Hvert år bliver mange brudepar gift.
I 2019 var der, ifølge Danmarks Statistik, over 30.000 vielser i Danmark. Det er altså en del. Der er derfor en chance for, at jeres bryllup ikke er det eneste, som jeres gæster skal til i løbet af året.
Så hvordan får du et bryllup, der skiller sig ud fra de andres?
Svaret er simpelt: Lad det emme af jeres personlighed.
Nu tænker du måske, at det er da lettere sagt end gjort. Men det er faktisk ganske ligetil. Så jeg har samlet en masse tips til dig, som jeg håber, du kan bruge!
Vælg et lokale som passer til jer
Jeres venue er en af de første ting, som I skal have styr på. Det er jo her hele festen skal foregå.
Mange brudepar vælger en dato først – men det kan vi ikke anbefale.
De populære steder bliver nemlig hurtigt taget. Så hvis I har sat jer fast på én dato, vil I være nødt til at udelukke mange steder – og det er jo en skam.
Tænk hellere på årstiden og vær åbne overfor den endelige dato. Festen bliver jo skøn uanset om det er den 3. eller 25. i måneden.
Maria har delt alle fordelene ved et fredagsbryllup.
Tænk over hvordan lokalet og jeres personlighed spiller sammen:
- Har I en relation til stedet?
- Er det i nærheden af jeres og gæsternes bopæl?
- Stemmer det overens med jeres budget?
- Passer stedet til jeres livsstil og værdier?
- Og føles det rigtigt i maven?
Når I har fået styr på lokalet, så er det tid til at sende invitationer ud. Få styr på bryllupsinvitationerne med vores tips.
Sæt jeres præg på vielsen
Vielsen er et af de mest personlige øjeblikke på hele dagen. Det er her, I bekræfter jeres kærlighed. I siger ja til hinanden i både medgang og modgang.
Så hvorfor ikke gøre det så personligt som muligt?
Hvis I er glade for den lokale kirke og præst, så er det oplagt at blive viet der. Men hvis I skal vies ved jeres venue, så skal I lige snakke med præsten. Det er nemlig ikke alle præster, der vil vie uden for deres sogn.
Bare rolig. Hvis jeres præst ikke vil vie jer uden for kirken, så er der andre løsninger. Få Stines 3 bud på vielse uden for kirken.
Hvis I bliver viet ved jeres venue, så står I oftest selv for at skabe rammerne. Du kan derfor style omgivelserne lige, som du ønsker.
Der er meget forskelligt, som du kan pynte med:
- Blomster
- Levende lys
- Vintønder
- Rispapirslamper
- Lyskæder
- En smuk vielsesportal
- Hyrdestave langs stolerækkerne
Du kan også gøre vielsen personlig med live musik.
Måske kender I en, som synger fantastisk? I kan også hyre en professionel sanger. De kan optræde med ‘jeres’ sang eller en klassisk salme.
Gitte havde en skøn oplevelse med live musik til sit bryllup.
Miks med lejet service
Borddækningen er en essentiel del af brylluppet.
Det er en af de første ting, som jeres gæster ser, når de træder ind i lokalet. Og store dele af festen foregår ved bordet under middagen.
De fleste festlokaler har service, som er en del af lokalelejen. Men det er tit ret simpelt i sit udtryk – og måske lidt kedeligt, hvis du spørger mig 😉
Så hvordan kan du gøre bordene mere personlige?
Pift borddækningen op med lejet service. Jeg kan anbefale Karens Bord.
De udlejer det smukkeste service, som er perfekt til at skabe en personlig borddækning. Hos dem kan du leje alt fra bestik, tallerkener, glas, duge, servietter, vaser til kander og fade.
Karens Bord er skabt af designerne Louise & Andrea.
De går meget op i håndværk, æstetik, omtanke og nærvær. Og deres produkter er håndlavede og produceret med en bæredygtig tankegang. Så fedt!
10 råd til et drømmebryllup, der passer på planeten.
Karens Bord var forbi godset tilbage i foråret. De stylede vores service sammen med deres. Resultatet blev så smukt.
Se bare de fine billeder nedenfor!
Et lyst og sommerligt bord
Sommeren er lig med farver!
Så vær ikke bange for at bruge dem i din borddækning.
Her på billedet har Karens Bord stylet vores hørdug og bestik med deres vinglas og stofservietter i forskellige farver. Mikset af farvevalg giver hver kuvert sit eget udtryk.
En buket med korte og langstilkede blomster er perfekt som centerpiece. Det gør det nemlig let for gæsterne at tale på tværs af bordet.
Tip: Pynt med lysestager i blandede højder, så lysene vil stå i forskellige niveauer. Det vil bringe en masse liv til bordet!
Det giver et helt andet udtryk, når du mikser lokalets service med lejet service.
Og du sparer samtidig en del penge. For du skal ikke leje et helt sortiment udefra, når du mikser med lokalets service. Du kan nøjes med at leje få elementer, der pifter bordet op.
Sådan får du råd til dit drømmebryllup.
Farverig centerpiece
Elsker du, når der er knald på farverne?
Så spice din borddækning op med en farverig centerpiece.
Blomsternes mange farver giver den elegante borddækning et eksotisk strejf. Resten af borddækningen er holdt let og elegant.
Smukke centerpieces: Giv jeres bryllupsmiddag en icebreaker.
På billedet kan du se hvordan, at Karens Bord har tilpasset borddækningen til den vilde centerpiece. Sandfarven på vores dug passer perfekt til de pastelfarvede servietter, farvede glas og forskellige lys fra Karens Bord.
Tilsammen skaber elementerne en smuk harmoni på bordet.
Tip: Farven på servietter og glas behøves ikke være ens ved hver kuvert. Det bliver mere personligt med forskellige farver – og samtidig kan dine gæster lettere kende forskel på hinandens glas. Win, win!
Brug jeres yndlingsfarver i borddækningen. Så vil jeres personlighed skinne klart igennem og skabe en fin rød tråd.
Har du brug for mere inspiration? Her er de bedste råd fra Karens Bord.
Pynt med personlige billeder
Et billede siger mere end 1000 ord. Er det ikke det, man siger? 😉
Uanset hvordan ordsproget lyder, så er billeder en let og hyggelig løsning til at tilføje mere personlighed til lokalet.
Du kan sætte polaroid kameraer frem og lave en fin fotovæg.
Så kan gæsterne forevige øjeblikkene i løbet af festen. Gem billederne og tag dem frem, når du længes efter bryllupsfesten.
Du kan også hænge søde billeder op af jer.
Det er en sød måde at vise jeres kærlighedshistorie på. Og det åbner op for snakken blandt gæsterne om de gode, gamle dage.
Brug billeder af gæsterne til bordkort.
Denne idé har jeg engang set til et bryllup. Det er en sjov idé, som kan bryde isen blandt gæsterne. For så kan de hver især fortælle historien bag deres billede.
Der er også mange andre muligheder.
Brug Pinterest for mere inspiration. Her er Marias ultimative Pinterest-guide.
Server en unik bryllupskage
I kan sætte jeres helt eget præg på bryllupskagen. For I vælger selv smagen, udseendet og hvem, der skal lave den.
Smag jer igennem de mange muligheder og vælg det, som passer bedst til jeres smagsløg. Der findes et hav af lækre sammensætninger, som vil få gæsternes tænder til at løbe i vand.
Maria har delt sine bedste råd til bryllupskagen.
En bryllupskage behøves ikke være den klassiske i tre lag. Her på godset har vi set både donuts, cupcakes og jordbærtærter som bryllupskager.
Hver løsning var utrolig lækker!
Du kan også gøre kagen mere personlig med pynt.
Se lige kagen med traktoren, som Sofie & Knud serverede for deres gæster. Knud er landmand, så den jo passede perfekt til deres bryllup.
Tip: I kan også sætte jeres præg på udvalget i baren. Server jeres favorit cocktails – og giv dem gerne nye navne, som passer til jeres forhold. Det kan være navne som “Brudens favorit” eller “Sommer i Skagen”.
Speciallavede accessoires
Jeg elsker denne idé!
Her kan I nemlig gå i det kreative hjørne og skabe noget, som I også kan bruge efter den store dag. Hver gang I bruger det, så vil I tænke tilbage på brylluppet.
Sødt, ikke?
Du kan gøre som bruden Rikke og få specialdesignet en denimjakke. Den er perfekt til kølige sommeraftener – og så passer den til det meste tøj.
Forleden så jeg en anden god idé på Instagram.
Brudeparret købte hver deres bryllupsduft, som de skal bære til brylluppet. Fremover vil duften altid minde dem om deres livs fest.
Bruden valgte en elegant, let parfume med noter af blomster og æble. Gommen gik efter en duft, som adskilte sig fra hans hverdagsparfume, men som han samtidig kan bruge igen og igen. En tidløs og frisk duft med hint af træ, citron og pebermynte.
Det lyder altså ikke helt dårligt, hvis du spørger mig!
En gave til hver gæst
En personlig gave til gæsterne er en sød idé, som de med garanti vil sætte pris på. Det behøves ikke være noget stort.
Et tømmermændskit med cola, chips og Panodil er en sikker vinder.
Det kan også være en lille plante, som de kan tage med hjem. Så vil de tænke tilbage på festen hver gang, at de ser den. Sødt, ikke?
Jeg har også delt en anden idé i vores blogindlæg om nordiske bryllupper. Tip nummer 7 er en ret fed gave, hvis I og gæsterne er glade for øl.
Jeg håber, at du føler dig helt klar til at holde en personlig og fantastisk bryllupsfest nu.
Husk at vores bryllupsblog er fyldt med inspiration og gode råd. Tryk på de forskellige kategorier og lad dig inspirere.