblok som underholdning til brylluppet med champagneglas ved siden af
Sømblok som underholdning til brylluppet med champagneglas ved siden af

Underholdning til bryllup: Fra lerdueskydning til falske præster

Vielsen er slut, I er lige blevet gift, der er kastet med ris, I har kysset og krammet, stemningen er god, der skåles og hygges, og nu skal I som nygifte ud og have taget bryllupsbilleder! Det kan være tæt på eller langt fra jeres venue, og kan snildt tage over en time – gerne […]


26. maj 2017

Vielsen er slut, I er lige blevet gift, der er kastet med ris, I har kysset og krammet, stemningen er god, der skåles og hygges, og nu skal I som nygifte ud og have taget bryllupsbilleder!

Det kan være tæt på eller langt fra jeres venue, og kan snildt tage over en time – gerne mere.

Hvad skal jeres gæster så foretage sig imens?

Frygt ej.  Her kommer en masse gode forslag til, hvordan I holder jeres gæster beskæftigede til både reception og middag! 

Hvis du ikke har tid til at læse hele indlægget, så lov mig lige én ting:

Læs mit fedeste tip!

Det er selvfølgelig allernederst i indlægget (dah), men til gengæld er det virkelig den sjoveste idé jeg selv har hørt om 😀

Hvorfor skal de underholdes?

Okay vi kan roligt regne med, at jeres gæster hygger sig og er gode til at holde deres egen fest igang. Men der er nogle ting som kendetegner store fester, og du har garanteret selv oplevet dem før:

  • Mange af gæsterne kender ikke hinanden
  • Som brudepar er I festens centrum  
  • Gæsterne kender ikke nødvendigvis stedet

Som nygifte bliver I uundgåeligt festens centrum.

Jeres gæster vil rigtig gerne snakke med jer og ønske jer tillykke med den store dag.

De skal derfor holdes beskæftiget, mens I er væk for at have lidt alenetid under fotograferingen.

Og fordi mange af gæsterne sandsynligvis ikke kender hinanden, vil en form for underholdning være en god måde at starte festen og være en mulighed for, at gæsterne kan udforske jeres flotte venue.

Først og fremmest skal I forhindre jeres gæster i at kede sig, og føle at I har “forladt” dem. De skal ikke stå og vente på, at der sker noget.

Hav noget klar til gæsterne.

Efter alle gæsterne er ankommet, kan I som brudepar fortælle dem i en lille kort tale, at I nu skal ud og have taget en masse flotte billeder
– måske er der lidt lækkert til ganen imens?

Giv ordet til jeres toastmaster, som kan stå for koordineringen af den yderligere underholdning.

Nogle steder – f.eks. på Sonnerupgaard – vil det være en oplagt mulighed for folk at gå på værelserne, skifte tøj, eller bare lige nette sig.

Dette anbefaler Maria ofte, og det er da også oplagt for gæsterne. På den måde kan de også lige slappe lidt af inden det hele går løs (igen).

Jeg mener derimod godt, at det kan være en partybreaker at skulle “bryde op” og så mødes igen.

Har gæsterne værelser, så kan I jo give dem nøglerne, bede dem stille taskerne og skynde sig tilbage igen.

Det er her underholdningen skal “lokke” dem lidt, og det er der mange måder at gøre på!

Hvad skal I så finde på?

Start med nogle forfriskninger!

Om det er sommer, vinter, forår eller efterår, indendørs eller udendørs, er det altid en god idé med noget forplejning. Uden mad og drikke duer helten ikke.

Jeres gæster har været oppe i mange timer, siddet spændte i kirken eller haven, og skal nu have lidt til at friskes op, så de kan klare sig nogle timer mere.

Velkomstdrink
Fotograf: Vores Store Dag
Canapéer til bryllup
Fotograf: Vores Store Dag

Picnic i det grønne

Holder i receptionen udendørs, er der massere af muligheder. Gør et tema ud af eftermiddagen og lav picnic til jeres gæster.

Lav en lækker buffet udendørs med mason jars, lemonade, lidt lette anretninger i form af snacks, canapéer eller måske endda cupcakes.

Mason Jars
Fotograf: Carolina Segre
Cupcakes
Fotograf: Carolina Segre

Som en ekstra hygge kan I ligge lidt tæpper frem – så bliver de heller ikke grønne på bagdelen.  

Er vejret godt, har I en perfekt mulighed for lidt selv-underholdning. Det kan være:

  • Havespil såsom kongespil/vikingespil
  • Slå søm
  • Krocket
  • Petanque
  • Ringkast

Ja, det er kun fantasien, der sætter grænser. I skal bare finde det, der passer perfekt til jeres fest og dets tema.

Dette er den lidt hyggelige og rolige måde at gøre det på, hvor det er op til gæsterne selv, hvorvidt de vil benytte sig af det der er stillet frem.

Sømblok som underholdning til brylluppet
Fotograf: Vores Store Dag
Picnictæpper til bryllup
Fotograf: Carolina Segre

Hvad med underholdning indendørs?

Holder I jeres reception indendørs, er mulighederne ikke lige så store som udendørs, men vi begrænser os ikke!

Her vil mad og drikke igen være fordelagtigt, men ellers er her chancen for en fotovæg.

Der sker mange ting omkring jer hele aftenen, og I vil føle at det hele er gået så stærkt, at I slet ikke har fået det hele med. Derfor vælger mange at forevige deres bryllup med hjælp fra gæsterne.

Det kan være ved et hashtag, så I kan samle billederne på Instagram, eller det kan også være ved en fotovæg.

En fotovæg er sjov fordi I får billeder af jeres gæster i fint tøj, men evt. med sjove hatte, briller eller andet gøjl.

Fotovæggen kan selvfølgelig også stilles op udendørs, og så rykkes ind senere på dagen, hvis I ønsker billeder fra hele aftenen.

Brug hashtag til brylluppet
Fotograf: Linn Nesse

Er I mere til det utraditionelle?

Så er der andre måder at underholde sine gæster på.

Bliver vi ved forevigelsen af brylluppet, er her en sjov idé, som I også altid kan finde frem og se tilbage på; nemlig en confession booth aka. videoboksen.

Her stiller I et kamera i et lille rum eller afskærmet område, og så har har gæsterne mulighed for at gå ind og give jer en lille hilsen, skåle med jer, give gode råd, være fjollet og meget mere.

Jeg er sikker på jeres gæster godt kan finde på noget godt at sige, især sent på aftenen når der er kommet lidt indenbords. 😉

Måske det endda kan blive til en form for takkekort/takkevideo efter brylluppet?

Den kan også fungere som en slags gæstebog, hvor det er gæsternes job at gå ind og sige lidt om aftenen og ønske jer tillykke.

Til de eventyrlystne – konkurrencer, gåder og bevægelse!

Er jeres familie med på den værste, og elsker en lille udfordring?  Så sæt gang i tingene med et stjerneløb!

Dette kræver dog at størstedelen af jeres gæster er med, da det ellers vil blive en flad fornemmelse.

For at lave et stjerneløb, skal I forberede følgende:

  • Et kort over området
  • Ledetråde til næste post
  • Spørgsmål til gæsterne
  • En præmie til vinderne

Spørgsmålene kan handle om præcis, hvad I ønsker, men da det er jeres bryllupsdag, vil det være ideelt at stille en masse spørgsmål om jer.

På den måde vil der også internt skabes en konkurrence mellem gæsterne: Hvem kender jer aller bedst?

Det kræver, at I kender jeres venue godt – eller har et godt overblik over det – så I kan lave nogle ledetråde og et kort, der gør at jeres gæster ikke farer vild midt i det hele.

Og så er det bare at få toastmasteren til at tælle svarene sammen.

Er I til ACTION?

Elsker I det rustikke, ladebryllupper og dét at skille sig lidt ud? Har I en svaghed for action?

Så er lerdueskydning lige noget for jer!

Lerdueskydning action til brylluppet
Fotograf: Carolina Segre

Lerdueskydning vil være en fed underholdning for jeres gæster, da mange vil overskride grænser ved det og vil have et godt minde fra jeres fest.

Derudover kræver det ikke det store af jer som brudepar.

Det kræver selvfølgelig tilladelse hos både jeres venue og hos politiet – og så er der nogle regler vedr. afstand til nærmeste bolig mm.

Alt dette kan findes i vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 1 1995 skydebaner.

Ellers handler det bare om at skaffe en instruktør, som kan medbringe maskine og udstyr, samt sørge for alt sker som det skal.

Underholdning til bryllup
Fotograf: Carolina Segre

Sådan spicer I middagen op

Ud over at have underholdning til receptionen, er der også mange muligheder for at underholde gæsterne på andre tidspunkter.

Føler I nogle gange at middagen kan blive lidt lang med alle de taler? Eller vil du bare gerne give din mand/kone og resten af selskabet et lille grin?

Så vil underholdning under middagen være et sikkert hit!

De fleste vælger ikke at have underholdning under maden, da gæsterne sagtens kan hygge sig uden, men mange par synes også det er sjovt at gøre lidt ekstra for sine gæster og dermed gøre middagen lidt mere spændende.

Underholdningen skal være noget, der definerer og beskriver jer som par; er I til sjov og ballade, kan I booke en tryllekunstner.

Den falske tjener kan komme og lave lidt rav i den, eller du kan tage røven på din mand og hyre en falsk stripper

Et garanteret grin fra alle gæsterne!

Som nævnt tidligere, er Maria og jeg ikke helt enige om, hvad der er passende underholdning til et bryllup, så vi lader det være op til jer, hvad I synes passer helt perfekt til jer.

Nu har I i hvert fald fået en masse idéer, og jeg håber det har sat gang i en masse tanker hos jer om, hvordan I kan underholde jer selv og jeres gæster på den store dag.

Og så til en lille hemmelighed..!

Er I ikke til den traditionelle kirkelige vielse, eller måske har I allerede været på rådhuset for at blive borgerligt viet?

Her er bryllupsarrangørens fedeste tip:

Har I hørt om den falske præst? Præsten som tager alt alvorligt med personlig tale og alt hvad det tilhører – lige indtil der går ild i hans bibel.

Jo, han er ganske sjov og værd at undersøge, hvis I søger en anderledes form for vielse, og I finder ham lige her.

XO, Signe